126 127 De Waterschans nr. 4 1994 Noordzijde Haven Zuidzijde Haven Visschershaven bunker inrichting smalspoor gasfabriek Wittoucksingel A-B-C kabelbaan voor vervoer van beetwortelen, kalksteen en steenkolen D-E-F kabelbaan voor vervoer van pulp kabelbaan naar ontwerp van Adolf Bleichert Co te Leipzig-Gohlis (dd. 14-11-1903) op hoogten van 5 tot 7 m (gedeelte B-C gelegen boven raccordementsspoor a-b-c en locomotievenloods) 7. verplaatsing raccordementsspoor i.v.m. aanleg kabelbaan 8.= schaftlokaal 1904-1918 (uitbreiding in 1906) 9.= locomotievenloods (na verplaatsing in 1906) 1. suikerfabriek 2.= suikermagazijn 3 kantoor, woonhuis of pakhuis 4 locomotievenloods (1897) 5. portiersverblijf 6.= fabrieksschoorsteen SUIKERFABRIEK S.A. SUCRERIES de BREDA et BERG-0P-Z00M. later N.V. SUIKERFABRIEKEN van BREDA en BERGEN OP ZOOM. later N.V. ALGEMEENE SUIKER MAATSCHAPPIJ. te BERGEN OP ZOOM, 1903 Afb 5. Gebouwencomplex van de suikerfabriek 'Wittouck' te Bergen op Zoom, 1903. De aan- en afvoermogelijkheden van bieten en pulp zijn flink uitgebreid, (x percelen, niet in eigendom van suikerfabriek). Tekening: M.C.J. Broos, Roosendaal. en vergde volgens de begroting een bedrag van 1740,57 aan materia len en arbeidsloon. De aanleg van het raccordement geschiedde krachtens een op 23 juli 1885 gesloten overeenkomst tussen Paul Wittouck en C.W.P. Mieling, distriktsinspekteur van de SS. De SS duwde de voor de suikerfabriek bestemde goederenwagens op het kopspoor, waarna 'Wittouck' met een in 1885 aangeschafte tweede hands locomotief het transport verder kon verzorgen. Deze twee- assige machine was in 1876 door Fox Walker Co te Bristol ge bouwd en kreeg bij 'Wittouck' in Bergen op Zoom de naam 'Zuid singel' toebedeeld. In 1893 kwam nog een tweede-handsje van Fox Walker Co in bedrijf. Deze drie- assige locomotief uit 1873 met de naam 'Wittoucksingel' had een veel grotere trekkracht om de dienst uitvoering met steeds langer wor dende convooien tussen het station en de fabriek te kunnen verbeteren. In 1897 bouwde men op het fa brieksterrein een houten loods op stenen voet, zonder verdieping en met pannen gedekt, als onderdak voor de twee locomotieven. 2.5. tram en trein Sinds 1889 kon men de suikerfa briek 'Wittouck' ook met tramwagens (1067 mm) bereiken door middel van een 'derde' rail in de spooraansluiting (1435 mm). De suikerbieten uit de zuidwesthoek konden voortaan zonder overladen, maar wel met een omweg langs de Antwerpschestraat, Van Dedem- straat, Wassenaarstraat, Stations straat en Stationsplein naar de fabriek worden gebracht. Nadat in 1901 op kosten van de fabriek een spoorverbinding tussen de Antwerpschestraat en de Zuid- Singel was gemaakt, behoefde men niet langer meer de omweg via het spoorwegstation te maken. Reeds in 1908 werd het stuk grond op de hoek van de Antwerpschestraat en de Zuid-Singel bestemd voor wo ningbouw. De spoorverbinding werd toen ver plaatst naar de hoek tussen de Zuid- Singel en de Antwerpschestraatweg met een aansluiting op de daar aan de westzijde van de weg aangelegde wisselplaats. Deze sporenligging zou worden gehandhaafd tot het einde van het bestaan der stoom tram in 1937. Flet raccordement 'Wittouck' was verboden gebied voor de locomotieven van de ABT. De overgave en overname van goederenwagens tussen de ABT en de suikerfabriek vond tot 1901 steeds plaats op het Stationsplein en na 1901 aan de Antwerpschestraat. 