fende akte.18 Ondanks de niet onaanzienlijke hoeveelheid gegevens over zijn grote aantal geestelijke ambten blijft vicaris Jan van Glyrmes toch een geheimzinnig iemand. Verschillende schrijvers konden het niet eens worden over het kapitale feit wie zijn ouders waren en of hij wettig of onwettig van geboorte was. De details hierover vormen een droog en feitelijk verhaal, vooral boeiend voor de familievorsers. Vermoedelijk was de vicaris een (nadien gewettigde) bastaard van genoemde Boudewijn. Dat blijkt ook uit de beschrijving van zijn grafsteen of epitaaf die te vinden is in een beschrijving van de kerk van de Heiligen Michael en Gudula (thans kathedraal) te Brussel, die in 174-3 voor de tweede maal verscheen.19 De jongste biografie van de al ver melde broederschap noemt als zijn moeder de adellijke dame Johanna van Hemptinne. Omdat zij met Boudewijn getrouwd was, lijkt in dat geval de bastaardij van de vicaris minder waar schijnlijk. Tenzij hij een 'voorkind' is geweest...20 Sommige lezers zullen opgemerkt hebben, dat het hier om een hooggeplaatst geestelijke ging. De monnikspij lijkt daar minder bij te passen. Dit kan echter wel wijzen op het terugtrekken uit de openbaarheid van betrokkene in zijn laat ste levensjaren. Na het lange tijd genieten van weelde en macht vond men het ook toen gepast zich wachtend op de dood te hullen in het kleed van de armoede. Een stil klooster is dan wel een geschikte plaats om zich in meditatie terug te trekken. Het wapen van de ridder, Jan metten Lippen Wapens en zegels vormen voor de schrijver over middeleeuwse geschiedenis een onmis baar middel, als het er om gaat de identiteit van personen vast te stellen. Kunnen de in de bijbel afgebeelde wapenschilden ons helpen de ridder en de monnik beter thuis te brengen? Het wapenschild van de ridder is onderaan in het bijbelblad te zien. De bijbehorende helm ligt niet zoals gebruikelijk op de grond, naast de ridder of bovenop zijn schild, maar is in de kolom links daarnaast afgebeeld.21 Het schild vertoont drie vakken, in de wapenkunde kwar tieren genoemd. De bovenste sch i ld helft is opnieuw verdeeld dooreen loodrechte lijn. Het vak links is zwart, waarin een gele leeuw; het vak rechts ernaast is geel, waarin naast elkaar drie rode rechtopstaande strepen, in de wapen- Afb. 4: Wapenschild van de familie Glymes-Bergen. Detail uit bijbelblad fol. 3v kunde palen genoemd. De sch i ld helft beneden is groen, waarin drie zilveren (hier witte), door boorde ruiten of maliën. De wapenfiguren zijn door slijtage van het boekblad en verkleuring van de verf nauwelijks meer zichtbaar. Alleen van de onderste ruit zijn onmiskenbare sporen waar te nemen (afb. 4). Bovenop het hoofdeksel staat een versiering, het zogenaam de helmteken. Dit is samengesteld uit de kop Afb. 5Helmteken uit het wapen van de familir Glymes-Bergen De Waterschans 2 - 2013 58 en de hals van een muildier; ter weerszijden van de kop twee beenstukken van een harnas. Tussen het helmteken en de helm is het dek kleed te zien. Dit doek werd op het bovenste deel van de helm aangebracht, om mogelijke verhitting van het metaal door zonnestralen enigszins te temperen. Door kunstige, bladvor- mige uitsnijdingen lijkt het geheel hier meer op een ornament, bestaande uit vier bladeren (afb.5).22 Het wapen van de ridder is vrij gemak kelijk thuis te brengen. Volgens Millar was dat van Jan II van Glymes-Bergen, de al genoemde 'Jan metten Lippen'.23 De jonge heer van Bergen op Zoom moet er zich bij zijn opvolging sterk bewust van zijn geweest, dat het belangrijkste deel van zijn erfenis van zijn moeder Johanna van Boutersem afkomstig was. Het wapen is bekend van afdrukken van haar zegel (afb.6). In de rechterhelft van het schild vinden we Afb. 6: Zegel van Johanna van Boutersem, vrouwe van Bergen op Zoom, 1427 de ruiten en de palen van de Boutersems. Dit was dan ook het familiewapen van haarvader Hendrik van Bergen. Om zijn (indirecte) afstamming van de hertog van Brabant te symboliseren, voegde Jan II er een zogenaamd vrijkwartier aan toe, een vier kant vak met daarin de leeuw uit het blazoen van zijn vader Jan I van Glymes-Brabant. Ook de broers en nakomelingen van Jan II gebruik ten in hun zegels dit nieuwe familiewapen. Om ze van elkaar te onderscheiden zette men er nog aparte kentekens bij.u Meteen moet worden aangetekend dat het wapenschild in de bijbel nogal slordig is voorgesteld. De lijn die de bovenste schildhelft van het benedendeel moet scheiden is niet helemaal recht. Een nauwkeuriqe afbeeldinq qeeft het zeqelvan Jan II zelf (afb.7). De zegelafdruk leert dat het vrijkwartier met de leeuw (linksboven) iets verder naar bene den in het schild moet uitsteken dan het deel (schildhoofd) met de palen ernaast, zoals dat in de bijbel getekend is.25 Het helmteken is samengesteld uit dat van de familie Boutersem 1 Afb. 7: Zegel van Jan II van Glymes, heer van Bergen op Zoom, 1456 (muildierkop) en Glymes (beenstukken). In de bijbel ontbreekt de helmkroon tussen het schild en het helmteken, zoals die in het zegel wel is te zien. In het zegel prijken naast het schild bovendien de zogenaamde schildhouders: links een jonkvrouw en rechts een leeuw.26 59 De Waterschans 2 - 2013 FAUSTO NU Ml NE BERGA VICTRIX

Periodieken

De Waterschans | 2013 | | pagina 10