Het Bergse Hortus Musicus Religiosus Een historisch bewogen vokaal-instrumentaal ensemble Theresienmesse van Joseph Haydn De Waterschans nr. 1 1994 Van de redaktie Afb.l. Generale repetitie van HMR voor het kerstconcert in 1993 Hortus Musicus Religiosus (HMR) viert dit jaar haar dertigjarig jubi leum. In deze Waterschans-afleve ring staan we, zonder naar volledig heid te streven, een moment stil bij vooral de historische betekenis van dit door velen in en buiten Bergen op Zoom zo gewaardeerde koor. HMR ontstond in 1964 na de sa menvoeging van het dameskoor Ave Mater en het herenkoor St.- Joseph. Het was juist de huidige dirigent van het koor, de heer Hans Smout, op 18-jarige leeftijd reeds dirigent-organist van het St.-Jo- sephkoor, die deze samenwerking bevorderde; dit zou uiteindelijk leiden tot het ontstaan van HMR. Overigens werd pas in 1965 de naam HMR voor het eerst gebruikt en was er in 1968 sprake van één bestuur. Sinds haar ontstaan heeft het koor een grote culturele inbreng gehad en toonde het een bevlogen heid met de geschiedenis van onze stad en een bereidwillige medewer king aan belangrijke cultureel- historische manifestaties. Een tweede historische betekenis van het koor is het voortdurend weer tot leven roepen van belangrij ke historische werken, al dan niet in relatie met Bergen op Zoom. Wat betreft de betrokkenheid bij belang rijke historische gebeurtenissen zette HMR in feite de traditie voort van het koor waaruit het ontstond. Dit gaf bij belangrijke gebeurtenis sen immers ook regelmatig uitvoe ringen buiten de kerk, zowel in de St.-Joseph-Gezellenvereniging als bij meer openbare gelegenheden. Enkele voorbeelden daarvan zijn: een optreden in 1922 bij een con cert van de harmonie Kolpings Zonen in de tuin van Thalia; bij een politieke bijeenkomst van de R.K. Kies-vereniging die vooraf ging aan de verkiezingen van dat jaar; bij een concours te Oudenbosch. HMR bleef wel een kerkkoor, maar het werkterrein werd na 1964 uitgebreid met concerten waarin kerkmuziek in de meest ruime zin van het woord als cultuur-goed belicht werd. Interkerkelijke bijeen komsten ter gelegenheid van Bevrij dingsfeesten, jubilea van leden van het Koninklijk Huis, de jaarlijkse Dodenherdenking, radiouitzendin gen, kerstconcerten (vanaf 1964 jaarlijks), concerten met het orkest Jacob Obrecht zijn er voorbeelden van. Concerten werden de neerslag van halfjaarlijkse werkprojekten waarbij een bepaalde tijd, compo nist of stroming uitgediept werd. 1971 was het jaar waarin HMR uitgebreid werd met een aantal instrumentalisten: HMR werd toen een vokaal-instrumentaal ensemble. Sinds 1975 herhaalde men eigen concerten of gedeelten daarvan in andere steden zoals in Den Bosch, Breda, Antwerpen, Amersfoort en Aardenburg. In 1979 werkte HMR mee aan aktiviteiten rondom de viering van het 150 jaar bestaan van de H. Maagdkerk. Het koor nam het initiatief tot het organiseren van een groot aantal muzikaal-liturgische en muzikale elementen. In 1986 waren de voorbereidingen van de aktiviteiten voor het 700- jaar Heerlijkheidsfeest en de verhui zing naar de Gertrudiskerk in 1987, reeds begonnen en in dat jaar excelleerde HMR dan ook bij de inzegening van deze kerk. Maan denlange voorbereiding resulteerde in twee slotconcerten bij de viering 700 jaar Heerlijkheid; Bergse kerk en muziekgeschiedenis werd op een voortreffelijke wijze ten gehore gebracht en vertoond. In dat zelfde jaar verleende HMR medewerkeing bij de Gildemis toen het gilde Sint Sebastiaan zijn kapel in gebruik nam. In 1988 werd in een dienst samen met het schuttersgilde van Sint Sebastiaan en de Stichting Glymes, het Schütz Exequien uitgevoerd bij gelegenheid van de herbegrafenis van de Markiezen (de stoffelijke resten werden vanuit de Maagdkerk overgebracht naar het achterste deel van de Rode Kapel van de Gertru diskerk). Dat de betrokkenheid bij historische 32 De Waterschans nr. 1 1994 gebeurtenissen niet afgenomen is blijkt wel uit het feit dat HMR met de Geschiedkundige Kring contact heeft opgenomen om gezamenlijk te bekijken wat er gedaan kan worden ter gelegenheid van het feit dat het dit jaar 500 jaar geleden is dat Jan II van Glymes, Heer van Bergen, begraven werd; wellicht wordt er met diverse Bergse instellingen daadwerkelijk iets georganiseerd. Wat betreft het weer tot leven roepen van belangrijke historische werken, zette HMR in feite ook de traditie van het voormalige St.