124 125 De Waterschans nr. 4 1994 BT/ABT - emplacement BERGEN OP ZOOM, 1882 - 1889 (omgeving station SS) 'Utrecht MC.J. Broos 1992 1. fabrieksgeboi 2. stal 3. smederij 4. schoorsteen 5. gashouder 6. bergplaatsen 7 tuin 8. fabrieksterrein 9. bouwland 10. werkplaats, erf 11. overblijfsel vestinggracht 12. grens eigendom suikerfabriek A, remise, werkplaats en kantoor BT/ABT, 1882 B remise locomotieven en rijtuigen, 1887 C. raccordement SS - suikerfabriek Wittouck, 1885 [1 raccordement ABT - suikerfabriek Wittouck, 1889 E, raccordement SS - suikerfabriek Firma Laane Rogier Daverveldt Co, 1870 F raccordement BT/ABT - suikerfabriek Firma Laane Rogier Daverveldt Co, 1882 Afb 3 Emplacement BT/ABT en SS te Bergen op Zoom, 1882 - 1889. Het gebouwencomplex van de suikerfabriek van de 'Firma Laane, Rogier, Daverveldt Co' is bereikbaar, zowel per trein als per tram, langs apart gelegen sporen. Tekening: M.C.J. Broos, Roosendaal. Tholenscheveer vond plaats op 13 september 1882. De dagelijkse ex ploitatie nam twee dagen later een aanvang. De suikerfabriek van de 'Firma Laane, Rogier, Daverveldt Co' kreeg nog voor het begin van de campagne in 1882 een aan sluiting op de lijn. Op 6 juli 1886 werd de 'N.V. Stoomtramweg Maatschappij Ant werpen - Bergen op Zoom - Tho- len' (ABT) opgericht met een maatschappelijk kapitaal van ƒ180.000, verdeeld over 600 aandelen van elk ƒ300. Deze onder neming zou op 8 oktober 1886 de gehele BT met G.J. van Dixhoom als direkteur overnemen. De uit breiding van de bestaande lijn met het gedeelte Bergen op Zoom - Os- sendrecht (grens) werd geopend voor het publiek op 1 mei 1887. Aan de grens bestond aansluiting naar Antwerpen. Pas op 17 januari 1902 kreeg de ABT toestemming tot het laten rij den van personentrams met tien assen door de binnenstad van Ber gen op Zoom. Behalve de locomo tief mocht zo'n personentram dan bestaan uit vier twee-assige rijtui gen en een postbagagewagen. 2.0. suikerfabriek 'Wittouck' 2.1. vestiging te Bergen op Zoom Felix Quillaume Wittouck, een industrieel en grondeigenaar uit St. Pieters Leeuw bij Brussel, kocht in de jaren 1861 - 1863 aan de Zuid zijde Haven voor een totaal bedrag van 13.455 twaalf percelen, be staande uit acht huizen en twee schuren met erven en drie tuinen. De gebouwen werden allemaal af gebroken om plaats te maken voor een suikerfabriek. Het nieuwe fa brieksgebouw kwam in 1863 in bedrijf en telde vier stoomketels met een totaal verwarmd oppervlak van 280 m2. Het vermogen van de machines bedroeg toen 80 pk. Het geheel binnen de vestingwerken en midden in een woonwijk met wat eenmansbedrijven en pakhuizen gelegen fabrieksterrein was toen 4.330 m2 groot. Met het oog op toekomstige uitbrei dingen werden in de loop der jaren zestig nog twee panden aan de Zuidzijde Haven aangekocht. Het op de hoek van het Wagenpleintje en de Zuidzijde Haven gelegen huis kreeg een bestemming als pakhuis. Het andere pand werd omstreeks 1873 afgebroken. Behalve de sui kerfabriek had Wittouck rond 1867 op zijn terrein aan de Zuidzijde Haven nog een inrichting voor de produktie van beenzwart (poeder van verkoolde beenderen voor de zuivering van suikersap in filters) en een kantoor met woonhuis laten bouwen. De beenzwartfabriek zou echter niet lang blijven bestaan. Rond 1875 werd het gebouw namelijk al ingericht tot onderdak voor het personeel en in 1884 afgebroken. De Waterschans nr. 4 1994 SUIKERFABRIEK S.A. SUCRERIES de BREDA et BER6-0P-Z00M, te BERGEN OP ZOOM, 1892 1 suikerfabriek 2 suikermagazijn 3.