121 De Waterschans nr. 4 1994 Het in de beurs varen zou alle ini tiatief doden. De monopoliepositie van de beurt vaart kwam toen op losse schroeven te staan en verviel bij de Wet Openbare Middelen van vervoer (1880). einde beurtveren Lange beurtvaartdiensten waren erg gediend met de uitvinding van de stoomboot. De eerste Nederlandse beurtstoomvaart was te vinden op de grote rivieren in het zuidelijk gedeelte van Nederland. Maar ondanks dit bleken de beurtveren op den duur toch niet meer in stand te houden; er traden spanningen op tussen de economische realiteit en de rechtsvoorschriften m.b.t. de beurtveren. Laatstgenoemden bleken niet meer in staat het systeem van beurtveren in stand te houden. De problemen lagen vooral op het terrein van de uitsluitende vaart dat men steeds meer ging zien als in strijd met het beginsel van vrijheid van handel. betekenis beurtvaart De regelmatige vaart was dus een van de principia van de beurtvaart naast het om de beurt varen. Het werd van een enorme betekenis toen de koopman voor de ver zending van zijn goed wel gebruik kon maken van bijvoorbeeld een geregelde dienst te water; ook de verzender van een brief vond het prettig te weten wanneer de bode vertrok en aankwam; ook de rei ziger vond het fijn te weten wan neer er een wagen tussen twee plaatsen reed. Bij marktschepen en beurtveren lag het initiatief nu niet meer bij de reiziger of verlader. Men kon gebruik maken van sche pen die op vaste tijden op vaste trajekten voeren. De regelmatigheid is bij de markt- en beurtschepen voor het eerst verwerkelijkt. Dit was het revolutionaire bij deze in stelling dat invloed heeft gehad op het gehele vervoerswezen van de wereld (66). Er ontstond door de beurtvaart een zekere regelmaat. Het probleem dat schepen soms wekenlang met een lading bleven liggen omdat het schip nog niet helemaal vol was, met alle problemen vandien, werd door de regelmatige vaart ook opgelost. Ook kwam het voor dat bij het begin van het jaar bekend gemaakt werd wanneer en welke schepen er zouden afvaren. Handelaren konden daar dan lang te voren rekening mee houden (67). De beurtvaart was goed voor de handel maar zeker ook voor de schippers; zij kregen er een redelijk bestaan door (68). De vrije concur rentie van de wilde vaart behoorde bovendien tot het verleden. Het om de beurt varen betekende orde, re gelmaat en zekerheid voor de schip pers. Met name de schip-persgilden hebben veel daartoe bijgedragen. Als men eens een kijkje neemt bij de Theodorushaven is het wellicht aardig de geschiedenis en de strijd te overdenken die aan de huidige bedrijvigheid vooraf gingen. noten Met bijzondere dank aan de heer R. van den Bergh voor de aanvullingen voor deze bijdrage vanuit gegevens uit de Ge meentelijke Archiefdienst te Bergen op Zoom. (a) Speetjens B. Het nieuwe havencomplex als hefboom voor economische groei. In: Noord-Brabant. Havennummer. Tilburg. 1964. nr.3. pg. 161. Voor nadere informatie over de in 1964 verwachte toekomst van de haven voor Bergen op Zoom zie: Vianen E. van. Havenstad aan de Oosterschelde. 1910- 1960-2010. In: Noord-Brabant. Havennummer. Tilburg. 1964. nr.3.pg.187; voor de relatie van de Bergen op Zoomse haven met havenplannen elders in de provincie zie: De havens en havenplannen langs de Brabantse Noordrand. In: Noord- Brabant. Havennummer. Tilburg. 