16
stroken papier of kleuren het hier doen, of niet.
Want alles is nog in wording.
De hoge wanden zijn nog maar gedeeltelijk bezet en de
vloer, in 'een prachtig patroon van witte en zwarte
steen, is nog maar gedeeltelijk gelegd. Het gebrand
schilderde venster, dat men boven in het wondermooie
laat- gothische binnenpoortje heeft geplaatst en waar
op het wapen van Antonius van Glymes, de eerste mar
kies moet prijken, is nog verborgen achter hout- board;
zo gaan gedeeltelijk ook de hoge vensters aan de straat
zijde en aan de Grote Binnenplaats achter board schuil.
Straks zullen hierin paarsgewijze de wapens komen van
de graven en gravinnen, de markiezen en markiezinnen,
heren en vrouwen van Stad en Land van Bergen op Zoom.
By avond zullen de luiken hiervan (binnenluiken, zo
als die voorkomen op de panelen en miniaturen van on
ze Zuid- Nederlandse Primitieven; ingewikkelde en
fraaie houtconstructies) geloken zijn en zullen acht
koperen kaarsenkronenzo gehangen, dat ze het zicht
op de Christoffel- Schoorsteen niet wegnemen, de zaal
verlichten: een zaal die dan gestoffeerd zal zijn met
twee tapiserieën, een eiken kast en een wit-stenen,
gotisch beeld van Sint-Catharina.
We klappen uit de schooi - we weten het, het is ons
vak - maar medio december zal de Hofzaal klaar moeten
zijn; de restauratie-dienst zal ze dan moeten opleveren
Dan rest er voor de inrichters nog maar korte tijd, om
alles voor de officiële opening in gereedheid te bren
gen. Want deze zaal zal de enige ruimte in het Hof zijn
die een officiële opening te beurt zal vallen en dat
zal gebeuren op 2 januari 1975» als onze burgemeester
daar zijn nieuwjaarsreceptie houdt.
De Blauwe Zaal.
Zou men kunnen zeggen, dat het de restauratiemensen
gelukt is in de Hofzaal een sfeer op te roepen van de
17.
verfijnde rijkdom van de Laat- Bourgondische époque,
daarboven, in de Blauwe Zaal zijn ze erin geslaagd de
verfijnde eenvoud van een minder representatieve ruimte
uit dezelfde tijd weer te geven. Want het zo op het
eerste gezicht enig opmerkelijke in deze zaal is de
blauw-geschilderde houten zoldering. Door figuraties
in wit en geel heeft het blauw een opmerkelijk zachte
tint gekregen. Een nauwgezet toeschouwer zal in dat
geel-witte lijnenspel de monogrammen ontdekken van Jan
2, Jan 5 en Anthonls van Glymes; ook zal hij kleine
wapenschildjes zien, die als ornament tegen de moerbal-
ken zijn aangebracht.
Rondkijkend ziet men hier een eenvoudige laat- gothische
schoorsteenmantel (afkomstig uit de ruimte, die nu als
devotie-kapel wordt gebruikt), strakke, blanke wanden
met hoge ramen daarin en zitbanken daaronder.
De zaal krijgt een museale bestemming: ze zal groten
deels de functie overnemen van de ruimte, die tot op
heden de eerste museumzaal was. Een museale functie
heeft ook de zolder daarboven, waar de maquette is ge
plaatst, waarover we in het vorige nummer schreven.
En dan is er het gouden vaan op de top: het teken, dat
met de restauratie van het hof een hoogtepunt is be
reikt. "Letterlijk, zowel als figuurlijk", zegt de project
leider, de heer C. Bóoij, "want we bereikten het hoog
ste punt van de vorstelijke woning en bovendien hebben
we aan deze ruimten meer zorg besteed, dan aan welke
andere van dit gebouw"
(v.R.)
RESTAURATIE EN RENOVATIE IN ONZE STAD.
Voltooid sinds 1 juni 1974!
Dubbelstraat 50 (algehele renovatie.)
Begonnen sinds 1 juni 1974!
- Blauwe Handstraat 20 (restauratie kap);