K 1 fV De Waterschans nr. 1 1994 Afb.3. Het vijandelijke leger te Zantvliet. Getekend, gesneden en gedrukt door Samuel de Swaef. Foto: Universiteitsbibliotheek Leiden. -jjttrtfomimySx'n MtWJjW* "NL>anpt*M>£ tiilVcKnt^tvnMi jy^com m liffc.mttftuorldi m wcrt £n (iwr «jmncci wfcmivmt ~3>4" i J<>-7 N Afb. 3a. Het vijandelijke leger te Zantvliet. Toegeschreven aan Samuel de Swaef. Foto: Universiteitsbibliotheek Leiden. was gevestigd, te klein werd. De magistraat besloot daarom op nieuwjaarsdag 1625 Hoveniers de huur op te zeggen en de Franse school onder te brengen in 'den achterpandt vande capelle daer de ruijters in waken' (21). Met de 'capelle' wordt hier de St. Maar- tenskapel bedoeld (22). kaarttekenaar In de zomer van 1627 maakte men zich in Bergen op Zoom ernstig zorgen dat vijandelijke troepen, gelegen in het naburige Zantvliet, zich meester zouden maken van een groot, strategisch gelegen schor onder Woensdrecht. Besloten werd daarom de Staten van Zeeland om advies te vragen (23). Op 12 september arriveerden uit Zeeland de heren Mannamaecker, Thienhoven en Cromoin om met de gouverneur van Bergen op Zoom overleg te voeren hoe men een eventuele bezetting van het Woens- drechtse schor zou kunnen verhin deren (24). Twee weken later kreeg De Swaef zes karolus-guldens uitbetaald, omdat hij de magistraat had vereerd met enkele kaarten van Zantvliet (25). Had De Swaef opdracht gekregen om de gevaarlijke situatie die in de omgeving van Woensdrecht was ontstaan in kaart te brengen, of heeft Samuel misschien gemeend dat dit het juiste moment was om de kaarten die hij al gemaakt had aan het stadsbestuur aan te bieden De Universiteitsbibliotheek te Lei den beschikt over twee kaarten die in 1627 van dit gebied zijn ge maakt. Op het ene exemplaar staat dat de kaart is 'gemaect, uytgetey- kent, gesneden ende gedruct bij S. de Swaef'. Ook de opdrachtgever wordt vermeld: 'Tot Bergen op Zoom voor Rombout van Hamerste de Boec-verkooper, 1627.' Op de andere kaart staat dat deze in augu stus 1627 in Bergen op Zoom is gemaakt en gedrukt. Men neemt aan dat ook deze kaart is gemaakt door De Swaef. Opvallend is bij voorbeeld de overeenkomst in de manier waarop de namen van de plaatsen Liefkenshoec(k) en Oor- dam en de letters 'v' en 'g' zijn gegraveerd. Samuels betrokkenheid bij de uitbreiding van de vestingwerken rond de stad blijkt ook uit de afre kening van ontvanger Bergaigne met Gillis Henrickssen Stierman en Merten Gillissen, werkbazen en aannemers van de twee forten De Roovere en Pinssen. Mr. Samuel de Swaef had zeventig gulden uitbe taald gekregen 'voor zijn gedaene diensten int meten van het schacht werck vande twee voors. forten als oock van peerthuere' (26). In 1628 maakte hij in opdracht van de magistraat een afbeelding van alle fortificaties die toen in het gebied ten noorden van de stad werden aangelegd. De gelukkige afloop van de slag op het Slaak op 13 september 1631 - waarbij een grote Spaanse vloot, bemand met 4300 soldaten en 1250 14 De Waterschans nr. 1 1994 Afb.4. De slag op het Slaak. Niet gesigneerd, maar toegeschreven aan Samuel de Swaef. Foto: Gemeentelijke Archiefdienst Bergen op Zoom. bootsgezellen onder aanvoering van Johan de Jongere van Nassau- Siegen, vernietigend werd verslagen door de Zeeuwse admiraal Hollaer - inspireerde menig vaderlandslievend kunstenaar. Dichter Jacob Revius greep naar de pen voor het schrij ven van een scherp spotgedicht: 'Postiljon, in allerhaast uitgezonden om te zoeken den verloren Graaf Johan van Nassau, den 13e septem ber 1631; op de Wijze van den verloren Palatijn'. Het gedicht begon