Bergs Diep Reactie op de Engelse spotprent uit 1747 102 Odet is onwaarschijnlijh, dat Baron van Oronström te zien is in de scène linhs beneden, omdat de prent, tenminste in eerste instantie, bestemd was voor de Bngele marht en de baron niet behend was bij de Bngelsen. 2eher niet behend om hem in een spotprent op te n. Zijn naam bomt niet voor in le 103 De Waterschans nr. 3 1995 cordementsbedrijven 'Wittouck' en 'Van der Linden Co' nader uitgewerkt. Niet alleen de suikerin dustrie, maar ook andere bedrijven in het havengebied werden per trein en tram bediend. In 1916 kwam de exploitatie in handen van de 'Zeeland' en na 1936 bij de spiritus fabriek. Uiteindelijk werd de eigendom van het 'spirituslijntje' rond 1965 overgenomen door de gemeente Bergen op Zoom en de exploitatie door de N.V. Neder landse Spoorwegen. In mei 1987 werd het raccordementsbedrijf uit de stad gebracht. culturele avonden Bergen op Zoom. Dit najaar worden in Het Markiezenhof en de Muziekschool vier avonden georganiseerd waarbij telkens een cultureel thema van verschillende kanten wordt belicht. Op donderdag 21 september 1995 werd in de Aula van de Mu ziekschool reeds een lezing gehouden over de Vier Jaargetijden. Allereerst heeft drs. Johanna Jacobs, conservator van Het Markiezenhof, dit thema besproken aan de hand van vier 18de eeuwse vrouwe portretten van Italiaanse origine die in de Stijlkamers van het Markie zenhof hangen en de Vier Jaargetijden verbeelden. Vervolgens heeft Ran Dur, directeur van de Muziekschool, de Vier Jaargetijden van Vivaldi behandeld. Niet alleen heeft hij fragmenten van de compositie laten horen maar ook is hij aan de hand van het notenschrift dieper ingegaan op deze materie. Op dinsdag 24 oktober 1995 wordt in de Hofzaal van Het Markie zenhof een lezing gehouden over de Tachtigjarige Oorlog en de rol van Bergen op Zoom daarin. Wim van Riemsdijk, bestuurslid van de Ge schiedkundige Kring van Bergen op Zoom, heeft een circa 15 minuten durend diaklankbeeld vervaardigd waarin kort de aanleiding en het verloop van de oorlog wordt uiteengezet. Cees Vanwesenbeeck zal de literaire uitingen die naar aanleiding van de belegering van Bergen op Zoom in 1622, dus tijdens die Tachtigjarige Oorlog, zijn verschenen, bespreken. Dr. Louis Grijp, wetenschappelijk medewerker van het P.J. Meer- tensinstituut in Amsterdam, zal vervolgens ingaan op de gedichtenbundel van Valerius Ge- denkclanck in het algemeen en Merck toch hoe sterck, het latere volkslied van Bergen op Zoom, in het bijzonder. Hij luistert deze lezing op met cither- en luitspel. Op donderdag 23 november 1995 wordt in de Hofzaal van Het Markiezenhof een avond gehouden over de Beeldenroute in Bergen op Zoom. Er zullen eerst vier 15 minuten durende voordrachten ge houden worden door Jacques Peeters, oud-directeur van de Sint Joostacademie in Breda en jurylid van de Beeldenroute in Bergen op Zoom; Letty Demmers, wethouder van cultuur van de Gemeente Bergen op Zoom; Marius Boender, beeldhouwer; in de Beeldenroute is een beeld van hem opgenomen; Kas Stuart, beeldend kunstenaar en galeriehouder in Bergen op Zoom. Daarna zal er een discussie plaatsvinden over de toepassing van hedendaagse beeldende kunst in openbare ruimtes. Bovengenoemde personen zullen deel uitmaken van het panel dat geleid wordt door drs. René Bastiaanse, directeur van Het Markiezenhof. Op donderdag 14 december 1995 wordt in de Aula van de Muziekschool een avond gehouden over de hedendaagse literatuur. Allereerst zullen de volgende schrijvers en dichters voorlezen uit het werk van hun favoriete auteur: Albert Hagenaars, dichter Bert Bevers, dichter drs. Louis van de Laar, publicist drs. Hans Heester mans, neerlandicus. Vervolgens zullen bovengenoemde personen worden geïnterviewd door Michel de Koning, journalist. Hagenaars, Bevers, Van de Laar en Heester mans houden zich allen op een eigen manier bezig met taal. Hagenaars en Bevers met de dichtkunst. Van de Laar vertaalt literaire werken uit de klassieke oudheid. Heestermans houdt zich bezig met de samenstelling van het Woordenboek der Nederlandse Taal en de Van Dale. Michel de Koning zal de deelnemers over de specifieke eigenschappen van deze werkzaamheden ondervragen en voorts een discussie op gang brengen. De organisatoren van deze vier avonden hebben er naar gestreefd een en hetzelfde thema van verschillende kanten te belichten. Elke aktiviteit begint om 20.00 uur precies. De entree per avond bedraagt f10. Contactadres Cultu rele Avonden Bergen op Zoom: mw. W. de Groot, Lindenbaan 65, 4611 LW Bergen op Zoom, tel.: 01640-57859. BRG-lezingen Kastelen in Noord- Brabant