16 stroken papier of kleuren het hier doen, of niet. Want alles is nog in wording. De hoge wanden zijn nog maar gedeeltelijk bezet en de vloer, in 'een prachtig patroon van witte en zwarte steen, is nog maar gedeeltelijk gelegd. Het gebrand schilderde venster, dat men boven in het wondermooie laat- gothische binnenpoortje heeft geplaatst en waar op het wapen van Antonius van Glymes, de eerste mar kies moet prijken, is nog verborgen achter hout- board; zo gaan gedeeltelijk ook de hoge vensters aan de straat zijde en aan de Grote Binnenplaats achter board schuil. Straks zullen hierin paarsgewijze de wapens komen van de graven en gravinnen, de markiezen en markiezinnen, heren en vrouwen van Stad en Land van Bergen op Zoom. By avond zullen de luiken hiervan (binnenluiken, zo als die voorkomen op de panelen en miniaturen van on ze Zuid- Nederlandse Primitieven; ingewikkelde en fraaie houtconstructies) geloken zijn en zullen acht koperen kaarsenkronenzo gehangen, dat ze het zicht op de Christoffel- Schoorsteen niet wegnemen, de zaal verlichten: een zaal die dan gestoffeerd zal zijn met twee tapiserieën, een eiken kast en een wit-stenen, gotisch beeld van Sint-Catharina. We klappen uit de schooi - we weten het, het is ons vak - maar medio december zal de Hofzaal klaar moeten zijn; de restauratie-dienst zal ze dan moeten opleveren Dan rest er voor de inrichters nog maar korte tijd, om alles voor de officiële opening in gereedheid te bren gen. Want deze zaal zal de enige ruimte in het Hof zijn die een officiële opening te beurt zal vallen en dat zal gebeuren op 2 januari 1975» als onze burgemeester daar zijn nieuwjaarsreceptie houdt. De Blauwe Zaal. Zou men kunnen zeggen, dat het de restauratiemensen gelukt is in de Hofzaal een sfeer op te roepen van de 17. verfijnde rijkdom van de Laat- Bourgondische époque, daarboven, in de Blauwe Zaal zijn ze erin geslaagd de verfijnde eenvoud van een minder representatieve ruimte uit dezelfde tijd weer te geven. Want het zo op het eerste gezicht enig opmerkelijke in deze zaal is de blauw-geschilderde houten zoldering. Door figuraties in wit en geel heeft het blauw een opmerkelijk zachte tint gekregen. Een nauwgezet toeschouwer zal in dat geel-witte lijnenspel de monogrammen ontdekken van Jan 2, Jan 5 en Anthonls van Glymes; ook zal hij kleine wapenschildjes zien, die als ornament tegen de moerbal- ken zijn aangebracht. Rondkijkend ziet men hier een eenvoudige laat- gothische schoorsteenmantel (afkomstig uit de ruimte, die nu als devotie-kapel wordt gebruikt), strakke, blanke wanden met hoge ramen daarin en zitbanken daaronder. De zaal krijgt een museale bestemming: ze zal groten deels de functie overnemen van de ruimte, die tot op heden de eerste museumzaal was. Een museale functie heeft ook de zolder daarboven, waar de maquette is ge plaatst, waarover we in het vorige nummer schreven. En dan is er het gouden vaan op de top: het teken, dat met de restauratie van het hof een hoogtepunt is be reikt. "Letterlijk, zowel als figuurlijk", zegt de project leider, de heer C. Bóoij, "want we bereikten het hoog ste punt van de vorstelijke woning en bovendien hebben we aan deze ruimten meer zorg besteed, dan aan welke andere van dit gebouw" (v.R.) RESTAURATIE EN RENOVATIE IN ONZE STAD. Voltooid sinds 1 juni 1974! Dubbelstraat 50 (algehele renovatie.) Begonnen sinds 1 juni 1974! - Blauwe Handstraat 20 (restauratie kap);

Periodieken

De Waterschans | 1974 | | pagina 20