De opgraving van de Marco Vermunt onzekerheid over deze waldoorgang. De Wouw- sepoort had, zo bleek uit de opgraving, een dertiende-eeuwse voorganger en hoogstwaar schijnlijk de Lievevrouwe- of Gevangenpoort óók, aangezien de landzijde van de brug, die onder de Westersingel tevoorschijn kwam, van veel gro tere stenen was gemetseld dan de huidige poort3. Op die manier had de stadswal drie of vier door gangen, waarvan de Lievevrouwepoort en de Wouwsepoort op lage, zelfs nog drassige terrei nen stonden en de Hoogstraat-poort op een hoog terrein. Ook nu nog ligt de Antwerpsestraat op een hoge zandrug, die naar oost en west afloopt. Het is eigenlijk een landduin, dat door stuifzand werd gevormd op het einde van de laatste IJstijd, meer dan 10.000 jaar geleden. Merkwaardige ophogingen Tijdens de rioolwerken ging de Antwerpsestraat tussen de Koepelstraat en de Zuidsingel hele maal op de schop, wat de mogelijkheid bood om een doorsnede door de ondergrond te maken. Tot onze verrassing bleek de hoge zandrug onder de straat helemaal niet zo hoog geweest te zijn, maar was hij het gevolg van kunstmatige opho gingen. Nabij de Koepelstraat lag het loopvlak in de dertiende eeuw ruim een meter onder het tegenwoordige peil. In zuidelijke richting daalde het oude maaiveld geleidelijk. Op de kruising met de Auvergnestraat lag het loopvlak maar liefst 2,55 meter dieper dan de huidige straat. Nog verder, bij Antwerpsestraat 34-, lag het 2 meter diep. In de doorsneden was een ingewikkelde gelaagdheid te zien, het resultaat van opeenvol- In augustus en september 2008 werd de riolering in de Antwerpsestraat vervangen. Tijdens die werkzaamheden kwamen resten van de middel eeuwse Bospoort tevoorschijn en sporen van bebouwing buiten deze stadspoort. Ook werd er een mysterieus bouwsel gevonden, waarvan de functie ook nu, na vijfjaar, nog niet helemaal duidelijk is. In deze bijdrage worden de vond sten in een breder perspectief geplaatst. De oudste 'stadspoorten' De Bospoort hoorde niet bij de oudste poorten in de stadsomwalling. Toen die wal in het laatste kwart van de dertiende eeuw aangelegd werd als een driekwart cirkel tegen de Grebbe, bestond de Bosstraat helemaal nog niet. De Hoogstraat was de belangrijkste uitgaande weg in zuidwes telijke richting. Die kruiste de wal ter hoogte van Koepelstraat 12 en 14, waar een smalle doorgang in het aarden wallichaam was gemaakt. Of daar ook een echt poortgebouw heeft gestaan, weten we niet. Het enige dat teruggevonden werd, wa ren twee muren van baksteen. Waarschijnlijk sloot deze simpele doorgang aan op een houten brug over de gracht1. Een zelfde situatie bestond misschien ook in de Burgemeester van Hasseltstraat, waar de landweg naar Huijbergen de wal kruiste. De Kerkstraat en de Huijbergsestraat dateren beide uit de tweede helft van de 13de eeuw. Dat weten we uit de opgravingen op de Parade en op de hoek van de Schoolstraat en de Huijbergsestraat2. He laas kon er niet opgegraven worden onder de Burgemeester van Hasseltstraat, dus blijft er De Waterschans 3 - 2013 96 Afb. 1: Muren van de Bospoort, blootgelegd tijdens het rioolwerk, gezien in zuidoostelijke richting. Foto gemeente BoZ. gende ophogingen. Deze ophogingen hadden niets te maken met de vestingwerken uit de zeventiende en achttiende eeuw, maar waren veel ouder. Bij Antwerpsestraat 34 moet de on dergrond vóór de dertiende eeuw zelfs drassig zijn geweest, voor deze in de dertiende eeuw met een laag stuifzand werd bedekt. In de veer tiende en vijftiende eeuw werd de omgeving regelmatig door mensenhanden opgehoogd en afgevlakt met laagjes zand en afval. In de zes tiende eeuw verscheen een wegverharding van witte natuursteen. De straat lag toen 50 tot 70 centimeter onder het huidige peil. Zulke grote en stelselmatige ophogingen zijn tot nu toe alleen aangetroffen in de lagere delen van de binnenstad, zoals in de Lievevrouwestraat, in de Fortuinstraat en achter het Gouvernements plein. Je zou die niet verwachten op een relatief hoog terrein: het maaiveld lag in de dertiende eeuw op ongeveer 11 meter boven NAP, bijna net zo hoog als in de Hoogstraat. De reden voor dit werk is waarschijnlijk de bouw van de Bospoort en de aanleg van een nieuwe weg geweest. De Bospoort In tegenstelling tot de grootschalige ontgravingen en saneringen in de Stationsstraat, is het grond werk in de Antwerpsestraat beperkt gebleven tot één rioolsleuf. Verschillende onderdelen van de Bospoort kwamen bloot te liggen, maar lang niet het complete gebouw. Kort voor de vervan ging van de riolen in de Antwerpsestraat werden enkele proefsleufjes gemaakt om de precieze plek van de Bospoort terug te vinden. Al direct werden de binnenste muren van de poortdoor gang gevonden. Het riool paste daar mooi tus sen, zodat er niets gesloopt hoefde te worden. In de dagen daarna werden een gedeelte van de hoofdpoort en een gedeelte van de voorpoort of 'barbacane' blootgelegd. De hoofdpoort was een rechthoekig bouwwerk van 12,60 meter lengte en 8,80 meter breedte, dat grotendeels in de aarden wal en een klein stukje in de droge gracht stond. De inwendige doorgang was 3,80 meter. De zijmuren bestonden waarschijnlijk uit twee parallelle muren van 53 en 88 centimeter dikte, waartussen zand en puin was gestort. Hoe dichter bij de stad, hoe slechter de muren bewaard gebleven waren. Het noorde lijke einde van de poort was alleen herkenbaar als puinspoor. Omdat de draagkrachtige onder grond daar van nature hoger tag, was de poort er minder diep gefundeerd (80 centimeter onder de straat). Vanwege de snelheid van het riool- werk en het ontbreken van enig graafwerk naast de rioolsleuven, blijft er wat onzekerheid over de exacte vorm van de merkwaardige dubbele zijmuren van het gebouw. De overgang van hoofdpoort naar de barbacane kon wel gedetailleerd in beeld worden gebracht. De hoofdpoort sloot aan de landzijde naadloos aan op de stadsmuur. Die muur stond ter hoogte van Antwerpsestraat 8 en 9 en was opgetrokken De Waterschans 1 - 2013 97 De Waterschans 3 - 2013

Periodieken

De Waterschans | 2013 | | pagina 7