De muurschilderingen in de Balanche 48 49 De Waterschans nr. 3. 1992 Ze trouwt in 1805 met Arnoldus Huart en neemt de winkel samen met haar man over. Daarna maken laken en linnen plaats voor de geur van tabak, want in 1830 wordt de Balanche bewoond door de tabaksfabrikant en winkelier Joseph Moëne. Joseph was een uit Orlienas in Frankrijk afkomstige luitenant die trouwde in 1798 met Clara Gustenhoven om zich in 1822 defi nitief in Bergen op Zoom te vesti gen.-7 Na hen wordt de tabakshandel voortgezet door achtereenvolgens hun zoon Johannes Moëne met Cornelia Peré, hun kleindochter Clara Josephina Moëne met Fran- ciscus Gussenhoven, afkomstig uit een Rotterdamse familie van ta bakshandelaren, en hun achter kleinzoon Antonius Gussenhoven. Twee van zijn zusters worden door de oudere Bergenaren nog herin nerd als de dames Gussenhoven die tot 1929 de tabakswinkel in de Fortuinstraat draaiende hielden. Op de foto van rond de eeuwwis seling (afbeelding 5) is deze winkel goed te herkennen. Van 1929 tot 1937 bevindt zich in de Balanche een schoenwinkel van P. J.Goossens. In die periode wordt het pand flink verbouwd. Als in 1937 veehandelaar M. J.Matthijssen zijn slagerij 'de vleeschcentrale' in het huis begint, krijgt de pui de genadeklap door de bouw van een moderne etala ge. Daarna herbergt de Balanche nog een cafetaria en een dumphandel. Toen die eenmaal vertrokken wa ren kon met de grote restauratie worden begonnen, welke nu vol tooid is. Na tabak, frites en oude legerjas- sen doet de huidige verkoop van tapijten (afbeelding 6) weer een klein beetje denken aan de laken handel van eeuwen geleden. Noten 1 Oud Stadsarchief, Stadsrekening 130, 28 mei 1417. 2 SA 5039 f.244v. 3. SA 5139 f.73. 4 SA 5144 f.39. 5. K.SIootmans, Paas- en Koudemarkten te Bergen op Zoom 1365-1565 (3e stuk), Tilburg 1985, p.1284. 6 SA 5152 f.56. 7 SA 5157 f.312. 8 SA 5047 f.174. 9. SA 5187 f.15. 10. SA 5051 f.29. tl SA 5051 f.108. 12. Mr.O.Schutte, Van Fern(e)ij, De Ne- derlandsche Leeuw 1965, p.274-296 en p.319-344; 1966. p.431-433. 13. SA 5203 f.8v-9. 14 SA 5204 f.59. 15. SA 5162 f.14,36,104. 16. SA 5162 f.81-82. 17 SA 5163 f.36. 18 SA 5165 f.71. 19. SA 5060 f. 191-192. 20 SA 5187 f.15. 21. SA 5062 f.2-3; No- tAr.nr.38. 22 SA 5066 f.146 23 SA 5076 f.38v-40. 24. SA 5076 f.130. 25. SA 5085 f.12. 26. NotAr.nr. 1036. 27. Lijsten van vestiging te Bergen op Zoom over de periode 1818-1850; Re gister van volkstelling 1830. SA= Stadsarchief NotAr= Notarieel archief Door JOOST OP 'T HOOG In 1990 werden tijdens restauratie werkzaamheden aan het pand de Balanche de restanten blootgelegd van een muurschildering van een formaat en kwaliteit die op deze plaats niet onmiddellijk voor de hand lagen. Helaas bleek het om functionele en financiële redenen niet mogelijk de zwaar beschadigde schilderingen te handhaven en te restaureren. In 1991 werden de schilderingen, na bestudeerd en gedocumenteerd te zijn door me dewerkers van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg te Zeist, ver nietigd. De artistieke kwaliteit en de voor Bergen op Zoom ongebruikelijke grootte en zeldzame verschijnings vorm rechtvaardigen een nadere documentatie. De schilderingen waren aange bracht op west- en noordwand van een 18de-eeuwse kamer op de be gane grond achter de dwarsmuur in het voorhuis. Het belangrijkste gedeelte bevond zich op de west muur en mat ongeveer 2.40 m. (breedte) bij 3.00 m.(hoogte), (zie afb. 10). Alle schilderingen waren uitge voerd in olieverf op stuc en pleister. De schilderingen waren zwaar be schadigd door de gehakte gaten voor een balklaag van een later plafond dat op ca. 40 cm onder de top van de schildering was aange bracht. Verder was het hoofdge deelte betimmerd met enkele hon derden platkoppige spijkertjes; hieraan zaten nog resten van de betengeling en behang. Ook waren er talloze putjes van uiteenlopend formaat in ontstaan door latere werkzaamheden Op grond van het gebruikte mate riaal (olieverf) moeten de schilde ringen geplaatst worden in de tweede helft van de 19de eeuw. Olieverf wordt voor die tijd nauwe lijks gebruikt voor wandschilderin gen. De voorstelling zelf doet alles behalve laat-19de-eeuws aan. Op het grote gedeelte van de tus senmuur bestond de symmetrisch opgebouwde voorstelling uit een aantal rondom een centraal gele gen medaillon geplaatste rijk gede tailleerde guirlandes (bloemenslin gers). De voorstelling was uitge voerd op een groenbeige onder grond. Op de voorstelling waren ook en kele vogels te zien: twee zwaluwen die schuin boven het centrale me daillon geplaatst waren en een gro tere vogel (duif?) die in zijn snavel een guirlande draagt, onder het medaillon. In het centrum van de voorstelling bevond zich een medaillon met daarin een voorstelling die sterk doet denken aan die van gelijk soortige medaillons op Wedg wood porselein (zie afb. 11). In een landschap, dat door het ge bruik van een gebroken zuil op een voetstuk wat italianiserend aan doet, zijn twee mannelijke figuur tjes zichtbaar: de één zittend op een rotsblok, de ander staand afge beeld. De staande figuur heeft een soort knapzak op zijn rug. De fi guurtjes zijn centraal in het medail lon geplaatst. Ze bevinden zich in een landschapje waarin op de voorgrond de gebroken zuil en een naar het centrum van het medail lon overhellende boom met zowel De Waterschans nr. 3 1992 dorre als bloeiende takken afge beeld zijn. Rechts van de manne tjes bevinden zich enkele afgebro ken boomstammen. Op de achter grond van het medaillon bevindt zich een in lichtere tinten geschil derd bos. Ook in dit medaillon be vonden zich spijkertjes en putjes. Rechts van deze hoofdvoorstelling Afb. 10: Overzicht van de wandschildering tegen de muur tussen voor- en achterhuis. Foto: Rijksdienst voor de Monumentenzorg, Zeist.

Periodieken

De Waterschans | 1992 | | pagina 5