Afb. 3: De muurschildering van Peter Alma uit 1958 Peter Alma is een van de belangrijkste kun stenaars uit de eerste helft van de twintigste eeuw.11 Hij maakt deel uit van een groep kunste naars waartoe ook Piet Mondriaan, Bart van der Leek en Theo Doesburg behoren. Zijn streven is erop gericht kunst zo toegankelijk mogelijk te maken, kunst bedoeld voor een groot publiek. Hij is in de jaren twintig en dertig lid van de Communistische Partij Holland en neemt deel aan nationale en internationale debatten over kunst en socialisme.12 Na een bezoek aan Rus land worden zijn opvattingen over het commu nisme wat genuanceerder maar hij blijft strijd baar en met zijn kunst draagt hij een boodschap uit. De muurschildering in het Markiezaatscol- lege ademt de sfeer van het geloof in scholing en daarmee van een betere toekomst. Sowieso zijn kunstenaars in deze periode overtuigd van de vooruitgangsgedachte: door een betere leef omgeving bestaande uit goed gebouwde huizen in een goede stedenbouwkundige omgeving met al dan niet toegepaste kunst wordt de mens ge vormd tot een beter wezen. In 2005 maakt de archivaris van Tholen, Hans Zuurdeeg, de gemeente Tholen, waartoe Sint- Maartensdijk behoort, en de families Alma en Horn erop attent dat wanneer het Markiezaats- college gesloopt wordt, de twee kunstwerken gevaar lopen. De dochter van Peter Alma, Sinja, wendt zich hierop tot Rob Crèvecoeur, adviseur monumentale kunst van het ICN. Hij brengt in de zomervan 2005 een bezoek aan de school tezamen met twee wethouders van de gemeente Tholen en de voormalige gymnastiekleraar T. Viergever. De laatste heeft Peter Alma nog aan het werk gezien. Crèvecoeur schrijft op 3 au gustus 2005 een verslag van zijn bezoek en mo tiveert op bondige wijze de waarde van de twee zich in het gebouw bevindende kunstwerken. Bovendien werkt hij al een methode uit waarop de kunstwerken uit het gebouw verwijderd kun nen worden. Dit verslag wordt in briefvorm ge richt aan de wethouders Marianne Velthuis van Cultuur en Wim van Kempen van Ruimtelijke Ordening. Kort daarna gaat Crèvecoeur met vervroegd pensioen en wordt de zaak overgedragen aan Frans van Burkom. Hij neemt, zoals gezegd, in november 2005 contact met mij op met het ver zoek de zaak te vervolgen. De Waterschans 2 - 2013 68 De eerste werkzaamheden bestaan eruit de kunstwerken te redden, maar daarvoor is eerst het besef nodig dat het hier kunstwerken van internationale waarde betreft. Menig bezoek wordt afgelegd aan het stadskantoor over de redding, maar ook de herplaatsing van deze kunstwerken. Uiteraard vormt de forse muur schildering van Alma het grootste probleem. Op dat moment worden nogal wat panden in de gemeente Tholen gebouwd en bestaan er ook plannen in deze richting. Zo ligt er het plan voor de bouw van een nieuw groot gemeentehuis in Tholen waarin ook andere instellingen onderdak krijgen. Er worden tal van opties voorgedragen maar uiteindelijk lopen deze op niets uit. Inmiddels is dan contact opgenomen met Art Conservation, een restauratie-atelier in Vlaar- dingen dat meerdere disciplines in huis heeft waaronder een expert op het gebied van de restauratie van muurschilderingen. Bovendien heeft dit atelier ervaring met het verwijderen, of liever gezegd uitzagen, van architectuurge bonden kunstwerken. In september 2006 brengt Art Conservation een offerte, onderbouwd met een plan van aanpak, uit over de verwijdering van beide kunstwerken en de restauratie van de muurschildering. De glasappliquéramen van Horn worden door diens dochter en de zoon van de glazenier die de ramen destijds voor Horn heeft uitgevoerd, gerestaureerd. Wanneer deze offerte met plan van aanpak is uitgebracht, zijn alle pogingen tot herplaatsing gestrand. De schrijvende pers, dat wil zeggen de Thoolse Bode en BN/De Stem, hebben inmiddels enkele artikelen geplaatst over het streven de kunst werken te redden en een nieuwe bestemming te geven. Ook Omroep Zeeland besteedt er aan dacht aan. Na nog tal van pogingen ondernomen te hebben richting architecten van nieuwbouw projecten en woningbouwcorporaties zijn in januari 2007 alle mogelijkheden uitgeput terwijl de sloop met rasse schreden nadert. Er is geen medewerking van de gemeente, er is geen ge bouw voor herplaatsing beschikbaar en zolang deze situatie zo is, kunnen er geen fondsen ge worven worden. In opperste nood stuur ik een uitgebreide mail aan de Gedeputeerde van Cul tuur van de provincie Zeeland, Harry van Wave- ren. Het is een verslag van alles wat tot dan toe is gedaan om de kunstwerken te redden. Twee 69 De Waterschans 2 - 2013 FAUSTO NUMINE BERGA VICTRIX

Periodieken

De Waterschans | 2013 | | pagina 15