1964. nr.3.pg.l99. (1) Guicciardini L. Beschrijvinghe van alle de Nederlanden. 1612. pg.192.(2) Muller P. Onze Gouden Eeuw. 1898. deel III. pg.242. (3) Stadsarchief, Gemeente-archief Bergen op Zoom (hierna afgekort als SA) 3000. Additie tot de keure vanden schippersgilde binnen deser stadt. d.d. oct. 1654.(37)(4) Schevichaven H. Geschiedenis van een weg en een vaart in Penschetsen uit Nijmegen 's verleden, deel III. 1904. pg.6.(5) Fuchs J. Beurt- en wagenveren. 1946. pg.72.(6) Westermann J. De rekeningen van de landsheerlijke riviertollen in Gelderland. 194/95. pg.XII.f79 Bettgenhauser R. Die Mainz-Frankfurter Marktschiffahrt im Mittelalter. 1896. pg.5 (8) Holleman F. Rechtsgeschiedenis der heerlijke veren in Holland. 1928. pg.4.(9) Christoforus Br. Het wytvermaerde veer van Oudenbosch op Dordt. De Ghulden Roos. 1942. pg,108.(/0) Posthumus N. De geschiedenis van de Leidsche lakenindustrie. 1939. deel III. pg.831.(77) Aa A. van der. Aardrijkskundig woordenboek der Nederlanden. Gorinchem. 839-1851. deel 12. pg. 262.(12) SA 3228. 1757.(13) SA 3230. 7 juni 1793 (14) SA 3218. 9 januari 1753.(15) SA 3225. (16) SA 61. fol. 352-357.(77) Hollestelle C. De geschiedenis der Thoolsche veren. Sinte Geertruydtbronne. 1929. pg.5 .(18) Rekeningen Hamaker I. pg. 217. 433.438. (19) De tol van Iersekeroord. pg.184. (20) Handschriften. Inv. nr. 354 en 113.(21) Ambachtsheerlijkheid Bruinisse. Inv.nr. 12. fol 311-312. afschrift 17e eeuw. (22) Sandberg G. Overzetveren in Zeeland Zevenhonderd jaar vervoer te water. Middelburg. 1910.(23) Wagenaar J. Amsterdam in zijner opkomst, aanwas, geschiedenissen etc. deel II. 1788. pg.509.(24) Bloemen J. De openbare verpachting van het markktschip Venloo- Mook in het jaar 1625. De Maasgouw. 1910. Algemeen Rijksarchief te 's Gravenhage. Heren van Putten en Strijen. Inv. nr. 65 cap. Zld (Liber D. 1351-54 Manboekvan Putten, fol 7 vso.(2d) Algemeen Rijksarchief te 's Gravenhage. Leenkamer. Inv. nr. 55 (Priv. j. 1404-06. fol 66. vso. (27) De Tol van Iersekeroord. Documenten en rekeningen. 1321-1572. uitg. door W.Unger. Den Haag 1939. nr. 29. pg.l 84.(25) Van Borssele van Brigdamme. Inv. nr. 3. fol. 24.(29) Alge meen Rijksarchief 's Gravenhage. Inv. nr. 50 (1358-1391). Lib. III. Aelbrecht Cas E.fol 56: 7 sept. 'Item Hannekijn Heijnric Bastartssoen wort ghegheven 't veer twisschen Reimerswaal ende Berghen op ten Zoem tot sinen live inder manieren dat Jan van Axel te hebben plachten.(30) Stad Reimerswaal. Regest 51.(31) Sit ter W. de. Een woord over beurtveerverdragen met uitsluiting van de vrije vaart. In: Bijdragen tot de kennis van het staats- provincie- en gemeentebestuur van Nederland. 1866. pg. 136.(32) Noordkerk a.w. deel IV. pg.255.(33) SA 61. fol. 352-357.(34) SA 61. fol. 352-357.(36) Brugmans H. Middelen van vervoer, z.j. pg. 14.(37) Gemeente-archief Bergen op Zoom. fol: 182 Archief F.N. van Engelen van Strijen; Inv.nr.635: Register met de keuren der ambachten; fol. 182. Accoord ende verdrag tusschen den schippers ambagte deser stad ende Antheunien Hendrikse, schipper. (38) fol. 184. Archief F.N. van Engelen van Strijen. Inv.nr.635: Register met de keuren der ambachten. 1 juni 1645.(39) SA 61. fol. 352-357.(40) SA 3002. Actum Bergen opden Zoom desen 14 October 1745.(47) SA 3220. (42) SA 61. fol. 352-357.