P^-M L*t££; ~rSL,-' V <-»<, f~ *~H1- -■Ay ■f]XTi *7 Ku,, -£--<-jt^ - £*~r-f'F JfT? A .1-- -hr^f~Z t&J fo*+™ #- pr*>-^~° "fy »~J U>4 Ui PrU.hvt>*4—)n^>~fo "J- {°"i~ t""~ L ^fhni s^t&A, ~~w 4_<" q£cwJ Q^c&pxjh aW1»^ r^~r, cv a? (fcrcuY; 44 45 De Waterschans nr. 2 1995 \{~i St 4-9nt-fJ CjnJ-'Ïlyffrd7)>*tr6» '<ryi*J fi*. u»^, D JfrvfM<,77- cl drvlrF, CT«W^C ~~c^ f""*™ Signatuur van Gerard Houckgeest onder het testament van de Franse ruiter L. Payot, 3 oktober 1653. Houckgeest woonde toen reeds in Bergen op Zoom (Foto: GAB). stukken in hun collectie hadden (5). Zo vinden we in de in 1649 opgemaakte inventaris van de Engelse koning Karei I maar liefst vier verschillende werken van Houckgeest vermeld staan. Het tot nu toe vroegst gedateerde werk van deze schilder, uit 1635, bevindt zich nog altijd in de verzameling van de Engelse koningin. Een gezicht in de Sint Gertrudiskerk te Bergen op Zoom, door Houckgeest gemaakt in 1655, was vermoedelijk in 1690 al in het bezit van de Deense koning Christiaan V. De vroegst bekende 17e eeuwse architectuurschilder uit de Noorde lijke Nederlanden was Barthold (Bartholomeus) van Bassen. Bredius veronderstelde dat Gerard Houck geest een leerling van hem was. In ieder geval heeft Van Bassen een ontwerp gemaakt van een prent, die door Houckgeest werd gegraveerd (6). Schuine doorkijk Tot 1650 schilderde Gerard Houckgeest uitsluitend gefanta seerde interieurs. In 1650 schiep hij van de een op andere dag, als ware uit het niets, een geheel ander kerkinterieur, waarin men ineens schuin door de kerk keek. Pieter Saenredam was tot dan toe de enige schilder die werkelijk bestaande kerkinterieurs weergaf in zijn schilderijen. Daarbij had hij er steeds voor gekozen om precies in de lengte- of breedte-as van de kerk te gaan staan, zodat men of parallel aan de kerkmuur de diepte in keek, of dwars op de zijmuur. De Delftse meesters, waaronder ook Gerard Houckgeest, kozen echter plotseling voor een schuine doorkijk. Er is lang gestreden over de vraag wie nu de eerste kunstenaar was die met dergelijke gezichten in de kerk is begonnen, maar het is nu zo langzamerhand duidelijk geworden, dat dit Houckgeest is geweest (7). Helena van Cromstrijen Gerard Houckgeest werd omstreeks 1600 in 's-Gravenhage geboren. Hij was een van de vele kinderen van lakenkoopman Joris Ottensz Houckgeest en Josina van Ghij- belant (8). Zijn oom Joachim Ottensz Houckgeest was eveneens schilder. In 1625, het jaar waarin zijn vader overleed, werd hij lid van het St. Lucasgilde in Den Haag. Tien jaar later komen we hem tegen in Delft, waar 'de eersame Gerrit Houckgeest en de achtbare Helena van Crom strijen, beijde wonende tot Delft', op 17 maart 1635 huwelijkse voorwaarden maakten (9). In Delft maakte Gerard ook zijn testament: op zaterdagavond 22 maart 1636 'compareerden Gerart Houckgeest ende jonckvr. Helena van Cromstrijen, echtelieden, wonende binnen deser stadt Delft aan de Voorstraat, beijde clouck ende gesont Houckgeest benoemde Helena tot universeel erfgename (10). Helena van Cromstrijen was een dochter van Maarten Crom- strien, heer van Cromstrijen, in zijn leven secretaris van Zierikzee en advocaat te 's-Gravenhage, en diens tweede vrouw Anna de Stoppelaer, geboren te Gent (11). Gerard Houckgeest was de tweede man van Helena. Daarvoor was zij getrouwd met Rogier van Reijnegom, drossaard van de eilanden Terschel ling en Griend (12). Op 22 juli 1639 liet Houckgeest zich in Delft inschrijven als lid van het plaatse lijke St.Lucas Gilde (13). Een jaar later, in 1640, vinden we hem vermeld als tekenaar van patronen voor de nieuwe wandtapijten voor de Statenzaal (14). Houckgeest schijnt zich in