22 23 der meer afgebeeld op wimpels (afb.8), die uit de vensters van een (gilde)huis zijn uitgestoken, op het voetstuk van een aan dat gebouw bevestigd Sebastiaansbeeld (afb.5) en op een kan, vastgehouden door een persoon op de voor grond, kennelijk in dienst van het gilde (afb. 10).40 In alle gevallen is het grote kruis doorgaande over de volle oppervlakte van het schild afgebeeld; alle kruisjes zijn zonder krukken voorgesteld. Later is ook te Antwerpen de vorm van het kruis aangepast aan die van het Jeruzalemskruis.41 Te Bergen op Zoom zijn kennelijk reeds bij de oorspronkelijke beschildering aan alle kruizen krukken aangebracht. Bovenstaande voorbeelden van oude steden in het Noorden en het Zuiden tonen mijns inziens vol doende aan, dat de wapenschil den in de Rode Kapel niets van doen hebben met een Jeruzalem- broederschap. Integendeel: zij plaatsen Bergen op Zoom in het kader van de gildetradities. Het in 1986 heropgerichte Sint Sebasti aansgilde heeft dan ook volkomen terecht het wapen weer onder zijn kentekens opgenomen, terwijl het koos voor een van de oudere vor men. De kruizen vertonen daarbij namelijk géén krukken, evenals die op het schild, dat bij de jongste restauratie op de herbouwde west muur van genoemde kapel is ge schilderd.4^ volgende op. Het Koninklijk Hoofdgilde van Sint Sebastiaan te Brugge heeft thans nog een uniek cultuurbezit in het historische gilde- huis aan de Carmerstraat aldaar. De kunstvoorwerpen en docu menten, die dit gilde in overvloe dig getal bewaart, tonen vele ma len het Sebastiaanswapen. Tot in de achttiende eeuw vertoont dit de kruizen zonder krukken, terwijl het grote kruis soms ook verkort wordt weergegeven (in dit geval raakt het de randen van het schild niet)/2 Het ridderlijke en koninklijke Gilde van Sint Sebastiaan in onze zusterstad Oudenaarde voert een doorgaand kruis (dit raakt wel de randen van het schild) met vier kleinere in de hoeken, onder meer op het fraaie oude gilde-altaar in de Sint Walburgskerk aldaar (afb.7).33 Tussen Vlaanderen en 1517 respectievelijk 1518 dateren. Verondersteld wordt, dat zij werk van dezelfde schilders zijn. Te Am sterdam is van het grote kruis slechts de staande balk van kruk ken voorzien, de dwarsbalk heeft er geen. Te Naarden vertonen de vier uiteinden van het grote kruis krukken.36 In alle genoemde voorbeelden is het schild rood, de kruizen zijn goud of geel gekleurd. Een rode kapel te Antwerpen Ook de stad Antwerpen, waarmee Bergen op Zoom door geschiede nis en tradities zo sterk verbonden is, kende twee handbooggilden, de Oude en de Jonge Handboog. Het oude Handbooggilde had tot 1492 een altaar in de Lievevrou- wekerk, dat het deelde met de H. Kruisbroederschap. Daaraan her- Holland in bezat ook Zeeland zijn gilden. Het "Schuttengilde van den edelen handboog" of "Confré rie" van St. Sebastiaan te Middel burg kende eveneens deze traditie, die nog in de negentiende eeuw voortleefde. In de zeventiende eeuw ontbraken de krukken, in de negentiende eeuw waren alle krui zen daarvan voorzien.34 Een zelf de ontwikkeling kende het Sebasti aansgilde te 's-Gravenhage.35 De Oude of Sint Nicolaaskerk te Am sterdam en de St. Vituskerk te Naarden hebben gewelfschilderin gen, waarvan die betreffende Sint Sebastiaan en zijn emblemen uit innert nog een muurschildering in dat gebouw.37 Nadien verhuisden vier van de zes schuttersaltaren naar het dwarsschip van de kerk. De Jonge Handboog had elders in dit kerkgebouw een nieuw altaar, namelijk in een vak van de beuk tegen de zuidzijde van het midden schip. Gegegens over schilderwerk in dit kerkgedeelte, verricht in 1586, vermelden dat de kapel toen werd herschilderd met "rood vermillioen".38 Bij een volgende schilderbeurt, in 1596, bracht men op het (witte) gewelf in dit kerkvak beschilderingen aan, die onder meer het rode St.Sebastiaanswa pen voorstellen. Tijdens de jongste restauratie zijn zij blootgelegd (afb. 12).39 De kleuren van het Se bastiaanswapen van Antwerpen zijn ook bekend van het schilderij "Schuttersfeest in een gildetuin" (1496), dat aan de meester van Frankfort wordt toegeschreven. Het Sebastiaanskruis is daarop on- Het embleem met de pijlen. Voor wie aanneemt, dat het wa penschild dat van Sint Sebastiaan is, vormt het embleem met de pij len geen vraagstuk. De handboe ken over heiligenattributen kennen zonder uitzondering de pijl als één van de kentekens van de heili ge.4, Bij Jeruzalembroeders zou men naast het meergenoemde kruis eerder een embleem van palmtakken kunnen verwachten, zoals op een schilderij te Kampen (afb.9). Deze broeders waren im mers bekend om de palmtakken, die zij bij de processie op Palmzon dag meedroegen. Slootmans heeft gewezen op het Bourgondische kruis. Dit bestond uit twee knoestige takken, die in de vorm van een schuinkruis over elkaar waren gelegd. Bij militair gebruik (op vaandels e.d.) waren de takken vaak gestoken door het vuurijzer, eveneens een Bourgon disch symbool.44 Een verdere ont wikkeling vormde het vervangen van de takken door pijlen. Het ge bruik van een dergelijk symbool werd in 1446 toegestaan aan het Sebastiaansgilde van leper, in 1485 aan dat van Oudenaarde.45 Het is op het bovenvermelde Ant werpse schilderij uit 1496 ook te zien op twee vaandels (afb. 11) en op de mouwen van enige daarop afgebeelde de personen (afb. 10). De gewelfschildering uit Antwer pen. hierboven eveneens vermeld, De Waterschans nr. 2 1989 8. Wimpel of standaard van het Sint Sebastiaansgilde te Antwer pen. Zowel het grote kruis als de kleine kruisjes zijn in geel afge beeld op lichtrood doek; krukken aan de kruisuiteinden ontbreken. Detail van het onder afb.5 ge noemde schilderij. 7. Wapen van Sint Sebastiaan, gehouden door twee engelen. Het grote kruis raakt de randen van het schild. De kruizen zijn van goud in een rood (ovaal) schild. Detail van een altaar in de Sint Walburgskerk te Oudenaarde. Foto H. Bos, 1988. De Waterschans nr. 2 1 989 9. Wapen van de Jeruzalembroe- derschap te Kampen op het por tret van Elaert Cromlmje. Op het witte wapenschild een lichtrood krukkenkruis, geplaatst op twee schuingekruiste, bruine (oorspon- kelijk groene 7) palmtakken. Schil derij op paneel, ca. 1545, in het Stadsziekenhuis te Kampen. Foto Th.A.J. Piederiet, Kampen. 10. Embleem van het Bourgondi sche vuurijzer, doorstoken met twee gekruiste pijlen en omringd met vlammen. Detail van het on der afb.5 vermelde schilderij. 7 7. Banieren of vaandels met het embleem van het Bourgondische vuurijzer, doorstoken met pijlen. Het embleem is in wit op groen doek afgebeeld. Detail van het on der afb. 5 vermelde schilderij.

Periodieken

De Waterschans | 1989 | | pagina 4