(43) Prefectuur, inv. nr.354 .(44) Christoforus a.w. pg. 108.(45) Loon E. van. De trekschuit in Stad en Lande. In: Groningsche Volksalmanak. 1891. pg.68.(46) SA 3000 14 oct. 1723.(47) Noordkerk H. Handvesten ofte privilegiën ende octryen mitsgaders willekeuren, costuimen, ordonnantiën en handelingen der stad Amstelredam. deel III. 1748-1778. pg. 1618.(48) Noordkerk a.w. pg. 1547.(49) fol. 184. Archief F.N. van Engelen van Strijen. Inv.nr.635: Register De Waterschans nr. 4 1994 met de keuren der ambachten. 1 juni 1645. (51) Noordkerk a.w. pg. 1508.(52) Keuren Rotterdam.(50) SA 44. 24 aug. 1664.(53) Rees O. van. Geschiedenis der staathuis- kunde in Nederland tot het einde der achttiende eeuw. Oorsprong en karakter van de Nederlandsche nijverheidspolitiek. 1865. deel I. pg.269.(54) Allan F. Geschiedenis en beschrijving van Haarlem, van de vroegste tijden tot op onze dagen, deel I. 1874. pg,109.(55) Noordkerk a.w. deel III pg. 1568.(56) Christoforus a.s. pg.129.(57) SA 3220 april 1722. (58) Fuchs J. Strenge straffen voor overtreders van tarieven. 1939. pg.261.(59) SA 61. fol. 352-357.(60) SA 3225 11 maart 1730.(67) Dillen van J. Bronnen tot de geschiedenis van het bedrijfsleven en gildewezen van Amsterdam. 1929-1923. deel I.pg.l 165.Donath C. Van trekschuit tot luchtschip. In Eigen Haard. 1902. pg.299. (62) Keuren Rotterdam a.w. deel 111.(63) Wagenaar a.w. pg.502.(64) Heel L. van. Verzekering van schippers knechten. Nederlandsche Transportcourant. 17 april 1943. pg.6.(65) SA 3023. fol. 120v.(66) Sombart W. Der moderne Kapitalismus. 1917 deel II. pg.353.(67) Sombart a.w. pg.297.(6S) Kooy T. van de. Holland 's stapelmarkt en haar verval. 1931 pg. 32. (69) SA 5068. fo. 137. 30 oct. 1682. Boekenhoek J. Sinke. Kroniek van de Roovere, 's-Hertogenbosch 1993. Het had al eerder moeten gebeuren. Terwijl de Geschiedkundige Kring zich druk maakt voor het behoud van Kijk in de Pot en het herstel van een van de bastions daar bepleit, werd in Halsteren met grote betrokkenheid en inzet aan een publicatie gewerkt. Onderwerp daarvan was het voormalige fort de Roovere. De auteur was er vooral op uit de ge schiedenis van dit monument dich ter bij iedere bezoeker te brengen, in de overtuiging, dat kennis daar van tot waardering, waardering tot een aanvaardbaar behoud zou lei den. In een fraai verzorgde uitgave gaat hij terug in de tijd en beschrijft hij de aanleiding tot de bouw van de fortenlinie Moermont, Pinsen, de Roovere, het beleg van Bergen op Zoom door Spinola. Uitgebreid gaat hij in op de kartografische weer gave van de forten in de 17e en 18e eeuw. De bebouwing van het fort de Roovere en zijn bewoners krij gen aandacht, waarna gedetailleerd wordt stilgestaan bij de Oostenrijkse successieoorlog met het beruchte beleg van 1747 en de rol van fort de Roovere hierin. Aan de hand van de rapportage van de Zeeuw Jacob van Eggers, die de inname van Bergen op Zoom in 1747 mee maakte als ingenieur en lui tenant-Kolonel in Franse dienst, volgt Sinke dan het 'Chapitre de journal du Siège du Fort Rovers', waarbij het voor de belangstellende lezer mogelijk wordt gemaakt de gebeurtenissen te volgen door de projectie van de kaart van Van Eggers op de indeling van de bossen van het tegenwoordige Bui- tenlust, waaraan een aantal oriën tatiepunten zijn toegevoegd. Wat hierna met de fortenlinie