Delft niet alleen bezig te hebben gehouden met het vervaardigen van architectuurstuk ken, maar ook met het brouwen van De Waterschans nr. 2 1995 bier. Dat blijkt uit een rekest van Joris Houckgeest, die voor zijn vertrek naar Oost-Indië, op 23 december 1644 machtiging verleen de aan zijn broer Gerard 'wonende binnen Delft in de Brouwerij de Clauw' (15). In mei 1651 treffen we schilder Houckgeest aan als inwoner van Steenbergen (16). Houckgeest ken de deze plaats al langer. Bartha Elisabeth van Cromstrijen, een zuster van zijn vrouw Helena, was getrouwd met Aelbrecht Jacobssen van der Haven, in zijn leven burgemeester van Steenbergen (17). In dit West-Brabantse stadje kocht Houckgeest in 1651 het huis De Gulden Leeuw, gelegen in de Dam straat (18). Naar Bergen op Zoom 'Present Sr. Gerard Houckgeest, bourgeois icy demeurants, comme tesmoigns...'. Deze aantekening in het testament van de Franse ruiter Lovijs Payot, opgemaakt in diens huis in de Blauwehandstraat op 3 October 1653, is de vroegste verwijzing naar Gerards aanwezig heid in Bergen op Zoom (19). Houckgeest woonde toen eveneens in de Blauwehandstraat, zoals blijkt uit het relaas van twee militairen die getuige waren geweest van de ruzie tussen Martij ne, de dienstmeid van Gerard Houckgeest, en Janne- ken Ralle, de dochter van wijlen Theodoras Ralle. Aanleiding was het vegen van de straat. Beide getuigen hadden, toen zij voor het huis van mevrouw Valck in de Blauwehandstraat stonden, Martijne tegen Janneken horen schelden 'dat sij was van hapscheers volck'. Wat Janneken terugriep, hadden de getuigen niet kunnen verstaan. Wèl het antwoord van Martijne, die met haar handen in de zij, in de deuropening van Janneken Ralle, had geroepen: 'Dat sijn hoeren, die haer op haer gadt laeten geesselen' (20). Beide partijen sloten enkele dagen later vrede met elkaar. Houckgeest merkte op: 'Wij sijn goede gebuijren geweest, ende moeten goede gebuijren blijven' (21). De familie Houckgeest had echter haar langste tijd in de Blauwehandstraat gewoond. Op 6 maart 1654 kocht Gerard Het door Houckgeest in 1655 vervaardigde schilderij van de Grote of St-Gertrudiskerk te Bergen op Zoom hangt nu in het 'Statens Museum for Kunst' te Kopenhagen (Foto: M. Borghouts, Bergen op Zoom). Houckgeest, 'woonende alhier', het pand de Grote Valk, gelegen aan de Grote Markt (nr. 26). Het huis, met de hof en de verdere opstallen, reikte aan de achterzijde tot aan de Potterstraat. Aan de zuidzijde grensde het aan het huis de Roscam en aan de noordzijde aan het huis Sinte Geertraid (22). Daarenboven kocht Houckgeest op 8 december 1656 nog het huis het Hof van Lier, gelegen op de hoek van de Schoolstraat en de Huijbergsestraat, nu Kerkstraat 18 (23). Grote Kerk Het Bergse archief geeft over zijn activiteiten als schilder geen enkele informatie. Toch maakte Houck geest tenminste twee afbeeldingen van het interieur van de Grote Kerk. In 1655 het al eerder genoemde schilderij dat vanwege zijn vrijwel symmetrische compo sitie wat traditioneel aandoet en in 1656 een weergave van het koor van de Grote Kerk, gezien vanuit de zuidelijke zijbeuk (24). Het kan zijn dat de schilder zich meer en meer is gaan toeleggen op het beheer van zijn bezittingen en steeds minder op het hanteren van zijn penseel. Nergens in de aangetroffen archiefstukken laat hij zich voorstaan op zijn kunstzinnige arbeid. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dirck van Delen, ook een architectuurschilder, die in juni 1660 Bergen op Zoom bezocht. Van Delen wordt in een notariële akte 'constrijcke schilder' genoemd. In dezelfde akte treffen we ook de

Periodieken

De Waterschans | 1995 | | pagina 6