AFGIETSEL
Op de zaak Becket werd onlangs nieuw licht geworpen door een bodemvondst,
gedaan in het pand Sint Joris aan de Grote Markt alhier. Bij het uitbreken van een
keldervloer werden grote hoeveelheden gipsfragmenten gevonden, (zie Water
schans Het betrof werkstukken, vervaardigd door H. F. Antheunis, beeldhou
wer en beeldengieter, die in desbetreffend pand zijn werkplaats annex woning hsd
van 1880 tot 1893. Tussen de gipsfragmenten werd door Mevr. Oirbans een gipskop
gevonden welke zij meende te moeten bewaren. Bij latere bestudering blijkt dat
een afgietsel te zijn van het beeld van Thomas Becket. Vergelijking met de repro
ductie in het tijdschrift van Aug. Sassen bevestigt de sprekende overeenkomst.
Ik heb van deze gipskop twee aanzichten getekend en de voornaamste afmetingen
erbij geschreven. Het afgietsel vertoont hier en daar een duidelijke houtstruktuur.
De monnik bezit de grote tonsuur, kenmerkend voor de Cisterciënsers. Het hoofd
wordt n.l. kaal geschoren tot er een smalle haarkrans rondom de schedel over
blijft. (Een soort spirituele evenaar). Meerdere beelden te Wouw, waaronder de be
roemde Biddende Monnik, geven de grote tonsuur te zien.
Het was jammer, dat de gipskop nogal vochtig uit de grond kwam en zodoende bij
een eerste schoonmaakbeurt aan scherpte inboette. Toch is dit afgietsel van bij
zondere waarde. Allereerst zijn de oorspronkelijke maten van het hoofd bekend.
Met behulp van dit afgietsel kan een speurtocht naar het origineel worden onder
nomen. Wie weet staat hier of daar op een stoffige zolder nog een gaaf afgietsel
van het schitterende gesneden beeldhouwwerk van Henri Verbruggen Als dat te
voorschijn mocht komen, zou met behulp van de hedendaagse kunstharsstoffen
een sterk en duurzaam afgietsel te maken zijn.
F. Gieles. 1971.
Afb. links
Zij- en vooraanzicht
van het afgietsel dat
ANTHEUNIS in 1886
maakte van het
originele, houten beeid.
Eigendom van de
heer en mevrouw
A. OIRBANS
te Bergen op Zoom.
Hotel ,,De Draak".
Tekening
F. GIELES.
BRONVERMELDING
GERAADPLEEGDE LITERATUUR.
1) Prof. Jhr. Dr. J. S. Witsen Elias
„Geschiedenis van de Europese Beeldhouwkunst", blz. 218.
2) E. Marchall Mémoire sur la sculpture au Pays-Bas pendant les
XVIl-et XVLLL siécles", Brussel-Hayez 1877.
3) TAXANDRIA 1924, blz. 205.
„De Koorbanken ten Wouw", door Fr. A. J. Fruytier O.Cist. te Bornhem.
4) De heer Antoon Juten, drukker van ons blad, was zo vriendelijk om mij te
attenderen op de mededeling in het tijdschrift van Sassen.
5) A. J. L. de Roock portretteerde het schilderij van Jan II van Glymes.
2e jaargang 1884-1885, blz. 146, in het maandblad van Aug. Sassen.
6) J. CraandijkWandelingen door Nederland. Dl. Zeeland-N.-Brabant (1884),
blz. 203.
7) MARTIEN COPPENS
De Koorbanken van Wouw. 1943. Een fotoboek.
8) Victor de Stuers
„Holland op zijn smalst". De Gids 1873, dl. II, blz. 366-373.
183