20 21 De Waterschans nr. 2 1989 Noord-Nederland betekenis. De vorming van de gilden hangt sa men met het toenemend belang van de boog als middel voor de oorlogvoering. Daarnaast was er nog een factor van importantie de toenemende economische en politieke macht van de burgerij, die in deze tijd zijn plaats naast de adel en de geestelijkheid innam.18 Er kwamen doorgaans twee typen schutterijen voor: die van de hand boog en die van de voetboog. De gilden van colveniers of geweer schieters zijn later, in de loop van de zestiende eeuw, gevormd. Bergen op Zoom volgde de alge mene ontwikkeling. De voetboog schutters en die van de handboog kregen in 1412/1413 (eerdere stadsrekeningen zijn niet bewaard) stedelijke subsidie in de kleding- kosten en beloningen in de vorm van wijn, toen zij deelnamen aan de H. Kruisprocessie en op de da gen, dat zij 'papegaije' schoten (wedstrijd hielden).19 In 1447/1448 bestonden naast de 'oude' gilden ook die van de 'jon ge' voetboog, respectievelijk hand boog.20 In 1461 hadden de hand boogschutters hun gildehof 'achter Cal Der Kets stove', dat wil zeggen langs de stadsmuur aan de west kant van de stad, waar later de Lindebaan zou worden aange legd.21 Elf jaar later kochten zij een erf bij de Vuilbeek (een open goot langs de tegenwoordige Pastoor Lancrietstraat)dat zich tot de gracht aan de oostkant van de stad uitstrekte, eveneens met het doel er een schuttershof aan te leg gen.22 Het is niet duidelijk, of dit hof ooit is gerealiseerd. Een derde erf, aan de westkant van het Berg se Bos nabij de Raaiberg, werd in 1482 van de heer van Bergen op Zoom in jaarcijns verkregen en in 1524 weer verkocht.23 Uiteindelijk bleef het hof definitief aan de Lin debaan gevestigd. Hoewel reeds in 1593 de oude schuttersgilden wa ren opgeheven verkocht het stads bestuur pas in 1630 de vroegere hof aan een particulier.24 Sint Sebastiaan Evenals elders was het gilde van de handboogschutters aan Sint Se bastiaan toegewijd.25 Sebastiaan was een heilige martelaar, die in de derde eeuw moet hebben ge leefd. Hij zou hoofdman van een cohort (afdeling) van het keizerlijke leger, later officier van de lijfgarde van de keizer, zijn geweest. Om Jan van Eden, Jeruzalembroeder uit Utrecht. Het insigne bestaat uitsluitend uit een goudkleurig borstkruis, voorzien van krukken en met een vierkant op de kruising van de armen. Detail van een schilderij op paneel, toegeschreven aan Jan Gossart, ca. 1525. Ko ninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen, cat.nr. 848. 4. Wapen van de Jeruzalembroe- derschap te Amsterdam. De krui zen zijn rood op een wit wapen schild. Detail van het anonieme schilderij "De krypt te Bethle hem", ca. 1520. Rijksmuseum Het Catharijneconvent te Utrecht. se schuttersgilden wordt vaak te vroeg in de geschiedenis gezocht. Ongetwijfeld vond hun vorming in de verschillende delen van de Ne derlanden op uiteenlopende tijdstippen plaats. Enige Vlaamse steden gingen voorop met een eer ste vermelding in 1282. Rond 1300 schijnt in het Zuiden elke stad een schuttersgilde rijk te zijn geweest. In de eeuw daarna krij gen deze instellingen ook in 5. Beeld van Sint Sebastiaan met pijlen en boogop de plint het op schrift "Sanctus Sebastianus" en zijn wapen. Detail van het schilde rij op paneel "Schuttersfeest In een gildetuin", toegeschreven aan de Meester van Frankfort, 1494. Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen, cat. nr. 529. zijn christelijke gezindheid werd hij op bevel van keizer Diocletianus met pijlen doorschoten. Hij over leefde deze marteling, werd door een vrome vrouw verpleegd, maar zou spoedig opnieuw gevangen genomen zijn en op keizerlijk bevel met knuppels doodgeslagen. Dit zou in januari 288 gebeurd zijn.26 De oudste voorstellingen geven hem als een voornaam jongeman weer. In de late Middeleeuwen wordt hij als een ridder afgebeeld, soms voorzien van zwaard en schild, dan weer met pijlen in de hand (ajb.5). In de vijftiende en zestiende eeuw overheerst de voorstelling van de slechts in een lendendoek geklede heilige, aan De Waterschans nr. 2 1989 6. Beeld van Sint Sebastiaan, ter racotta, anoniem vermoedelijk zeventiende-eeuws). Sint Gertru- diskerk, Bergen op Zoom. Foto L.M. Tangel, Rijksdienst voor Monumentenzorg, 1988. een boom gebonden en met pijlen doorboord. Later komt de heilige weer gekleed voor, vaak gehuld in antieke wapenrusting.27 Een voor beeld voor de laatste wijze van af beelden vormt het in 1785 aan de Bergse schuurkerk geschonken Sebastiaansbeeld, dat zich thans in de Gertrudiskerk bevindt (afb.6).28 Sinds de tijd, dat de wa penschilden in gebruik kwamen (ca. 1150-1200) kon de Midde leeuwer zich niet voorstellen, dat iemand nooit een wapen zou heb ben gevoerd. Zo kreeg ook de der de eeuwse Sebastiaan een wapen toegeschreven. Om zich duidelijk te onderscheiden van de andere gildepatroon (Sint Joris van de voetboogschutters) kreeg Sebasti aan een schild met een geheel daarvan afwijkende kleurstelling. Terwijl Sint Joris een zilveren schild met een rood kruis werd toegeschreven, viel Sebastiaan een rood schild toe, waarin een groot gouden kruis, met in de vier hoeken telkens een kleiner kruisje, eveneens van goud.29 De verwar ring met het Jeruzalemskruis lag voor de hand. Men gaat soms zo ver, te veronderstellen, dat de gil den, die het Sebastiaanswapen voeren, op kruistocht zouden zijn geweest. Daar zouden zij van God fried van Bouillon, beschermer van het H. Graf, toestemming hebben verkregen om het Jeruza lemskruis te voeren, waarvan zij dan nadien de kleuren zouden hebben veranderd.30 Reden ge noeg, het Sebastiaanswapen na der te bekijken. Het Sint Sebastiaanswapen Op de oudst bekende afbeeldingen (vijftiende eeuw) komt het wapen voor als kenteken van de heilige zelf. Oorspronkelijk waren op het schild vijf even grote kruisjes afge beeld, maar geleidelijk aan kwam de gewoonte op, het middelste groter af te beelden, totdat dit de randen van het schild raakte. De volgende stap was het aanbrengen van krukken aan de kruisarmen, niet alleen aan het grote, maar ook aan de kleinere kruizen.31 Zo doende kreeg het wapen van Sint Sebastiaan dezelfde vorm als dat van Jeruzalem. Tentoonstellings catalogi en standaardwerken over gildebezit bevatten tal van voor beelden van schilderijen, wapen borden, gildezilver en vaandels met voorstellingen van de heilige en van zijn wapen. Helaas is alleen het gildezilver van vrij oude da tum: schilderijen en wapenborden uit vroeger tijd dan de vorige eeuw zijn schaars bewaard gebleven. Muur- en gewelfschilderingen in oude kerken kunnen echter aan vulling geven. Gilden, die een be paalde traditie in het voeren van het Sebastiaanswapen bezitten, kunnen in dit verband ook ge noemd worden. Een kleine rondgang benoorden en bezuiden de rijksgrens levért het

Periodieken

De Waterschans | 1989 | | pagina 3