P. Prise be Berg-op-Zoom 1 Miscellanea Archivistica I 4 5 Het bezoek van Johanna van Castilië aan Bergen op Zoom in 1496 De Waterschans nr. 1 1992 0 «-^TLanseujneur (c PKarejchaL Cotntc JJc .J.mwnc(a/ 0.. ~^f{.onjeujnL'ttr Huirraqf 9ue, J "Y h/ionruur de 'l'aiur prr.rentirr Vouo doit «Ai /hiurjajLCo. Xc Uainqucur de ijBerg-op -Zoom, a nionté, ma Uyre.,Jes Jorujvrtu/wz. Jontpan/en/ar d'ahord'fuoqa'au Thronr. Poot. eopa cr qv*f>ar tout Jtr Jeront entrndiui fnvorablement- Ct pit man Ze/s Irouvera de l^jfndulgenet,ffiuqu'aupreLt de fobe. Cf ran den r JJc fit er aver lej)kur profond rcjpert q TLtmtreiqneur n/O Voire Ires humble, et trej Olrufjant Jainbrur TDe ZBury. Afb. 2. Cantate 'Prise de Berg-op-Zoom'; opdracht van Bernard de Bury aan Löwenthal (Foto Serré). Versailles geboren. Vermoedelijk wegens de slechte gezond heidstoestand van het borelingske is hij in allerijl gedoopt, waarbij de klokkenluider van de kerk als peter fungeerde! Als we Bernard's geslaagde muzi kale carrière bekijken, zijn we al snel geneigd te stellen dat hij al tij dens zijn doop 'de klok heeft horen luiden', want - mede dank zij Colin de Blamont, aan wiens muzikale zorg hij door zijn vader is toever trouwd - zal hij later de hoogst mo gelijke muzikale hoffunctie verwer ven: surintendant de la musique de la chambre du Roy. Eerst ziet men hem in 1741 werkzaam als hofcla- vecinist en drie jaar later in 1744 als maïtre de musique de la cham bre. In de loop van datzelfde jaar worden de banden met de familie Colin de Blamont nog steviger aangehaald door het huwelijk van Bernard met de vier jaar oudere Marie Frangoise Mouchot, een nicht van de echtgenote van Fran- gois Colin de Blamont. In 1751 volgt dan de benoeming tot surin tendant. Hoewel het op deze plaats geen zin heeft alle composities van Bernard de Bury te vermelden, is het wel degelijk interessant om een kort beeld te geven van enkele van zijn activiteiten aan het Franse hof. Zo heeft hij als Maïtre de musique de leiding gehad van talloze uitvoerin gen van opera's, baletten en canta tes, niet alleen van hemzelf maar ook van andere hofcomponisten. Behalve in het voorbereiden en het uitvoeren van concerten voor de koning en voor de koningin heeft Bernard de Bury eveneens een ac tieve rol gespeeld in het Théatre des Petits Cabinets van Mme de Pompadour, dat van januari 1747 tot eind maart 1753 met vele to neelstukken, opera's, balletten en cantates in Versailles en ver daar buiten grote bewondering heeft ge oogst. Dankzij de hertog van Luynes9 weten we dat op 14 januari 1750 in het theater van Mme de Pompa dour de opera Titon et l'Aurore van Bernard de Bury is uitgevoerd, waarbij de rol van Aurore door Mme de Pompadour zelf werd ge zongen! Daar Louis XV bij vrijwel iedere uitvoering in dit theater aanwezig is geweest, is het bepaald niet onmo gelijk dat Bernard's cantate Prise de Berg-op-Zoom hier zijn premiè re heeft beleefd.10 Veelzeggend in dit verband is vooral het feit dat de samenstelling van het instrumen taal ensemble, dat De Bury in deze cantate gebruikt (Afb. 3), vrijwel geheel overeenkomt met het kleine orkest van het Théatre Pompa dour. 11 Na deze hof première, waarbij de hertog van Luynes he laas niet aanwezig was,12, is de cantate nog eenmaal in het open baar uitgevoerd en wel op 8 de cember 1747 in het beroemde Concert Spirituel te Parijs.13 De cantate is geschreven voor solo-sopraan (een veeleisende par tij) en orkest, bestaande uit eerste en tweede violen, solotrompet, pauken, twee hobo's, twee fagot ten en een ondersteunende baspartij (de zogeheten basse con tinue: cello en clavecimbel)terwijl bovendien nog in het voorlaatste gedeelte (een aria) twee dwarsflui ten worden verlangd. De opbouw van de cantate is als volgt: na de ouverture (Afb. 3) volgt een recitatief ('Quel bruit af- freux dans les airs') dat zeer rea listisch het strijdrumoer beschrijft (men hoort zelfs een 'coup de ca non'!!). De hierna komende aria ('Peuple chéri, braves guerriers') is een opwekking ten strijde te trek ken, maar dan - in het recitatief 'Mais quels coups redoublés, quel horrible carnage' - slaat de fantasie van de tekstdichter op hol en komt Louis XV zélf op het strijdtoneel! De twee aria's, waarmee de canta te wordt besloten, vormen een mooi onderling contrast. De eerste aria ('Cédons, cédons, rendons les armes au plus aimable des vain- queurs') is in verband met de tekst zeer gratieus qua melodie, terwijl de instrumentale bezetting slechts bestaat uit twee dwarsluiten die on dersteund worden door een één stemmige vioolpartij. De slotaria daarentegen plaatst een vrijwel compleet orkest (zonder