- Josephkoor voort. Dat koor voerde ook eigentijdse en niet al te oude muziek uit: meerstemmige werken van toen vrijwel vergeten componi sten, met name Duitsers en Neder landers, waaronder ook een enkele Bergenaar. In 1983 en 1984 werden er door HMR-lid Koert Damveld meerdere kerk-muziekwerken van de onbekende, maar zeer belang wekkende Spaanse Barok-compo- nist Francisco Valls vanuit de oorspronkelijke manuscripten in partituur gebracht zodat ze uitge voerd konden worden; het betrof hier waarlijk een wereldpremière. In 1992 werd de wereldlijke cantate Prise de Berg-op-Zoom van Ber nard de Bury (1720-1785) uitge voerd: een gelegenheidswerk ge schreven naar aanleiding van de inname van Bergen op Zoom door de troepen van Louis XV in 1747; dit werk was sinds die tijd nooit meer uitgevoerd! De heer Hans Bol van HMR zorgde voor de transcrip tie en HMR bracht daarna een 20e eeuwse première! Het Te Deum dat Antoine Blanchard in opdracht van Lodewijk XV naar aanleiding van de overwinning in 1747 op Bergen op Zoom componeerde, werd door Koert Damveld ook vanuit het manuscript voor uitvoering toegan kelijk gemaakt en door MHR uitgevoerd. Ongetwijfeld zal HMR zich bij belangrijke historische gebeurtenissen blijven laten horen en ook voortdurend belangrijke historische werken ten gehore blijven brengen. Met Pasen 1994 staat zo'n belangrijk historisch werk weer op het programma: de There- sienmesse van Haydn. Steeds werd er uitgebreide achtergrondinformatie verstrekt over uit te voeren werken. Bij wijze van voorbeeld volgt hier achtergrondinformatie van deze Theresienmesse. In het jaarrooster van Hortus Musicus Religiosus neemt de voor bereiding van de Eucharistieviering op Paasmorgen een belangrijke plaats in. Reeds in de voormalige kerk van de H. Maagd Maria (thans Stadsschouwburg 'De Maagd') werd al sedert een aantal jaren de liturgie op Paaszondag opgeluisterd met een grote miscompositie voor koor, orkest en solisten; een traditie die ook na het in gebruik nemen van de Gertrudiskerk werd voortge zet. Naast miscomposities van Mozart (Kronungsmesse), Schubert (Messe in B-dur), Brixi (Missa Pastoralis), Charpentier (Messe a 8 voix et 8 violons et flutes) e.a. nemen werken van Joseph Haydn (1732-1809) verreweg de belangrijkste plaats in. Ook dit jaar zal weer een van diens grote miscomposities op Paasmor gen klinken en toegevoegd worden aan de lijst van religieuze Haydn-werken die HMR in de loop der jaren heeft uitgevoerd. Voor regelmatig gebruik staan de Missa 'Rorate coeli desuper' (een jeugdwerk) en de bekende Missa Brevis Sancti Joarmis de Deo, beter bekend als 'Kleine Orgelmesse' (ontstaan rond 1775 of 1778) op het permanente repertoire. Eveneens uit Haydn's middelste scheppingspe riode klonken voorbije twee decen nia enkele malen de Missa Sancti Nicolai, geschreven in 1772 en de Missa Cellensis in C ('Mariazel- lermesse') uit 1782. Franz Joseph Haydn trad in 1761 als kapelmee ster in dienst van vorst Paul Anton Esterhazy. Aan het slot Esterhazy, gelegen in het tegenwoordige Hon- Afb.2. Franz Joseph Haydn (1732- 1809) componeerde de The resienmesse. garije, en te Eisenstadt, halverwege tussen Esterhazy en Wenen, klon ken decennia lang Haydn's wereld lijke respektievelijk geestelijke werken. Het vaste dienstverband tussen Haydn en de elkaar opvol gende vorsten Esterhazy bleef ononderbroken tot 1790 bestaan. De meester kreeg erna gelegenheid reizen naar Engeland te onderne men (1791/1792 en 1794/1795) en het zijn juist deze reizen die Haydn van nabij deden kennismaken met de Engelse koortraditie in het alge meen en met Handei's oratoria in het bijzonder. Terug thuis van zijn tweede reis werd de verbroken band met de Esterhazy's weer aange haald, een hernieuwde verbintenis Uitvoering door Hortus Musicus Religiosus door: Hans Smout 33 bronnen: (t) Archief HMR. Notulen St. Josephkoor 1904-1967; jubileumalbum St.-Josephkoor.(2) Gemeente-archief Bergen op Zoom: archief St.-Jozephpa- rochie.(3) De Zoom.3 juli.1884.(4) De Stem. 5 april.l980.(5) De Waterschans 1992. nr.l pp 3-5.

Periodieken

De Waterschans | 1994 | | pagina 18