Het wapen naast de monnik Het schild naast de monnik helt naar rechts en omdat de medaillons met de vereerde heiligen zich in de Boom van Isaï in de kolom ernaast bevinden, is de leeuw gespiegeld voorgesteld. Hiermee gehoorzaamde de tekenaar aan het heraldische gebruik van 'hoofsheid' (courtoi sie).27 Iedere wapenkundige zal in dit wapen het kenteken van de hertogen van Brabant her kennen: op een zwart schild een gele leeuw. De leeuw heeft een rode tong, maar de kleur van zijn nagels is niet ingevuld. Afstamming uit bastaardij maakte men vaak op het wapen zichtbaar door een smalle streep van linksbo ven naar rechts beneden. Op de bewaard geble ven zegels van de heren van Glymes tot aan Jan II is de bastaardstreep wél te vinden, ook op het linkerdeel van het wapen dat Johanna van Boutersem in haar zojuist genoemde zegel voerde. In het wapenschild naast de monnik ontbreekt juist dit belangrijke detail. De afstammelin gen uit de andere tak van Glymes bleven de Brabantse leeuw voeren, maar soms ook zon der die bastaardstreep.28 Op de borst van het wapendier is een kleiner wapenschild te zien (afb. 8). Het schildje is blauw, bestrooid met een aantal gouden (hier wit gelaten) blokjes; over alles heen gaat van linksboven naar rechtsonder een witte schuin- balk. Dit is het wapen van de familie Glymes- Geldenaken (Glymes de Jodoigne), die na een opstand tegen de hertog haar bezit in en rond het dorp Glimes had verloren (afb. 9). Afb. 8 Wapen van de familie Glymes-Brabant. Tekening door broeder Paul van Mansfeld t Afb. 10: Zegel van Jan I van Glymes, heer van Bergen op Zoom, 1422 Afb.9: Wapen van de familie Glymes-Geldenaken. Tekening door broeder Paul van Mansfeld t Vervolgens was dit toegevallen aan leden van de familie Glymes- Brabant, die geen fami lie van de oorspron kelijke heren waren. De toevoeging van het schildje door de nieuwe heren moet een uitdaging zijn geweest voor de vroegere eigenaars. Het lijkt logisch dat het wapen naast de monnik dat van Boudewijn I van Glymes-Brabant is, de vader van de vicaris. De identificatie van de kloosterling met vicaris Jan van Glymes lijkt naadloos te sluiten. Een nieuw raadsel Bij nader onderzoek blijkt het toch weer anders te liggen, als wij het wapen naast de mon nik vergelijken met een afdruk van het zegel van vicaris Jan van Glymes uit september 14-81. Hoewel het beschadigd is, zijn de figuren gedeeltelijk nog te zien (afb. 10).29 Het rand schrift van het zegel (in het Latijn) noemt uiter aard de naam van de zegelaar, Jan van Glymes, en verder alleen diens academische titel: doc tor in de beide rechten, dat wil zeggen in het Romeinse en in het kerkelijke recht. De rang van Jan van Glymes als vicaris komt wel voor in de tekst van de akte.30 Als schildhouder zien we De Waterschans 2 - 2013 60 Afb.ll: Zegel van Jan van Glymes, vicaris van het bisdom Ka me rijk, 1481 rechts een eenhoorn. Dat is een fabelbeest, een merkwaardig samengesteld dier. Het heeft het lijf van een paard, een geitenbaard, gespleten hoeven en een leeuwenstaart (afb. 11). Eenhoorns golden als wild en ontembaar. Omdat het dier hier in verbinding staat met het wapen van een geestelijke lijkt een verwijzing naar de deugd van kuisheid niet ongepast. De eenhoorn symboli seert dan de woeste wellust, waarvoor hij bekend stond, die vol gens de legende werd overwonnen door een maagd, bij wie hij let terlijk het hoofd in de schoot legde.31 Het wapenschild hangt aan een lint dat wat losjes om de hoorn van het dier is geslagen. In het schild is een dwars balk te zien die aan de onderzijde licht is gebogen. In het wapenschild zijn boven en onder de balk drie aanziende ossenkoppen afgebeeld; van de twee erboven is de linkse bedekt door een vrijkwartier met een leeuw, net als in het blazoen van Jan met- Afb.12: Wapen van de familie Van Osjsch], naar F. Goole ten Lippen. In de hoek rechts beneden is nog een rest van een schuinstreep te zien, zoals in het hierboven beschreven wapen van Glymes- Brabant. De figuren in het wapenschild zelf komen verrassenderwijze overeen met dat van de familie Van Os(sch), (afb. 12) een aanzienlijk geslacht met in de vijftiende eeuw nog actieve takken in en rond de steden 's-Hertogenbosch en Brussel.32 Het archief van de reeds genoemde broeder schap bevat een wapenboek, dat pas in de achttiende eeuw door de tekenaar Job Martin de Lange (1652-1732) werd samengesteld, aan de hand van oudere voorbeelden.33 Volgens dit wapenboek was het wapen van vicaris Jan van Glymes hetzelfde als dat van de familie Glymes-Geldenaken (afb.13). Boven het schild zweeft een groene prelatenhoed met aan 10 Afb.13: apen van vicaris Jan van Glymes-Brabant. Tekening doorJ.M. de Lange, 18e eeuw weerszijden afhangende koorden, waaraan tel kens zes kwasten.34 Hiermee hebben we drie wapens voor één persoon bijeengebracht. Het is wel wat veel van het goede. Is de vicaris soms tweemaal van wapen veranderd? Samenvatting De bijbel die in deze bijdrage besproken is, moet eertijds door een lid van de familie Glymes aan een klooster in of in de buurt van Brabant zijn geschonken, mogelijk in kerkelijke kringen rond de Kamerijkse bisschop Hendrik van Glymes-Bergen of zijn vicaris Jan van Glymes-Brabant. Zonder het meermalen genoemde artikel van 61 De Waterschans 2 - 2013 FAUSTO NUMINE BERQA VICTRIX

Periodieken

De Waterschans | 2013 | | pagina 11