aldus: 'Hf moet rijden, Hf moet jagen Om na Qrave Jan te irragen, Die of levendig of dood, THerd gemisset uit zijn vloot. Jloor doch, hoort, gij goede luiden, %ont gij het my niet beduiden? OTebdij niet vernomen van Den verloren Qraaf Johan? (27) Kaarttekenaars als Claes Jansz Visscher en Samuel de Swaef gebruikten hun graveermes om de gebeurtenissen op het Slaak te vereeuwigen (28). In Bergen op Zoom, waar de over winning werd gevierd met het afschieten van het kanon en het hangen van brandende lantaarns aan de toren van de Grote Kerk, over handigde Samuel twee weken later de magistraat enige door hem gemaakte kaarten waarop hij de tocht en de ondergang van 'svijants schaloepen' had afgebeeld. Als beloning ontving hij van het stadsbestuur tien karolus-guldens (29). In 1632 betaalde de rentmeester Samuel de Swaef negen gulden en tien stuivers voor het maken van een kaart 'zoo van Bergen als de stadt Steenbergen ende ommelanden van dien, daer mede vereert is dheer Coenders, raet van State' (30). De Swaef had acht gulden en 10 stuivers in rekening gebracht voor zijn arbeid aan de kaart en een gulden voor het gebruikte linnen, papier, stijfsel en verf (31). Ongetwijfeld zo niet zijn mooiste, dan toch zeker zijn bekendste gravure is het gezicht op de stad Bergen op Zoom. Op vier aan elkaar gemonteerde platen laat De Swaef ons zien hoe de stad er uitzag in 1634. De grote nauwkeu righeid waarmee hij de stad heeft weergegeven, het uitvoerig onder schrift en de door hem aangebrach te toelichtingen in de prent zelf, verraden de hand van de school meester die De Swaef in feite was. Zijn vriend Jacobus hielp hem bij het maken van de tekening; Jacob van den Heden was glasschrijver en 'clockspeelder' in Bergen op Zoom. In de tweede cartouche van links staat een acrostichon van de naam van de tekenaar zelf. De tekst luidt: Verwijst de dichter in zijn slotzin naar het door J. Turcq geschreven lofdicht op de stad (tweede car touche van rechts) of maakt hij de toeschouwer attent op de gedrukte tekst onder de afbeelding? Van links naar rechts zijn dit teksten van Thomas de Rouck (een tekst die De Swaef in 1633 al eens in schoon schrift gekopieerd had), een Franse tekst van Samuel de Swaef, een tekst van Isaac Gruterus en een tekst van Justus Turcq. Rechts boven in de prent lezen we dat Jacob Lauwijck op 18 juli 1634 van de Staten Generaal octrooi had gekregen om de 'caerte van Bergen alleen te mogen drucken ende die te mogen vercoopen binnen de voirs. landen den tijt van ses naestcomen- de jaren'. Dat laatste weerhield eigenaar Samuel de Swaef er niet van de platen 10 april 1635 aan Hendrick Hondius in Amsterdam te verkopen (32). Het aan drukker Jacob Lauwijck verleende octrooi is De stadt die zinjdt vermoert $oo als sij is bewaert Waervan de twee in d'oogen Aldus tuier form verthoogen Dn nu des landts gewelt jfaem haere deueht vertelt 34 na 1640 blijkbaar niet meer ver lengd: de (enige?) prent die ons is overgebleven, blijkt namelijk in 1645 te zijn uitgegeven door de Middelburgse boekhandelaar Antho- nius de Later. De magistraat moet het gemaakte 'pourtraicte' van de stad zeer hebben gewaardeerd. Zij beloonde Samuel met een bedrag van vijftien Vlaamse ponden, ofte wel negentig karolus-gulden (33). Het is niet verwonderlijk dat een schoonschrijver als De Swaef ook $iet Bergen op den Zoom Aent Scheldt hoer dus verthoont 9det forten vjff: seer sterelf (Voor oen des havens mondt (Eertjts vol Coopmanschap Leest onder met wat lof 16 15 'acadX -In batj TciP, (j,L.-tlZZ ,-F.,r nBrrt'n - i.ANlIRM r

Periodieken

De Waterschans | 1994 | | pagina 9