dwarsflui ten) tegenover de solosopraan, hetgeen wederom alles te maken heeft met de tekst (Que sur nous il régne a jamais"), een lofzang op Louis XV. De gehele cantate bevat talloze voorbeelden van de zorgvuldige en fraaie orkestratie van Bernard de Bury en tevens van zijn grote melo dische kracht. Men kan Luynes's typering van de muziek van De Bu ry in het algemeen - 'sa musique est charmante, c'est-a-dire agréa- ble et savante' - zonder meer van toepassing laten zijn op deze canta te. Na in juni 1785 door Louis XVI in de adelstand te zijn verheven, 'en considération de ses bons servi ces', is Bernard de Bury op 19 no vember van datzelfde jaar te Ver sailles overleden. Dat zijn composities vrijwel geheel in de vergetelheid zijn geraakt is voor een niet onbelangrijk deel het gevolg van het feit dat hij een tijd genoot was van niemand minder dan Rameau. die met zijn muziek ver boven al zijn Franse collegae uitstak. Noten l Maurice, comte de Saxe (1696- 1750), dit Ie Maréchal de Saxe, was een zoon van keurvorst August 11 van Saksen. 2. Esprit Joseph Antoine Blan- chard (1696-1770), maïtre de musique de la Chapelle du Roi. 3. Vgl. 'Mémoi res du Due de Luynes'. Parijs 1860, t. VI, p. 449-457. 4 Mémoires. 1860, t. Vil p. 150. Luynes was goed geïnformeerd in vrijwel alle belangrijke gebeurtenissen aan het hof van Louis XV. mede door het feit dat zijn vrouw dame d'honneur was van de koningin. 5 In Frankrijk genoemd Ulric Frédéric Waldemar, comte de Lowendal, maré chal de France; geboren te Hamburg in 1700, overleden in 1755. 6 Mémoi res. 1860, t. VIII p. 296. 7. Helaas vermeldt Luynes niet de naam van de componist van dit Te Deum. 8 Het be treft hier Frangois Colin de Blamont (1690-1760). die in het semester juli- De Waterschans nr. 1 1992 december 1747 als zodanig in functie was. 9. Mémoires. 1860, t. IX p. 187. 10. De aanduiding op de titelpagi na van de cantate, 'chantée devant Ie Roy' (vgl. Afb. 1), zou men met enig recht aldus kunnen interpreteren. 11. Vgl. Castil-Blaze, L'Academie Impéria le de Musique. 1645-1855. t. 1, Parijs 1855. p. 181. - Castil-Blaze geeft op deze plaats de volledige orkestbezetting met de namen van de musici, die deels uit hofkringen en deels uit de professio nele hofmuziek afkomstig waren. 12. Was dat wél het geval geweest, dan had Lynes daar ongetwijfeld melding van gemaakt in zijn mémoires. Het theater van Mme de Pompadour be schikte slechts over een veertiental zit plaatsen en had daardoor een zeer in tiem karakter, hetgeen bij Louis XV zeer in de smaak viel. 13. Vgl. Constant Pierre. Histoire du Concert Spirituel. 1725-1790. Parijs 1975, p. 254. Afb. 3. Eerste pagina van de ouverture van De Bury's cantate (Foto Serré). (woerturo fltlmi: Gra&t* door: ROCHUS J. VAN DEN BERGH Sinds 1986 prijkt in een van de tui nen van het Markiezenhof het beeld van Johanna van Castilië, ook wel genoemd Johanna de Waanzinnige. Het fraaie beeld - ge maakt door de beeldhouwster Ge- rarda Rueter in opdracht van de Stichting Vrienden van het Markie zenhof - kreeg er een ereplaats ter herinnering aan haar bezoek aan Bergen op Zoom in 1496.1 Weinig informatie In de Bergse archieven heeft het bezoek van Johanna niet veel spo ren achtergelaten. Oorzaak van de schaarse berichtgeving is vermoe delijk het ontbreken van de belang rijkste informatiebron: de Stadsre keningen van 1495/1496 en 1496/1497. Oud-archivaris Cornelis Slootmans refereert aan haar bezoek in zijn boek 'Jan metten lippen'. Daarin maakt hij niet alleen melding van Johanna's verblijf in Bergen op Zoom. Hij wijst tevens op haar op treden als meter bij een pasgebo ren dochter van de Vrouwe van Bergen, Adriana van Brimeu.2 Als bewijs voor het verblijf van Jo hanna dient een aantekening in de Domeinrekeningen. Het is een ver rekening van de gemaakte kosten om Johanna en haar gevolg in Bergen op Zoom te ontvangen: 'Als vrou Janne mijn genadige Vrouwe ierst uut Spaengyen en- de uut Zeelant quam tot Bergen ende reysde voort na Andtwer- pen etc. voer de logijzen voor hu- er ende hueren volck 21 pond 2 scell. 7 V2 den. Brab., waer af de stadt van Bergen betaelt heeft deen helft, compt ergo hier ten bevele mijns Heeren vryenden betaelt dander helft, videlicet 10 pond 11 scell. 3 den. 18 mit. Brab.'3 Voor Johanna's fungeren als meter verwijst Slootmans naar versche nen publicaties van resp. G. Juten en L.M.J. Kooperberg.4 Nieuwe gegevens Het bezoek van Johanna van Castilië aan Bergen op Zoom vond plaats tijdens haar reis vanuit Spanje naar het Brabantse Lier, waar zij haar bruidegom Filips de Schone zou ontmoeten. Een reis

Periodieken

De Waterschans | 1992 | | pagina 17