Miscellanea Archivistica II 37 NOTEN Toneel en schilderkunst in Den Struijs en Het Prieel van Rosen De Waterschans nr. 2 1 992 zaak, ook al zal men tegenwerpen, dat een dubbele Madonna-voor stelling elders ook wel eens voor komt. Bij de plaatsing van beide beelden ging men ervan uit, dat een gotische nis op zich bestemd is, om er een beeld in te plaatsen. Dat hoeft echter niet het geval te zijn men kan er ook een lantaarn, uur werk of ander voorwerp in zetten. Archiefgegevens over beelden aan de Lievevrouwepoort zijn tot dus verre niet aangetroffen. Het ligt echter voor de hand, dat er een Mariabeeld stond in de nis aan de kant van de Lievevrouwestraat, waar zich bovendien een Mariaka pel bevond. Een heiligenbeeld aan de zijde van de Rijkebuurtstraat (thans aan de Westersingel) roept meer vraagte kens op. Hier moest men indertijd een eventuele aanval op de stad afweren, dus een beeld in de nis was aan projectielen blootgesteld. Als er een beeld gestaan heeft, dan denk ik in dat geval liever aan een strijdbare wildeman met knots en stadswapen. Niets past beter bij het weerbare karakter van de poort. Waarmee ik niet wil beweren, dat het beeld van Piet van Dongen dient te verdwijnen. In de lijn van de moderne geschiedenis is het daar volkomen op zijn plaats. 1. W. van Ham 'De stadspoorten van Bergen op Zoom 4'. De Waterschans 22 (1992) 11 - 17. Ik dank de heer A. Suijkerbuijk, medewerker van de Ge meentelijke Archiefdienst en de heer A. Gieles, beiden te Bergen op Zoom, voor hun bijdrage aan het onderzoek ten behoeve van dit artikel. 2. Mr. Dr." P.A.F. Blom (1879 - 1955) was burge meester van Bergen op Zoom in de ja ren 1929 - 1941 en 1944 - 1945. 3. Piet van Dongen 1895 - 1987 Maakte beeldhouwwerken ten behoe ve van de diverse monumentale ge bouwen, o.a. de Sint-Janskathedraal te 's-Hertogenbosch. A. Gieles, Herin nering aan Piet van Dongen 1895 t 1987' in De Vreugdebloem 6 (jan/feb 1987). 4. GA Bergen op Zoom, archief kabinet van de burgemeester, 1929- 1940, 1934 D. 5. De burgemeester zelf, W. Laane - van Loon, C. Sitsen, A. Asselbergs, De Vries, C. Geyzen, H. Rübsaam, A. van Mechelen, Th. Smout, Jac. Smout, H.C. Beckers, [de directie van de] Liga, G. Becht, J.C. Asselbergs, P. van Ginneken, Adriaan Juten, H.J. Goossens en A. Testers. 6. Archief gemeentebestuur 1934, dossier nr. 44A. 7. Bibliotheek gemeentelijke archiefdienst, jaarver slag gemeentebestuur over 1935, blz. 104. 8. Vriendelijke mededeling van de heer A. Gieles alhier, eertijds lid van deze vereniging. 9. Albert Termote (1887 - 1978) een van origine Vlaam se beeldhouwer, vervaardigde beelden aan monumentale gebouwen. Bekend is o.a. zijn standbeeld 'Willebrordus te Paard' te Utrecht. A. Gieles, Maria beeld van Albert Termote, De Vreug debloem 2 nov/dec 1983) 3-7. 10. Archief gemeentebestuur dossier 1954, nr. 44 D; archief parochie H. Maagd Maria, inv. nr. 178. 11. Bra bants Nieuwsblad, 9 december 1954. 12 Brabants Nieuwsblad, 16 augustus 1955. 13. Brabants Nieuwsblad van 7 december 1954. Het verhaal wordt on eerbiedig doorspekt met kleine rekla- meboodschappen voor de 'van leven trillende film Het vlees en de Duivel (La chair et Ie diableOok toen waren er stoorzenders in de cultuur 14. E. Kirschbaum, Lexikon der christlichen Ikonographie (Freiburg i.B., 1970) kol. 198 - 199. 