Rouwborden in de Grote of St. Gertrudiskerk te Bergen op Zoom in de zeventiende eeuw 54 55 Het interieur van de Grote of St. Gertrudiskerk is in de loop van de tijden enige malen grondig ver woest. Zodoende verdwenen ook de rouwborden, die eens het inte rieur in groten getale sierden. Deze rouwborden waren aangebracht te gen de muur of tegen een pilaar in de buurt van de plaats, waar een voornaam burger of militair zijn rustplaats vond. Velen daarvan moeten zijn vernield tijdens of na de verwoesting van het kerkge bouw in 1747 en bij de opruiming van alle afbeeldingen van wapens in de periode 1795-1798. Van de vele rouwborden, die in de zeventiende eeuw in de kerk hin gen, geven de schilderijen, die het interieur van het gebouw vóór 1747 afbeelden, een indruk. Er zijn er vier bekend: twee, geschilderd door Gerard Houckgeest1 (ca. 1600-1661) in 1655 en 1656, be vinden zich in het Statens Museum for Kunst te Kopenhagen (afb. 1) en in het St. Michielscollege te Kaapstad (afb. 2). Zij zijn afgebeeld in "Bergen op Zoom gebouwd en beschouwd, studies over stad en stadsbeeld, uitgegeven ter gelegen heid van het zevenhonderdjarige bestaan van de heerlijkheid van Stad en Land van Bergen op Zoom".2 In 1987 verwierf het Rijksmuseum het Catharijnecon- vent te Utrecht3 uit Engels bezit een schilderij van een kennelijk protestants kerkinterieur, dat geï dentificeerd kon worden als de Grote kerk te Bergen op Zoom. Het'werd door Leendert Kuijff (1650-1721) in 1693 geschilderd (afb. 3). Het vierde schilderij van het interieur, dat zich in het Ge meentemuseum Het Markiezenhof te Bergen op Zoom bevindt en ge dateerd wordt "na 1680", wordt aan Knijff toegeschreven, maar is voor ons doel van geen belang, omdat er geen duidelijk te onder scheiden rouwborden op staan. Beide schilderijen waren te zien op de tentoonstelling in Het Markie zenhof "de Heerlijke Stad" in 1987 en zijn in de catalogus afgebeeld.5 Bij dit soort kerkinterieurs valt het op dat bij sommige de aanwezige rouwborden wel als zodanig her kenbaar zijn, maar geen enkel de tail vertonen, en dat bij andere dui delijk wapens en eventuele op schriften te herkennen zijn. Tot dit laatste soort behoren de beide schilderijen van Houckgeest en dat van Knijff uit 1693. Het was uiteraard de vraag in hoe verre de heraldische gegevens een oplossing konden bieden voor de vraag op wie een bepaald bord be trekking had. Een dergelijke po ging is het hoofdonderwerp van dit opstel. Enige gegevens betreffende rouwborden in de Grote kerk in hun algemeenheid gaan hieraan vooraf, terwijl later het een en an der zal worden medegedeeld over de schilders ervan. 1. Het recht om zijn "wapen" in de kerk te mogen hangen. In zijn vergadering van 22 oktober 1691 stelde de magistraat een re- MR. O. SCHUTTE* geling betreffende de registratie van de graven in de Grote kerk vast en bepaalde daarbij tevens welke kosten met het begraven, het hangen van wapens, het recht op een baar en het recht op "bogh- ten ende stoelen"6 gemoeid wa ren. Uit deze resolutie blijkt niet dat een soortgelijke oudere werd inge trokken. Een zodanige is dan ook niet bekend. Betreffende het "han gen van wapens" werd bepaald: Een ordinaris ruyt sal betalen aen de kerck 4.-.- Een ruyt met quartieren, degen, spooren oft handtschoenen 6.-.- Een ordinaris roukas niet grooter als vier ende vijff voeten 12.-.- Grooter na advenant Een kas met pilaren 16.-.- Een kas met wapenrock, banderol- Ie, helmet off 16 quartieren 32.-.- Vanaf 1691 vindt men dan ook zo nu en dan een verantwoording in de rekeningen van de kerkfabriek7 betreffende het "hangen van wa pens", echter nog niet in de perio de 1691 tot 1693, waardoor deze rekeningen ons niet helpen bij de indentificatie van de rouwborden. Het is natuurlijk de vraag in hoe verre deze rouwborden het beleg van 1747 overleefd hebben. Op het ogenblik is er daarvan geen meer aanwezig, maar men beden ke dat de aanwezige waarschijnlijk in de jaren na 1795 door de na bestaanden zijn teruggenomen of zijn vernietigd. 2. De afgebeelde rouwborden. De beide schilderijen van Houck geest vullen elkaar aan; hierop zijn zeven rouwborden of details ervan zichtbaar. Op het schilderij van De Waterschans nr. 4 1 988 7. Gezicht vanuit de zuidelijke zijbeuk in de richting van koor en transept van de Grote of St. Gertrudiskerk door Gerard Houckgeest, 1655 Staten Museum for KunstKopenhagen. De Waterschans nr. 4 1988 2. Gezicht in het koor vanuit de zuidelijke zijbeuk. Schilderij door G. Houck geest, 1656. St. Michielscollege, Kaapstrad. 3. Door Leendert Knijff, 1693. Interieur van de Grote of St. Gertrudiskerk te Bergen op Zoom. Rijksmuseum Het Catharijne convent, Utrecht.

Periodieken

De Waterschans | 1988 | | pagina 4