dwars over de Lindebaan, Koepeldwarsstraat, Glymesstraat en Zuidsingel. De Lussen waren verbonden door een centrumring (Noordsingel, Van de Rijtstraat, Sint Josephstraat, Kloosterstraat en Koepelstraat) en omdat die niet sloot, maakte de ontwerper deze met de doorbraak 'Westersingel' alsnog sluitend. Minder opvallend, want aan de westrand van de kaart, staat een vierbaans randweg ingetekend: vanaf het Boerenverdriet, dwars over de Rijtuigweg, via het Klein Weike, dwars over de Dubbelstaat, via de Havenstraat, dwars over de Noord- en Zuidzijde Haven, en via het Wagenpleintje naar Kijk in de Pot. Ook hier sneuvelde alle aanpalende bebouwing. Ruimte Het Reconstructieplan was echter meer dan een verkeers- en parkeerplan. Door het afbreken van complete bouwblokken diende ruimte te ontstaan voor nieuwe en voor sterk groeiende functies. Zo verdween alle bebouwing tussen de Kloosterstraat, Huijbergsestraat en Schoolstraat ten behoeve van een schouwburg met parkeerruimte. Het bebouwingsblok tussen de Burgemeester van Hasseltstraat, de Sint Josephstraat en de Wassenaarstraat werd, behoudens de panden aan de Stationsstraat, gesloopt. Dit ten behoeve van parkeren ter plaatse van de Vetpan7en de bouw van een viertal woonflats met eigen parkeerruimte. De slopershamer zou ook zijn werk dienen te doen tussen de Van de Rijtstraat, Noordzijde Wouwsestraat, Korenbeursstraat en Korenmarkt. Hier was een reusachtig gebouw gepland. Kaalslag vond verder plaats ten noorden van de Korenmarkt en de Goudenbloemstraat, ten noorden van de Klaverstaat, Vismarkt en Hofstraat, en in het westelijk deel van het Havenkwartier. Dit alles ten behoeve van sociaal-culturele gebouwen, kantoren en woonflats. In combinatie met het fotomateriaal en de twee overzichtskaarten in dit artikel maakt deze zakelijke opsomming inzichtelijk dat de beoogde ingrepen voor de middeleeuwse structuur van het centrum van Bergen op Zoom en van het Havenkwartier rampzalig waren. Rampzalig ook voor ruim honderd woonhuismonumenten en tientallen gevelensembles. Bedoelingen Het Reconstructieplan was een basisplan, dat de grondslag diende te vormen voor een reeks van maatregelen op stedenbouwkundig gebied.8 Hierbij moet men denken aan deelplannen, onteigeningsplannen en bestemmingsplannen. Het plan had, in tegenstelling tot een goedgekeurd bestemmingsplan of bouwplan, geen rechtskracht, geen juridische betekenis. Het vormde louter de basis voor verdere procedures. Het Reconstructieplan stond niet op zichzelf maar stoelde op een structuurplan, dat was ontworpen door de Provinciale Planologische Dienst. Dat plan uit 1959 voorzag in een stelsel van doorgaande wegen en randwegen ter ontsluiting van de bestaande stad, nieuwe industriegebieden, uitbreidingsplannen en nieuwe woongebieden. De hierboven besproken lussen en centrumring sloten aan op het wegennet in het provinciale structuurplan. Dit plan ging uit van een forse groei van Bergen op Zoom tot respectievelijk 100.000 en 200.000 inwoners afhankelijk van de aanleg van een groots zeehavencomplex in het Verdronken Land van Reimerswaal. Een dergelijke bevolkingstoename vroeg in de ogen van De Ranitz om een stadskern "die het levende hart van een groeiende stad kan blijven".9 Zo een stadskern diende aan drie eisen te voldoen: 1. een hoge concentratie van centrale functies In het stadshart moest volgens de Toelichting "thans en straks" plaats zijn voor een raad huis en gemeentelijke kantoren, winkelstra ten met centrumwinkels, een concentratie van banken en andere economische functies, gebouwen voor het culturele leven. Voor dit alles was veel ruimte nodig: voor gebouwen, voor straten en voor pleinen. De straten en pleinen, nauw verbonden en in onderling verband gebracht, maakten het rijke patroon aan stedelijk leven zichtbaar. Concentratie en centrale functies waren sleutelbegrippen. Dat woningen, ambachtelijke bedrijven en onder wijsinstellingen niet werden genoemd is niet verwonderlijk, het ging hier immers om 'city vorming', om het zakencentrum van Bergen op Zoom. 2. een goede verkeersligging Volgens het structuurplan verbonden zeven wegen het stadshart met de (toekomstige] woonwijken en (toekomstige) industriegebie den. Deze verbindingen van en naar buiten dienden tot in het stadshart door te dringen. 3. een goede bereikbaarheid "De stadskern is het eindpunt, het doel van het meeste verkeer. Daar komt het tot stil stand, daar dus de parkeerterreinen, vlakbij het hooggeconcentreerde kerngebied. Daar kunnen ongestoord en doeltreffend ontmoe tingen plaatsvinden op cultureel, economisch en sociaal gebied".10 De loopafstand van 200 meter tussen de centrumring en de Grote Markt vond De Ranitz echter te groot. Hij bracht het parkeren dichter bij de Markt: drie nieuwe parkeerterreinen, door lussen verbonden met de ring en de invalswegen. KAART I Kaart nr. II. Overzicht van de te slopen panden en gevelwanden. Bijzondere gebouwen zijn 1. Stadhuis, 2. Gertrudiskerk, 3. Feestgebouw Thalia, 4. Smitskerkje, 5. De 'Vetpan', 6. Sint Anthoniusklooster, internaat en scholen, 7. Het Algemeen Burger Gasthuis, 8. Brandweerkazerne, 9. Watermolen, 10. Klein Arsenaal, 11. Blokstallen 2 en 3, 12. Gevangenpoort, 13. Blokstal 11gebouwd 17011, 14. De Villa van Van Hasselt, 15. Markiezenhof, 16. Huize Sint Catharina, 17. Oranje-Nassaukazerne, 18. Het Gouvernement, 19. Vroom&Dreesman. BIJZONDERE GEBOUWEN AFBRAAK EN KAALSLAG De Waterschans 4 - 2008 16 KAART m NIEUWBOUW j|f BIJZONDERE GEBOUWEN Jj RANDWEG WEST, RINGWEGEN. PARKEERLUSSEN Kaart nr. Ill Het reconstructieplan: randweg west door het Havenkwar tier, de toekomstige Westersingel, drie parkeerlussen naar en van drie nieuwe parkeerterreinen: Gouverne mentsplein, Vlasmarkt en Beursplein. Ook een nieuw parkeerterrein tussen Auvergnestraat en Koepelstraat, en op de kop van de Zuidmolenstraat. Vier en zes flats langs respectievelijk de Wassenaarstraat en de Artillerie straat, en drie langs randweg west. Grootschalige nieuwbouw langs de Hofstraat en Klaverstraat, en op de kop van de Haven. Een nieuw theater aan de Kloosterstraat en bijzondere gebouwen dan wel kantoren langs de Van de Rijtstaat en de Gouden bloemstraat. In veel straten nieuwe gevelwanden vanwege het verbreden van de straat. Bijvoorbeeld aan de zuidzijden van de Kloosterstraat, Koepelstraat en Moeregrebstraat. 17 40 jaar 1968 - 2008

Periodieken

De Waterschans | 2008 | | pagina 9