etagewoningen rond vier gazons behoorde tot de laatste fase van de vaker genoemde continubouw. Vrijwel geruisloos verdween hier een woonbuurtje uit de jaren dertig, waarvan de namen Borneo, Celebes en Java herinnerden aan de grootste eilanden van de eertijds Nederlands-Indische archipel, het tegenwoordige Indonesië. stimuleringsgebied. Dit paste in het kader van de industrialisatiepolitiek van de regering. Het Ministerie van Economische zaken vond namelijk spreiding van fabrieksmatige bedrijven noodzakelijk om de dicht bevolkte Randstad te ontlasten van te intensieve industrialisatie en achtte het tevens van belang om elders in het land meer werkgelegenheid te verschaffen.26 De aangewezen gemeenten kregen financiële tegemoetkomingen bij de aankoop en inrichting van toekomstige industrieterreinen.27 Als gevolg van een en ander konden in 1959 te Bergen op Zoom de eerste percelen voor nieuwe industrievestigingen worden uitgegeven. De industrieterreinen Vooral sinds de tweede helft van de negentiende eeuw zijn te Bergen op Zoom industriële bedrijven gevestigd. Zij volgen naadloos op de ambachtelijke ondernemingen die hier al sinds de Middeleeuwen thuishoren. De grotere daarvan, vooral de suiker- en metaalverwerkende industrieën, concentreren zich oorspronkelijk rond de binnen- en later ook de buitenhaven.26 De metaalnijverheid die rond 1960 één van de voornaamste werkgevers van de stad is, verkeert echter in een crisissituatie. In 1959 wordt de haardenfabriek en ijzergieterij De Schelde (toen nog steeds in de Binnenstad gevestigd] gesloten. Aan de Moerstraatsebaan overleeft Beckers haardenfabriek, begin jaren zestig een bedrijf van importantie, dit tijdperk niet lang, want het gaat in 1970 failliet. Dat kost banen, er moet dus naar nieuwe werkgelegenheid gezocht worden.25 Door een intensieve lobby wist Bergen op Zoom het steeds opnieuw van hogerhand gedaan te krijgen zich te laten aanwijzen als ontwikkelingskern binnen een zogenaamd Theodorushaven Het plan voor een nieuwe haven ten noorden van de bestaande oude, heeft als onvervulde wens van de gemeente Bergen op Zoom een lange traditie.28 Omdat de oude buitenhaven tevens een deel van de grens met de gemeente Halsteren vormt, moet men steeds plannen maken op andermans gebied. Een nieuwe haven die aan moet sluiten op de toekomstige Schelde-Rijnverbinding, is pas te realiseren als beide gemeenten in juni 1957 het eens zijn geworden over een toekomstige grenswijziging. De haven met gelijknamig industrieterrein wordt vanaf 1959 aangelegd in de nog onder die gemeente gelegen Theodoruspolder. De aanleg van de havendammen wordt in april 1959, de schutsluis, later de Burgemeester Peterssluis genoemd, in juni 1960 aanbesteed.27 Op 1 januari 1962 werd het voor dit project nodige gebied aan de gemeente Bergen op Zoom toegevoegd. In juni 1964 was de haven gereed en vond de feestelijke opening plaats. Begin november voeren de eerste schepen binnen en werden de oude havens buiten gebruik gesteld. Bijbehorende werken, waaronder de aanleg van een jachthaven, kwamen in 1965 tot stand. In dat jaar tekenden de regeringen van Nederland en België het verdrag dat de aanleg van de Schelde-Rijnverbinding mogelijk moest maken. Pas in 1967 begonnen de werkzaamheden aan het lang verwachte kanaal, overigens zonder plechtigheden. Pas in 1975 waren Schelde en Rijn door een waterweg verbonden. Door protestacties van schippers was er ook toen geen luisterrijke plechtigheid. De komst naar Bergen op Zoom van beide staatshoofden, de koning van België en de koningin van Nederland, ging niet door. De Theodorushaven was voortaan aangesloten op een internationaal vaarwater. Ondertussen had het industriegebied zich gunstig ontwikkeld. Een eerste succes van formaat was in de vestiging van Synthese BV, een fabriek van kunstharsen en verfstoffen.30 Al in 1967 werd gedacht aan een grotere uitbreiding van het terrein in de Auvergnepolder onder Halsteren: het plan Auvergnehaven. Twee jaar later kwam hiervoor een formele overeenkomst met de buurgemeente tot stand, maar deze bleef zonder gevolg. Een andere optie kwam tegen 1970 in beeld: het indijken van het toen nog bij eb droogvallende slikkengebied, de vroegere middeleeuwse polder het Noordland. Geertruidapolder Deze polder werd in 1860 als particuliere onderneming bedijkt. Reeds eerderwas er In dit gebied industrie gevestigd aan de in 1921 gegraven Zeelandhaven. Onder meer door de economische recessie kon het toen niet tot ontwikkeling komen. De hier gebouwde, gelijknamige suikerfabriek ging binnen acht jaar failliet.31 De ontwikkeling tot bedrijventerrein begon pas goed nadat de Theodorushaven in gebruik was genomen. Hierbij werd het gedeelte van de oude haven dat de binnen- en buitenhaven verbond, gedempt. Hierdoor kon men een zijtak van de Wittoucksingel (aan de noordzijde van de toen nog bestaande Zeelandhaven) in verbinding brengen met de Van Konijnenburgweg in het industrieterrein Theodorushaven. Naderhand werd deze nieuwe verbinding als één geheel gestroomlijnd, waarbij de naamgeving is aangepast. Voortaan viel de gehele ontsluiting van de Westersingel tot de Burgemeester Peterssluis onder de benaming Van Konijnenburgweg.32 De toegankelijkheid van de Geertruidapolder werd verder bevorderd door de aanleg van de Calandweg. In 1969/1970 ging de Zeelandhaven Foto van de Warandeflat aan de Argolaan in het uitbreidingsplan Warande-Oost, 1970. Fotograaf Ben Steffen. Collectie MHC. Ingenium Vitae door Anton van Meurs 119611, vervaardigd en onthuld ter gelegenheid van de ingebruikname van een kantoorgebouw van de ijzergieterij 'Holland' aan de Havendijk. Fotograaf R. Beusekamp. Collectie MHC. De Waterschans 4 - 2008 46 i V' Opname van een zeilwedstrijd in en nabij de Theodorushaven, juni 1964. Fotograaf Coen Leman. Collectie MHC. 47 40 jaar 1968 - 2008

Periodieken

De Waterschans | 2008 | | pagina 24