I M m c: Afb. 13: Keramiek met een stilleven van Piet Buijs uit 1952 onbekend zijn, dat de werken in een dusdanige slechte staat verkeren en ook kwalitatief der mate oninteressant zijn, dat zij niet bewaard gaan worden. Al op 7 januari reageert Piet Buijs op het eerder genoemde stuk in BN/De Stem en zijn de namen van de kunstenaars van de wer ken bekend. Op 8 januari wordt door Erna van Olphen en Gerard van den Berg een bezwaar schrift gericht aan B&W van de gemeente Bre da, de raadsfracties en de afdeling Cultuur van dezelfde gemeente, BN/De Stem, Wijkraad Heu vel, Woningcorporatie Laurentius - eigenaar van Heuvel 100 -, Piet Buijs, de weduwe van Fons Neijens - Marij Neijens-Wiegman - Schatten van Brabant, het Graphic Design Museum,16 de Academie voor Kunst en Vormgeving Sint Joost in Breda en het Brabants Kenniscentrum voor Kunst en Cultuur (BKKC) in Tilburg. In de brief wordt gewezen op het cultuurhistorische belang van de kunstwerken die vanuit de percentagere geling destijds zijn vervaardigd, op de schending van het auteursrecht, en, heel belangrijk, op de door de afdeling Cultuur van de gemeente uitge brachte 'Visie Heuvel 2010-2015' waarin gesteld wordt dat zoveel mogelijk verwijzingen naar de oorsprong en het bestaan van deze wederop- bouwwijk gespaard dienen te blijven. Een ander sterk punt is de verwijzing van de actievoerders naar de profilering van de gemeente Breda als stad voor de beeldcultuur en het cultureel erf goed. Wijkraad Heuvel schaart zich onmiddellijk ach ter de actievoerders, evenals de CDA-fractie. Inmiddels is ook contact gelegd met Bond Heemschut, in mijn persoon, en er wordt snel een aantal strategische stappen gezet. De drie kunstwerken worden aangemeld op de web site van het ICN en bij het meldpunt van Bond Heemschut. De Waterschans 2 - 2013 Omdat de gemeente twijfelt aan de kwaliteit én de staat van de drie kunstwerken, stellen de actievoerders op instigatie van Bond Heemschut voor dat de gemeente een onafhankelijk rap port laat opstellen door het BKKC. Dat gebeurt: kunsthistoricus Erik Luermans, adviseur aldaar, schrijft een uitvoerig rapport waarin hij het ge bouw van Mol, de positie van de kunstenaars en de waarde en de toestand van de kunstwerken toelicht. Onomstotelijk staat vast dat het hier kunstwerken betreft die vanwege de kwaliteit bewaard dienen te worden. De staat waarin zij verkeren is bovendien goed. Een derde stap wordt richting Art Conservation gezet. Gevraagd wordt om een offerte met stap penplan voor redding, restauratie-conserve- ring-schoonmaken, en herplaatsing. Na het uitkomen van het rapport Luermans op 5 februari 2011, vindt er overleg plaats tussen vertegenwoordigers van de gemeente, Woning corporatie Laurentius, die eigenaar van het gebouw is, en de actievoerders. Naar aanleiding hiervan schrijft de CDA-fractie een brief aan B&W, waarin de uitkomsten van het rapport Luermans worden gememoreerd en tevens wordt gewezen op het draagvlak binnen Wijkraad Heuvel. De wijkraad verzendt inmiddels een brief aan 65 instanties en personen waarin om behoud van de kunstwerken wordt gevraagd. Op 8 februari krijgen Piet Buijs en Marij Neijens- Wiegman een aangetekende brief van Lauren tius Wonen waarin gesteld wordt: "In een vroeg stadium van de herontwikkeling hebben wij al met de gemeente overlegd over de aanwezige kunstwerken. Op basis van onderzoek van de gemeente hebben wij toen geconcludeerd dat deze niet bijzonder genoeg waren om te bewa ren. De kunstwerken zijn ook niet als waardevol 74 Afb. 16: Het wandplastiek van Fons Neijens wordt door Art Conservation verwijderd Afb. 14: Het middengedeelte van het wandplastiek |g| is door het roesten van het betonijzer beschadigd Afb. 15: De vervangen wapening van het midden gedeelte van het wandplastiek Afb. 17: Restauratie van het middengedeelte van het wandplastiek De Waterschans 2 - 2013

Periodieken

De Waterschans | 2013 | | pagina 18