Nieuw. Nieuw. Levend alhier te zien De kleinste DE KERMIS ALS CALEIDOSCOOP, EEN HISTORISCH OVERZICHT. «P^ÜLUPUT OERWERELD 75 De Waterschans nr. 4 1991 Een paar gedachten bij kermis: We moeten lachen voor we gelukkig zijn, anders lopen we gevaar te sterven zonder gelachen te hebben. J. de la Bruyère) De meest verspilde dag van alle is die waarop wij niet gelachen hebben. (N. Chamfort) Afb. 1. De wonderdokter. Van: Pieter van Maes. 17e eeuws. Eigendom: Markiezenhof Bergen op Zoom. Kermis vroeger? Verpakt in de meest fraaie woor den, die wijsgeren verzonnen, maakten de instellingen hun be doeling duidelijk en gaven haar overtuigingskracht: 'het is de ziel te doen om rust, eenheid, verzoe ning, zekerheid, onbewogenheid. God de schepper is de onbewogen beweger, de mens, het schepsel, vergoddelijkt in onbewogenheid.' Terwijl nu het deze beschavers om de rust en onbewogenheid te doen is. beoogt de kermis-organisatie de sensatie of opwinding, dat wil zeg gen: zij tracht juist de ziel in staat van beweging, spanning, onzeker heid, onrust en differentie te bren gen. Daarom heet kermis inhu maan, duivels, onedel, gemeen. Het succes of effect van de institu ten (bestaande instituten hebben altijd succes), is niet dat de kermis sen verdwenen zijn, maar dat zij in de marge van de samenleving te recht zijn gekomen. En in die mar ge, waar onbehoorlijke zaken zijn, heeft de sensatie een extra dimen sie gekregen nl. een zekere gene, het gevoel iets onbetamelijks en gênants te doen. De dichter Brede- ro beschrijft die schaamte na zijn kermisbezoeken: een dubbele schaamte: nl. het gevoel iets ver keerds gedaan te hebben én wat niet bij zijn rang of stand past. Suikerspin Als slot van bovenbeschreven kor te maar heftige discussie, die veel weg had van een rit door het spo- kenbaantje, mag bij wijze van zoete beloning de volgende conclusie ge maakt worden: Kermis, waarvan op het schilderij de materiele vormgeving onher kenbaar was, blijkt nu zonneklaar aanwezig en wel als iets- onzichtbaars, vervolgens iets-van- de-ziel. ten derde een sensatie of opwinding, ten vierde een sensatie of opwinding, die het om de op winding en onrust te doen is en tenslotte, terwijl de organisaties van die opwinding in de marge te- rechtzijn gekomen, een gevoel van géne en ondeugendheid. Het niets, dat de historici van de kermis zien en dat zij kermis noemen is onmiskenbaar iets en wel enorm, en de pompeuze, groteske, veel te flonkerige en monstrueze kleren van de keizer worden op passende wijze door een echte en levende keizer gedragen. De Waterschans nr. 4 1991 Het is vrijwel ondoenlijk om, zoals mij is gevraagd, in kort bestek een historisch overzicht te geven van de ontwikkeling van het fenomeen 'kermis'. De geschiedenis van tien eeuwen reizend volksvermaak in al zijn gevarieerde verschijningsvor men laat zich nou eenmaal niet zonder grove vertekening in een paar pagina's weergeven. Deze bij drage zal zich dus noodgedwongen moeten beperken tot een ruwe schets: slechts enkele hoofdlijnen zullen worden getrokken, opdat een chronologisch kader ontstaat waarbinnen de andere artikelen kunnen worden geplaatst. Tevens beoogt deze bijdrage een indruk te geven van de verschillen de soorten vermaak die in de loop der eeuwen op de kermis te vinden waren. Wederom een overzicht dat noodgedwongen kort zal zijn. Tenslotte dient de socio-culturele betekenis van de kermis (en in bre der verband: van het reizend volks vermaak) te worden geformuleerd. Per slot van rekening vormt de historische traditie van een maat schappelijk verschijnsel - hoe eer biedwaardig ook - op zich nog geen afdoende rechtvaardiging om dat verschijnsel ook te bestuderen. Immers, de minste eis die men aan historisch onderzoek mag stellen is dat de resultaten verder reiken dan louter informatie over het studie object. de geschiedenis van de kermis in vogelvlucht oorsprong Heel wat auteurs hebben zich in het verleden gebogen over de vraag naar de herkomst van de kermis. De meest gehanteerde theorie is dat de kermis zou afstam men van de zgn. 'kerkmis', de plechtige inwijding van een nieuw godshuis. Een gebeurtenis die in de met religie doordrenkte samen leving van de middeleeuwen grote indruk zal hebben gemaakt op de plaatselijke gemeenschap. Belang rijke gasten van buiten werden ver welkomd, relikwieën werden in processie door de straten gevoerd, pontificale godsdienstoefeningen door DRS. R. BASTIAANSE Afb. 1. Niet alle kermisexploitanten waren even fortuinlijk. Zo zag de houder van een menagerie van lilliput-paardjes zich na de dood van zijn 'beestenspul' genood zaakt over te schakelen op kleine varkentjes. Geld om het uithangdoek aan te passen ontbrak. vonden plaats. Veelal werd bij die gelegenheid ook de naamdag ge vierd van de heilige onder wiens bescherming de nieuwe kathe draal. kerk of kapel stond. Er was dus alle reden voor feest vreugde en uit die behoefte aan vermaak en vertier zou de kermis zijn ontstaan: de herdenking van de inwijding van de kerk en de naamdag van de patroon van dat godshuis werden een jaarlijks te rugkerend feest dat gaandeweg 'kermis' werd genoemd. Een plausibele redenering die ove rigens niet kan verklaren dat in de middeleeuwen in vele dorpen en steden kermis werd gevierd op da gen die niet aan de kerkinwijding en/of de schutspatroon waren ge wijd. De ontstaansgeschiedenis van de kermis moet vermoedelijk dan ook wat algemener worden geformuleerd. De aanleiding voor

Periodieken

De Waterschans | 1991 | | pagina 10