2.6. uitbreidingen De honger naar omliggende gron den bleek maar moeilijk te stillen, want Paul Wittouck kocht in de jaren 1889, 1890, 1892, 1896, 1898 1903 en 1908 nog verschillende percelen in de direkte omgeving. Bij de start in 1887 bezat de naam loze vennootschap vier percelen ter grootte van 4.991 m2 In 1892 steeg de totale oppervlakte aan bedrijf sterrein van Wittouck tot 9.647 m2 en in 1903 tot 10.473 m2. De hui zen kregen velerlei bestemmingen in de vorm van woning voor perso neelsleden, pakhuis, werkplaats of De Waterschans nr. 4 1994 BERGEN OP ZOOM. 1901 nefkaarf spoor- en tramwegen rijtuigen ABT (1887) Laane. Rogier. Daverveldt Co' (18701 Van der Linden Co' 11870) sche Briquettenfabnek vh-Asselbergs Co 11887) Bergen op Zoom (1887) 7 N.V. Bergen op 2 8 gasfabriek Gemef MCJ. Afb 6. Netkaart van spoor- en tramwegen te Bergen op Zoom, 1901. Ingetekend zijn de bedrijven die voor hun vervoer gebruik maakten van trein of tram. Tekening M.C.J. Broos, Roosendaal. kantoor. Tot zekerheid voor de betaling van de accijns op suiker liet de Staat der Nederlanden in 1892 (krachtens de wet van 15 april 1891) voor ƒ120.000 het recht van hypotheek vestigen op 'de beetwortelsuiker fabriek met alle daartoe behoorende gebouwen en de zich daarin bevin dende machinerieën, werktuigen en alles wat door bestemming als on roerend kan worden beschouwd'. Rond 1893 werden de in eigendom verworven panden afgebroken om plaats te maken voor nieuwe pak huizen, kantoren, werkplaatsen en een laboratorium. Voorts werd het gehele fabrieksterrein voorzien van een stenen ommuring met inrij poorten en een portiersverblijf. In 1894 telde het ketelhuis acht stoom ketels met een totaal verwarmd op pervlak van 1275 m2. Twee jaar la ter werd het suikermagazijn weer uitgebreid en verbouwd. 2.7. hinderwetvergunning Bij de uitbreiding van de suikerfabriek in 1894 werd de on derneming door het Bergse ge meentebestuur gedwongen een hin derwetvergunning aan te vragen. In de vergunning van 13 juli 1894 werden bepalingen opgenomen om de tijdens de campagne in de haven terecht gekomen zand- en kleihopen op kosten van de onderneming te doen verwijderen. Voorts moest de suikerfabriek jaarlijks een bedrag van 300 storten als bijdrage in de kosten, die de gemeente moest ma ken voor het opruimen, het uitbag geren en het vervoeren van alle 'verhogingen' uit de havens. Paul Wittouck trachtte in 1902 onder de betalingsclausule uit te ko men door te stellen, dat 'in de afgeloopen campagne geen slijk, aarde en vuilnis van onze fabriek in de binnen- of buitenhaven is geko men'. Het advies van de Opzichter van Gemeentewerken aan het col lege van Burgemeester en Wethou ders liet echter niets aan duidelijk heid te wensen over. 'Dat de slib enz. welke in de binnenhaven komt niet noemens waard is, doch wat de Visschers haven betreft, hierin loopt het water van uit hun bezinkput als inkt zoo zwart, bezinksel achterlaat en een onaangename geur geeft. Ook in de poldersloot komt slib te staan, wel ke door spuiing van het zwembad weer grotendeels in de haven komt, ook hun bezinkput geeft een onaan gename geur waar wellicht de Ge zondheidcommissie bezwaren tegen zal hebben'. Volgens de opzichter was zelfs ƒ300 nog te weinig. De hoeveelheid slib in de haven was grotendeels afkomstig van de fabrieken en het afvoeren kostte jaarlijks veel meer geld, dan beschikbaar kwam via de bepaling in de hinderwetvergun ning. Bij de uitbreiding van het machinepark van de fabriek en het verhogen van het gebouw voor het raffineren van 'ruwe suiker' tot 'witte suiker' in 1904 zag het gemeentebestuur van Bergen op Zoom haar kans dan ook schoon om via de hinderwetvergunning het bedrag te verhogen tot ƒ400 per jaar. Ook 'het uitloozen van vuil

Periodieken

De Waterschans | 1994 | | pagina 12