15. W. Blok en P. van Ee- nennaam. Beeldig Bergen (Bergen op Zoom, z.j.) 63 nr. 55. Het daar opge geven jaar van plaatsing, 1954, is hier enigszins verwarrend, omdat het beeld al twintig jaar eerder aan de andere zij de van het poortgebouw was geplaatst. Zo lijkt het, alsof het tegelijkertijd met nr. 56 (het beeld van Termote) is ver vaardigd. De mededeling, dat het beeld van P. van Dongen door de Pa rochie van de H. Maagd in 1954 is ge schonken, is echter niet juist en hoort bij nr. 56 thuis. door: ROCHUS J. VAN DEN BERGH In 1647 overleed in zijn woon plaats Middelburg de stillevenschil der Jasper Becx. Tijdgenoot van stillevenschilders als Hans Bollon- gier, Jan Jansz van de Velde, Jan Fyt en Bartholomeus vander Ast. Kunstenaars die leefden en werk ten in de 17e eeuw, het hoogte punt van onze culturele geschiede nis. Van het werk van Jasper Becx is niet veel bekend. In de beschikbare literatuur wordt slechts melding ge maakt van een enkel kunstwerk: een stilleven dat te zien in het Pe pergasthuis te Groningen.1 Het Prieel van Rosen Op 2 september 1627 plaatste Jaspar Beckx, 'schilder van zijnen style', zijn sierlijke handtekening onder de overeenkomst die hij had gesloten met notaris Wouter de Witte, eigenaar en bewoner van een pand in de Lievevrouwestraat genaamd Het Prieel van Rosen.2 Overeengekomen werd dat Jaspar Beckx gedurende een jaar de 'bo ven achtercamer' van Het Prieel van Rosen zou mogen gebruiken om er 'de schilderconste te exerce ren'. De voorkamer boven, normaal de slaapkamer van de notarisklerk Daniel Verburcht, zou al die tijd dienen als slaapkamer voor Jaspar Beckx. Als tegenprestatie voor de gebo den huisvesting zou Jaspar notaris Wouter de Witte en zijn vrouw por tretteren, of zoals in de akte staat: .naert leven te contrefeijten, tot de middel. De schilder diende daarbij zelf voor de benodigde materialen, zoals pa nelen en vergulde lijsten, te zor gen. Jaspar beloofde bovendien dat hij aan mevrouw de Witte twee dub bele ducaten zou schenken, en aan de notarisklerk Daniël Verburcht een kleine tegemoetkoming voor het gebruiken van diens bed, als zijn verblijf in het Prieel van Rosen langer dan een half jaar zou duren. Mocht Jaspar besluiten om binnen het half jaar ergens anders te gaan De Waterschans nr. 2 1 992 Het haagspel Onze informatie over het haagspel reikt jammer genoeg niet verder dan de korte periode die aan het landjuweel vooraf ging. Zo weten we dat vanaf de laatste week van maart niet alleen in Den Struijs, maar ook elders in de stad, druk werd gewerkt om de gasten zo goed mogelijk te ontvangen.6 Op 23 mei 1560 reisde Thomas vanden Houte naar Brussel om daar 'te verwerven octroij vant haechspel vande colueveniers'7 Schilderij - stilleven met portret - gemaakt door Jasper Becx. Was hij even eens de schilder die in 7 627 beloofde notaris Wouter de Witte en zijn vrouw te portretteren en voorts 'deselve schilderijen alsoo te accomoderen ende verchieren gelijck hij daer van danck ende eer begeert'? wonen, dan werd hem dat toege staan, mits hij de portretten van de beide echtelieden zou voltooien. Het geschenkje aan mevrouw de Witte en Daniël Verburcht was dan niet meer nodig. Het is niet onwaarschijnlijk dat de in 1647 gestorven schilder Jasper Becx dezelfde persoon is als Jaspar Beckx, de schilder die in 1627 lo geerde in Het Prieel van Rosen. Hetgeen zou betekenen dat Jasper niet alleen stillevenschilder was, maar ook, zij het misschien in be scheiden mate, een schilder van portretten. Toneelspelen in Den Struijs Op 21 maart 