aan politieke of godsdienstige scherpslijperij, ketterjagers, centralistische maatregelen en een dwingende overheid. Kooplieden zwoeren bij hun vrijheid, want zonder gedoogcultuur, zonder pragmatische tolerantie geen handel. Antwerpen probeerde zo lang mogelijk de strenge vervolging van ketters tegen te hou den. Een dichteres als Anna Bijns, zeer gebeten op Lutherse ketters, werd door hen gedoogd. Vanwege haar vele beschermers was zij moei lijk aan te pakken en het dulden van Anna Bijns was dan een pragmatische keuze. De koop lieden namen deze Antwerpse gedoogcultuur mee toen zij na de val van Antwerpen in 1585 naar vooral het gewest Holland en in het bijzon der naar Amsterdam vluchtten. Velen van hen waren bovendien protestant geworden, omdat het horizontale karakter van de protestantse kerken hen aansprak. Daar benoemen en ont slaan de gelovigen, verenigd in een gemeente, de dominee. Dit in tegenstelling tot de verticaal/ hiërarchisch georganiseerde katholieke kerk. Waar komt dan toch dat opgeheven vingertje vandaan, waar de Nederlanders in de wereld om bekend staan? Toen in de negentiende eeuw Nederland erkende geen wereldnatie meer te zijn, koos men voor neutraliteit, voor de rol van buitenstaander. Zo besloot in 1852 het kabinet dat Nederland voortaan het geweten van de wereld zou zijn. Dit vertaalde zich in de loop van de jaren in de neutraliteitspolitiek, de bouw van het Vredespaleis, de Hugo De Groot conferen ties over het internationaal recht en in het ver lengde daarvan de komst van het Internationaal Strafhof naar Den Haag. Tegelijkertijd verdiende Nederland in de Eerste Wereldoorlog weer wel grof geld aan die neutraliteit! In dienst van het volk Pleij stond uitvoerig stil bij de stamvader van het huis van Oranje-Nassau, Willem van Oranje, en bij ons volkslied, de apologie van Willem. Hij memoreerde diens toespraak bij de Raad van State op oudejaarsavond 1564, dus nog voor de eerste Beeldenstorm (1566] en het begin van de Opstand tegen Spanje (1568). Zich baserend op Erasmus' uitspraak dat het 'niet aangaat dat een vorst regeert over het geweten van zijn volk', betoogde de prins van Oranje dat Filips II een verkeerde opvatting had over de verhouding tussen vorst en volk. Een vorst hoort 'in dienst te staan van zijn volk'. De door de denker Erasmus geopperde volkssoevereiniteit werd op die oudejaarsavond door de politicus Willem van Oranje toegepast op de actualiteit. Het in dienst staan van het volk staat ook heden ten De Waterschans 3 - 2013 158 dage hoog in het vaandel van het huis van Oranje-Nassau. In toespraken gaf koningin Beatrix en geeft nu koning Willem Alexander er blijk van dat zij zich hiervan bewust zijn. In dienst van het volk staan betekent dat het koningschap een ambt is, waaraan taken zijn verbonden. Op enig moment aftreden is dan niet bijzonder. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Engeland waar de koning in naam van god regeert. Met betrekking tot de volkssoevereiniteit en het afzetten van koningen merkte Pleij op dat de Amerikaanse en Franse revolutionairen zich baseerden op de Nederlandse opvattingen hier over. Zo citeerde Thomas Jefferson in de Ameri kaanse Onafhankelijkheidsverklaring (1776) letterlijk de 'Acte van Verlatinghe' waarmee in 1581 de Republiek een feit werd. Vragen vanuit het publiek: "Wordt met het benadrukken van het belang van de ministeriële verantwoordelijkheid het koningschap niet uitgekleed?" Nee, want een aantal functies waarborgt het voortbestaan van het koningshuis. Zoals de zui len die vroeger met hun vieringen en rituelen zorgden voor saamhorigheid en voor houvast. Nu de zuilen zijn weggevallen heeft het konings huis deze functie ten dele overgenomen. In het koningshuis viert Nederland zijn saamhorigheid. Overigens ook in voetbalwedstrijden en, zoals bij het overlijden van bekende Nederlanders (André Hazes). Nederlanders zijn op zoek naar hun identiteit, naar hun wortels. Kijk naar een bloeiende vereniging als de Geschiedkundige Kring. Naast alle rationaliteit verdwijnen de emoties niet. Bij rampen en vergelijkbare gebeurtenis sen delen de leden van het koningshuis in het verdriet van de slachtoffers. Het huis van Oranje-Nassau biedt troost. Denk aan de ver troosting biedende middeleeuwse koningen, die zo bovendien een genezende werking hebben gehad. Tot slot speelt de koning een belangrijke rol bij handelsmissies. Hij verleent daar grandeur aan, opent deuren en effent paden waar nodig. Vooral wanneer hij ter zake kundig is. De uitoefening van deze taken vereist wel dat de koning afstand tot het volk bewaart. Daar te dicht bij gaan staan, zoals Juliana deed en de jonge Willem-Alexander, doet afbreuk aan het koningschap. Zie de wijze waarop Beatrix altijd een zekere distantie in acht nam. "Was er al sprake van democratie in de Lage Landen van de zestiende eeuw?" Uiteraard geen democratie zoals wij die kennen, maar wel sporen van democratie. Anders dan in de omringende landen kenden de Lage Landen minder feodalisme, waren steden en de gilden en broederschappen in die steden veel mach tiger dan elders in Europa, de stadstaten in Italië uitgezonderd. Denk ook aan de polder besturen waarin de grondeigenaren het voor het zeggen hadden, en aan andere vormen van medezeggenschap. Horizontalisme dus versus verticalisme, zoals de Franse Zonnekoning. De opstand tegen Filips II ontstond toen hij a tort et a travers de centralisatie in zijn koninkrijk wilde doorzetten. In de Republiek werden de stad houders en de vorsten afgezet, elders in Europa was dat ondenkbaar. In de Replubliek was niet een enkele persoon de baas. Misschien Koning Willem I, wiens bijnaam overigens 'koning koopman' was, maar die werd later tot de orde geroepen. 159 De Waterschans 3 - 2013 4 FAUSTD NU MIN E HEPQA VICTRIX

Periodieken

De Waterschans | 2013 | | pagina 20