"ïlp. begin(kop), maar hun verdoemenis is zonder einde. Ook wordt de door zonden geketende mensenziel wel als ge ketende aap uitgebeeld, De angstig naar het wapenschild omziende diertjes -een zondebeeld?- schijnen te willen ontvluchten. laten wij tenslotte opmerken, dat alle dieren zich naar beneden bewegen. Dit symboliseert de machtige voor spraak van St. Christoffel, die de demonen op de vlucht jaagt. Het bewegingsvolle tafereel op de draagbalk boeit ons telkens weer. Is by de uitbeelding van de figuurtjes humor in het spel? Zonder enige twijfel. 5) Maar laten wij het goed begrijpen. Dit is het soort humor, die de mens verzint om zijn angst te bagatelliseren en zo over zijn angst heen te komen. Wij zien de Christoffelschouw in het felle licht van schijnwerpers en wij kijken analyserend en verstandelijk overwegend. De mensen uit 1523 zagen dit beeldhouwwerk in liet flakkerend licht van "kandeleers". Het licht danste over de figuren en bracht ze tot leven. Zij zullen het werk hogelijk gewaardeerd hebben, omdat het zo pre cies "verbeeldde" wat zij wisten, voelden en waarop zij vertrouwden: St. Christoffel. Ant.C.M. Asselbergs. NOOT: Bij het schrijven van dit stuk heb ik dankbaar ge bruik gemaakt van het werk, dat anderen reeds eerder over dit onderwerp hadden geschreven: 1) Het Doorluchtig Kuis van Bergen op Zoom, W.A. van Ham. 2) Bergen op Zoom, Stad als een Huis, C. Sloot- mans. 3+4) De Christoffelschouw uit en thuis, 0. Booij. 5; Proporties in de Christoffelschouw, P. Gieles. 15. STAD SM LAND VAM BEBGSN OP ZOOM IN NIEUWE PUBLICATIES. Ook in 1977 verschenen diverse publicaties buiten onze kring, die soms het jaartal 1976 droegen. Evenals we in de vorige Waterschans hebben gedaan, zullen we ze onder het jaar bespreken, waarin ze werkelijk verschenen. De grote hoeveelheid dwingt tot een beperking: die ver halen, die stad en land rechtstreeks betreffen zijn op genomen In de streek verscheen een aantal boekwerken. W.E. Maas, W.A. van Earn en A. Delahaye publiceerden "Dese heer- lickheyt Moerstraten" een uitgave van de gemeente Wouw. Yan de hand van C.A.I.L. van Nispen verscheen "Willem stad, een brillant in de gouden delta", een particuliere uitgave (niet in de handel). In onze buurgemeente Reimerswaal verscheen van P.J, Aarsen "Rilland, Bath en Maire in de loop der eeuwen". Het deel van Zuid—Beveland, dat aan Qssendrecht en Woens— drecht grenst, wordt daarin behandeld. 'Te Huijbergen verschenen enige brochures: van Clemens van de Walle "Eet Wilhelmietenmuseuin te Huijbergen" en van C.P.J. Hoeckx, "Straatnamen van Huijbergen". Het jaarboek nr. 36 van de stichting De Ghulden Roos bevat van Korneel Slootmans "De Draak, Sint Joris, De Olifant en aangrenzende panden" en "Jan de Haze, gast heer van Albracht Dtlrer". C.A.I.L. van Nispen publi ceerde "Hoe Willemstad een heerlijkheid der Oranjes werd". Jaarboek nr. XXIX van de Oranjeboom bevat van W.A. van Ham "De symbolen van 'Willemstad" en door K.A.H.W. Leenders "De molens in en om het land van Breda"? hierin zijn ook opgenomen de markiezaatsgemeenten Gastel, Ou- denbosch, Hoeven en Rucphen. In het tydschrift Calmpthoutania besloot R. Havermans zijn artikelenreeks over de grenzen van Essen-Kalmthout- Huijbergen. In het tijdschrift De Nederlandsche Leeuw beschreef W.A. van Ham "Een genealogie van de heren en markiezen van Bergen op Zoom hersteld", naar aanleiding van de (voor-

Periodieken

De Waterschans | 1978 | | pagina 8