1560 sloot Adriaan Willemss Ossecop, deken van het kolveniersgilde, een huurovereen komst met Marguerite van Lanc- velt, weduwe van Robert Cuper en eigenaresse en bewoonster van Den Struijs, nu het pand For tuinstraat 20.3 De overeenkomst behelsde het ge bruik van de 'vlour', of begane grond van het genoemde pand, en voorts het gebruik van: 'de stove, de stalcamer ende de keuckene daerane gestaen met oijck den keldere onder den voir- schreven vlour om daerinne te houdene de feesten vande landju- weele ende haechspele, ende oick het gebruijck van het voortste quartier ende opperste vanden voirschreven huijse om bijden voir- schreven colueveriers daerinne te vierene met vierpannen ende an ders naer heur believen. Al deze kamers werden gehuurd voor een periode van een jaar: van Pinksteren 1560 tot Pinksteren 1561. Voorts werd afgesproken dat Adriaen Willemss met onmid dellijke ingang mocht beginnen met het vertimmeren van de ge huurde ruimtes. Met dien verstan de echter dat alle kamers aan het einde van het jaar weer in de oor spronkelijke staat zouden zijn te ruggebracht. Het landjuweel was oorspronkelijk het feest van het Brabantse schut tersgilden, later nagevolgd door de rederijkerskamers. In een reeks van zeven achtereenvolgende wedstrijden streden de deelnemers om de eerste prijs. De voetboog en de handboog al in het begin van de 15e eeuw, de kolveniers of buks schieters wat later. Om de feest vreugde nog te verhogen, werden de schietwedstrijden vaak afgeslo ten met een haagspel: een 'vrije', niet aan de regels van het landju weel gebonden, toneelwedstrijd. Anders dan normaal de gewoonte was, kreeg de winnaar hier niet automatisch de verplichting opge legd om de volgende wedstrijd in te richten.4 Zo ook in Bergen op Zoom, waar de deelnemers aan de derde wed strijd van het landjuweel op 16 juni 1560. 's Zondags na H. Sacra mentsdag, hun feestelijke intreden deden.5 Aantekeningen in de Stadsreke ningen van 1560 doen vermoeden dat niet alle stukken in Den Struijs werden gespeeld. Zo werd Frans Walravens betaald 'van zeker stenghen verbesicht in den tijde vanden lantjuweele aent taneel. .'.8 Verder is er sprake van 64 pond pek, 40 pons 'wercx' en 6 potten teer die verwerkt waren 'aent ta neel inden hoff'.9 Een toneel dat zeer waarschijnlijk in de hof van de kolveniers stond, die net buiten de Bospoort aan de stadsvest was gelegen.10 De uitslag van de eerste wedstrijd van het landjuweel die in 1527 door de kolveniers van Antwerpen werd gewonnen, geeft ons enig in zicht in het soort stukken die na af loop van de schietwedstrijden wer den gespeeld. De Antwerpenaren wonnen name lijk de opperste prijs voor het schie ten en het schoon inkomen, maar ook prijzen voor vieren en esbatte menten.11 Esbattementen (in de vroege Mid deleeuwen kluchten of sotternieën genaamd) zijn vrolijke stukken met een snelle dialoog die in een ruimte als Den Struijs gespeeld konden worden, en daar waarschijnlijk ook gespeeld zijn. Evenals tafelspelen, kleinere, doorgaans ook komische stukken, bedoeld om bij speciale gelegenhe den tijdens de maaltijd opgevoerd te worden. Het 'vieren' is wat moeilijker te plaatsen. Vermoedelijk wordt hier het gebruik van 'kunstlicht' be doeld. Dat ook dit in Den Struijs geschiedde, blijkt duidelijk uit de tekst van de huurovereenkomst. Wie de winnaars zijn geworden van het haagspel is niet bekend.

Periodieken

De Waterschans | 1992 | | pagina 9