Veel kastelen in Noord-Brabant hebben de woelige geschiedenis van deze provincie niet overleefd. De Brabantse kastelen die de tand des tijds hebben weerstaan, zijn echter zo gevarieerd dat de ontwikkeling van dit type bouwwerk vanaf de twaalfde eeuw tot heden er nog goed van af te lezen is. In archieven, bibliotheken, prenten kabinetten en andere collecties is nog veel informatie terug te vinden. Dit geldt zeker ook voor het bodemarchief dat zijn geheimen bij opgravingen prijs geeft. De com binatie van al deze gegevens maakt de reconstructie van de interessante geschiedenis van de Brabantse kastelen mogelijk. De sprekers zijn bij uitstek des kundig op hun terrein. Drs. B. Aarts, historicus en lid van de vereniging 'Vrienden van Brabantse Kastelen', bereidt een dissertatie voor over enkele Brabantse kas telen. Drs. P.J. Klapwijk, direc teur/conservator van het museum de Ghulden Roos te Roosendaal en kunsthistoricus verbonden aan het Noordbrabants Museum, heeft on derzoek gedaan naar topografische tekeningen die van Brabantse kas telen zijn gemaakt. Drs. Pennings is betrokken bij het onderzoek naar het kort geleden gevonden 'kasteel van Oss'. Deze lezingencyclus is georga niseerd in samenwerking met de vereniging 'Vrienden van Brabantse kastelen' en het Gemeentelijk Mu seum Jan Cunen te Oss. De Waterschans nr. 3 1995 door: W. van Riemsdijk Schilder op graveur is. Op stilistische gronden is de meest waarschijnlijhe graveur (jeorge Bichham jr. (ca. 1706-1771), maar de stijl is niet herhenhaar genoeg om deze met zeherheid aan hem toe te Schrijven. 2)e hunstenaar blijft anoniem. 2)e titel op het exemplaar van het Brits yijuseum, ^Opdeling (drenten en Oeheningen, staat aan de bovenzijde van de prent en luidt: Bergen - Op - 2oom 1747 «2)e apmetingen zijn 280 mm hoog en 399 mm breed, echter gemeten binnen de gravurelijst. Ben hreuhlijn onder het midden Suggereert, dat de prent weieens gevouwen is geweest, maar daar hij nu, en dat al enige tijd, stevig zit vaslgeplaht op dih barton, is het niet mogelijh te zien op er een watermerh op staat. Bvenmin han van de achterzijde worden opgemaaht o( de prent eens in een boeh gebonden was. Oh denh dat dit onwaarschijnlijh is, daar de prent duidelijh bedoeld is als een Spotprent en deze werden toentertijd gewoonlijh uitgegeven als losse, individuele prenten Vraag 2: wat is de betekenis van de teksten van de op tafel liggende documenten in het linker onderste medaillon? (zie afbeelding 1). Kan daaruit wellicht worden afgeleid wie de hoofdpersoon is, koning Charles II van Engeland of de Nederlandse bevelhebber, (de Zweedse) luitenant-generaal Von Cronström? Het is de lezer natuurlijk niet ontgaan dat in het eerste artikel nog wat onbeantwoorde vragen restten en enkele interpretatieverschillen voorkwamen. Daarover heb ik schriftelijk de hedendaagse specia listen van het British Museum geraadpleegd. De Engelse uitleg die ik in Rotterdam had bestudeerd stamt immers uit 1877! Het antwoord liet geruime tijd op zich wachten maar bleek dermate Afb.l. Koning George II van Engeland met zijn ministers. interessante aanvullingen te be vatten dat ik u die niet wil onthouden. Kortsheidshalve volgen hieronder de vragen die ik destijds stelde, elk gevolgd door letterlijk geciteerde delen uit het uitgebreid antwoord van de Engelse deskundige (cursief afgedrukt). Vraag 1: wie was de tekenaar of graveur en komt de plaat soms voor als illustratie in een boek, krant of tijdschrift? \Jroea 22nyeLe iatiriiche prenten fvan vóór I770j zijn moeilijh te vinden en zijn zelden in hleur uitgevoerd. «2)g prent is niet qesiqneerd, noch weet ih wie de brieven van Odor ace WJalpole, die een zeer vooraanstaand criticus was van eigentijdse zahen. On Otudies in <2tfhte enth Benturg Uïiplo macg 1 740-1 748 gepubliceerd in 1930, beweert Oir diehard oCodge op blz. 290, dat de Odertog van Yjewcastle pas na de val van de vesting Bergen op Ooom vernam, dat de bevelhebbend oppicier Ajb.2. Het is niet meer met zekerheid vast te stellen wie dit zijn. bijna 90 jaar oud was. Op de documenten op de tapel staat: Odarrg the Yjinth Opeech en in the Ylorth'. 0)e eerste tehst verwijst mijns inziens, naar Odenrg j^elham, de Berste YYjinister, die op verscheidene andere prenten van die tijd Odarrg the Yjinth wordt genoemd, hetgeen verwijst naar de macht die hij uitoepende. On the Yjorth verwijst naar de situatie in Ochotland waar de politiehe situatie in 174 7 nog steeds zeer onzeher was na de gebeurtenissen in 1745 en 1746. «2)e toestand waarin Britanniahet beeld van de natie, wordt getoond, lijht op

Periodieken

De Waterschans | 1995 | | pagina 15