Afb. 8: Het bovenste deel van de glasappliquéramen van Lex Horn uit 1958 Afb. 10: Het onderste deel van de glasappliquéramen van Lex Horn uit 1958 Granpré Molière (1883-1972) en Frits Peutz (1896-1974), krijgt een grondige opknapbeurt. Vele gebouwen worden prijsgegeven aan de slopershamer. Op de nominatie staat het pand Heuvel 100, oorspronkelijk gebouwd als huis houdschool Regina Pacis aan de Dr. Struycken- straat. Het is ontworpen door de Bredase archi tect Frans Mol (1910-1963) in 1950. Later wordt deze huishoudschool een zakencentrum; er zijn kleine bedrijfjes gevestigd en heet vervolgens Heuvel 100. In en tegen het gebouw bevinden zich drie kunstwerken uit 1952: een wandplas tiek 'De Levensboom' van Fons Neijens met de afmetingen zes bij vier meter, in het gebouw een glasmozaïek van 350 x 14-0 centimeter van Piet Buijs en van dezelfde kunstenaar een klein keramiek, een stilleven, van 41 x 218 centime ter boven een toegang tot het gebouw. Beide kunstenaars, Piet Buijs (1928) en Fons Neijens (1921-1984), zijn uit Breda afkomstig, hebben hun opleiding afgerond aan de Academie van Heuvel 100 in Breda Momenteel15 verkeert een soortgelijk traject in Breda in de eindfase. Een Bredase, Erna van Olphen, slaat op 5 januari 2011 in BN/De Stem alarm. De wederopbouwwijk Heuvel in Breda, ontworpen door de architecten Marinus Jan Afb. 9: Ontwerp van Haestinge in Sint Maartensdijk van architect G.J. van Eek De Waterschans 2 - 2013 72 Afb. 11: Huishoudschool Regina Pacis van architect Frans Mol uit 1950 in Breda Afb. 12: Wandplastiek 'De Levensboom' van Fons Neijens uit 1952 Sint Joost en zijn daar docent geweest. Naar eigen zeggen heeft Buijs ongeveer twintig mo numentale kunstwerken in Breda gerealiseerd. Inmiddels zijn er vele verloren gegaan. Fons Neijens heeft een zeer bescheiden oeuvre na gelaten: drie monumentale werken waarvan het onderhavige wandplastiek het nog enig overge blevene is. 'De Levensboom' van Neijens en het glasmoza- iek van Buijs stralen geloof in de toekomst uit. Bij Neijens het begin van een nieuwe generatie: man, vrouw en jong kind, een generatie op groeiend na de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Buijs' mozaïek toont, net als de muurschildering van Alma, de vakken die aan de huishoudschool worden onderricht: koken, naaien, kinderverzorging en tekenen. Opvallend zijn de fraaie kleuren en de zonnige uitstraling van het kunstwerk. Piet Buijs zegt hier zelf over dat hij een toegankelijk, vrolijk kunstwerk heeft willen maken. Het werk geeft de tijdgeest weer: door scholing komt de mens verder en dat geldt met name voor meisjes en vrouwen in de jaren vijftig van de twintigste eeuw. In februari 2011 staat de voormalige huishoud school op de nominatie gesloopt te worden. Het is dus één minuut voor twaalf wanneer Van Olphen alarm slaat. Zij wendt zich behalve tot de krant ook tot de gemeente. Daar wordt meteen meegedeeld dat de namen van de kunstenaars 73 De Waterschans 2 - 2013

Periodieken

De Waterschans | 2013 | | pagina 17