gebeurde valt te lezen in enkele paragrafen over de achteruitgang van de mili taire betekenis van dergelijke verde digingswerken. Volgt uiteindelijk verkoop en afbraak van fort Moer mont en, grenzend aan vruchtbare polders boven Steenbergen, van fort Henricus, de meest noordelijke post van de fortenlinie. Wat bleef waren Pinsen en de Roovere, verbonden door de kaarsrechte Ligneweg. Sin ke houdt een warm pleidooi voor behoud van deze laatste resten in een vorm, die de herkenbaarheid ervan zal garanderen. Daar zal geld voor nodig zijn maar vooral veel waardering en respect voor dit boeiend stuk verleden. Onzerzijds alle waardering voor dit streven. U kunt de Kroniek van de Roovere aanschaffen bij Boekhandel Ver meulen, Dorpsstraat 174 a, 4661 HV te Halsteren. Prijs: ƒ30. N.G. Alledaagse dingen. Nieuw tijdschrift over volkscultuur, regio nale geschiedenis, folklore en volkskunst. Over de achtergronden van het dagelijks leven, over de herkomst van gewoonten en ge bruiken, over het nut van tradities en andere boeiende wetenswaar digheden over 'alleman;' en 'alle dag'. Nederlands Centrum voor Volkscultuur. Lucasbolwerk 11. 3512 EH Utrecht. Noord-Brabant in de Tweede Wereldoorlog Een gids voor bronnen literatuur. De Tweede Wereldoorlog vormt zonder twijfel de best gedo cumenteerde en meest beschreven periode uit de vaderlandse ge schiedenis. Vijftig jaar na de oorlog is de belangstelling van zowel onderzoekers als van het publiek nog altijd niet verflauwd. Het zou echter een vergissing zijn te menen dat alle aspecten van bezetting en bevrijding nu wel beschreven zijn. Ook en vooral in Noord-Brabant wachten nog tal van onderwerpen uit de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog op gedegen onderzoek. De stichting Brabantse Regionale Geschiedbeoefening (BRG) wil met de uitgave van deze gids een aanzet geven tot verder onderzoek naar de geschiedenis van Noord-Brabant in de jaren 1940-1945. Het litera tuuroverzicht bevat talrijke voor beelden van waardevolle onder zoeken die inmiddels zijn verricht. Maar het toont ook de leemten die nog moeten worden opgevuld. Het overzicht van archieven verwijst de onderzoeker naar de bronnen die hem daarbij ter beschikking staan. Deze gids is bedoeld als een van de bouwstenen voor het grote werk waarop nog altijd wordt gewacht: een geschiedenis van onze provincie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Samenstelling dr Ad van den Oord (m.m.v. drs. G. Kuijpers en drs. J. Brouwers); 176 p.; genaaid gebro cheerd; ISBN 90-72526-28-7; prijs f29,50 (excl. verzendkosten). Te verkrijgen bij de stichting Brabantse Regionale Geschiedbeoefening, (BRG) Postbus 1104, 5200 BD 's-Hertogenbosch. Huijbergen. Vijftig jaar na dato. Jaarboek. Heemkunde Kring De Wilhelmiet. bibliografie Korneel Slootmans Naar aanleiding van de 500e sterfdag Jan II van Glymes ofwel Jan Metten Lippen en met het oog op de vervaardiging van een bronzen 'kop' van oud-archivaris Korneel Slootmans is een vernieuw de bibliografie verschenen van de boeken en artikelen die uit zijn bedreven pen zijn gevloeid. De bibliografie, samengesteld door Monique Raats, wordt voorafgegaan door een levensschets van deze bijzondere Bergse archivaris en publicist (1900-1992), opgetekend door Willem van Ham. De

Periodieken

De Waterschans | 1994 | | pagina 9