= kantoor, woonhuis of pakhuis 4= stalling paarden en karren Zuidzijde Haven MC J. Broos Wittoucksingel Afb 4. Gebouwencomplex van de suikerfabriek 'Wittouck te Bergen op Zoom, 1892. Langs het accordementsspoor komen bieten zowel per trein als per tram binnen, (x percelen, niet in eigendom van suikerfabriek) Tekening: M.C.J. Broos, Roosendaal. 2.2. vestiging te Breda De zaken gingen blijkbaar naar tevredenheid, want in 1874 verwierf Wittouck voor 174.000 de noodlijdende 'Bredasche Beetwor telsuikerfabriek' van de 'Firma Van Aken, Segers Co'. Deze fabriek was opgericht in 1871 met een maatschappelijk kapitaal van ƒ300.000 en had in 1875 vijf ketels met een totaal verwarmd oppervlak van 510 m2 in bedrijf. Het vermo gen van de machines bedroeg toen 133 pk. Ofschoon deze fabriek aan open vaarwater was gelegen, werd zij reeds in 1872 voorzien van een aansluiting op het spoorwegnet. Tenslotte kreeg men in 1893 nog een verbinding met het tramwegnet van de 'Zuid-Nederlandsche Stoom tramweg-Maatschappij' (ZNSM). Toch moest Wittouck zich in de zeventiger jaren diep in de schulden steken om de fabrieken te Breda en Bergen op Zoom draaiende te hou den. Op de onroerende goederen te Breda en Bergen op Zoom kwamen in 1875 en 1876 hypothecaire in schrijvingen te rusten tot een totaal bedrag van 325.000, die pas in 1882 werden doorgehaald. 2.3. overname en uitbreiding In 1883 schonk Felix Wittouck 'les fabriques de sucre avec batiments et terrains et avec tous ses appareils, machines et ustensiles' te Bergen en Zoom en Breda voor de helft aan zijn zoon Paul Grégoire Pierre Wittouck, wonende te Ixelles bij Brussel. Kort nadien kocht hij het grootste deel van de andere fami lieleden uit de boedel, zodat hij op 3 januari 1887 de handen vrij had voor de oprichting van de 'S.A. Sucreries de Breda et Berg-op- Zoom'. De naamloze vennootschap was juridisch gevestigd te Brussel, maar administratief te Princenhage bij Breda. De industrieel Paul Wit touck trad op als gedelegeerd ad ministrateur. In de Raad van Admi nistratie van de onderneming had den verder nog zitting de industrieel Ernest de Moerloose uit St. Joost ten Noode bij Brussel en de Luikse bankier Alban Poulet. In de Bergse vestiging waren H. Vrins (1850 - 1904) en C. L. Assel- bergs gedurende vele jaren werk zaam respektievelijk als direkteur en boekhouder van de fabriek. Al kort na de overname had Paul Wittouck het fabrieksterrein door aankoop van naburige panden weer weten te vergroten. In 1884 werd voor het eerst sinds de oprichting de suikerfabriek uitgebreid en een nieuw magazijn gebouwd. De gebouwen uit 1867 had men laten afbreken. Op een terrein aan het Wagenpleintje werd in 1884 een stalling voor paarden en karren ingericht. Inmiddels was op de ge slechte vestinggronden aan de zuid zijde van de fabriek de Wittouck singel aangelegd. 2.4. raccordement 'Wittouck' Tot in de tachtiger jaren werd veel vervoer van suikerbieten, kalksteen, steenkolen en pulp afgedaan met paard en kar. Een belangrijke ver betering ontstond in 1885 door het in eigen beheer aanleggen van een raccordement vanaf één der kopspo- ren in het station van de SS. Ter hoogte van de pas in 1887 ge bouwde remise voor locomotieven en rijtuigen van de ABT werd door het Ministerie van Oorlog een strook grond met een lengte van 65 m en een breedte van 9,25 m in 'bedeleen' afgestaan tegen een recognitiebedrag van 1 per jaar. Vanaf het station liep het raccordement achter de remise langs om dan op de Zuid-Oost-Singel uit te komen. Langs de inmiddels aan gelegde singels aan de zuidzijde van de stad werd de suikerfabriek aan de Wittoucksingel bereikt. Het lijntje had een lengte van 1681,3 m

Periodieken

De Waterschans | 1994 | | pagina 11