120 121 De Waterschans nr. 4 1995 gebreid in de richting van de inmid dels aangelegde Wittoucksingel. Naast de suikerfabriek 'Wittouck' en slechts gescheiden door het Kabel straatje werden nieuwe inlichtingen gebouwd. In 1895 werd de capaci teit van het complex aanzienlijk uitgebreid. Een tweede gashouder sierde sindsdien het silhouet van Bergen op Zoom. Tien jaar later plaatste men een breek- en sor- teerinrichting van cokes in de fa briek. In 1910 werd het produk- tieproces flink gemoderniseerd door het vernieuwen, uitbreiden en ver plaatsen van allerlei installaties in de fabriek. De cokes (ontgaste steenkolen) werden ook wel verkocht aan tram wegmaatschappijen als 'rookloze' brandstof voor hun locomotieven. Zo leverde de Bergse gasfabriek in 1902 aan de Zuid-Nederlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (ZN- SM) zo'n 3000 tot 4000 mud cokes a 0,41 per mud franco station Vogelenzang bij Halsteren. Men had evenwel flink wat van de prijs af moeten doen, omdat de ZNSM alleen bereid was te kopen indien de prijs gelijk was aan wat zij bij de Gasfabriek te Breda moest beta len. De gasfabriek maakte voor de aanvoer van steenkolen wel eens gebruik van het raccordement 'Wit touck'. Wegens ruimtegebrek waren ter plaatse geen zijsporen aanwezig. De directeur van de gasfabriek ervaarde dit als een vervelend gemis, getuige zijn brief op 20 november 1911 aan de 'Commissie van Bijstand der Gemeentelijke Gasfabriek'. 'Gedurende de campag- netijd voelen wij meer dan anders het_ongerief dat wij aan de zuidzij de van de gasfabriek geen eigen loslijn hebben. Alleen 's-avonds is het ons toegestaan een waggon op den lijn voor de gasfabriek te heb ben om de kolen te lossen en naar onze kolenloodsen te brengen. Het komt voor dat we eerst 's-avonds om 9 uur kunnen beginnen met lossen. Ik ben daarom zoo vrij U Ed.achtb. nogmaals in overweging te geven, de suikerfabriek te ver zoeken hare spoorlijn te verleggen, en wel deze zoo ver van den gevel muur der gasfabriek verwijderd te houden, dat wij ongehinderd, en zonder gevaar, kolenkarren ter lossing voor ons magazijn kunnen plaatsen, en ook eventueel eene eigen lijn in aansluiting van hunne spoorlijn kunnen maken, om even als de Brikettenfabriek steeds onge hinderd waggons te kunnen lossen.' Het college van Burgemeester en Wethouders wilde wel met de zaak rekening houden, zodra de conces sie moest worden verlengd. Jammer genoeg voor de directeur van de gasfabriek was dat juist op 26 juli 1911 voor een periode van tien jaar gebeurd. De aanvoer van steenkolen ge schiedde ook per kar vanaf het spoorwegstation. Elk jaar vond voor dit vervoer een openbare inschrij ving onder de voerlieden plaats. In 1907 mocht L.F. Bernaards dit transport uitvoeren tegen een ver goeding van 4,75 per 10 ton los op de kar en 7 in zakken op de kar. Indien uit het schip aan de Zuidzijde Haven werd gelost, mocht hij 4,5 cent per mud rekenen. Nadat de suikerfabriek 'Zeeland' in 1921 haar haven had gegraven, kon de gemeente voor de aanvoer van steenkolen voor haar gasfabriek ook gebruik maken van de Zeelandha ven. 9.4. Dienst van Openbare Werken Gemeente Bergen op Zoom Schuin tegenover de gasfabriek liet het Bergse gemeentebestuur rond 1914 op de hoek van het Geertrui- daplein en de Wittoucksingel een opslagplaats van bouwmaterialen voor de Dienst van Openbare Werken inrichten. Tevens werd het terrein ook gebruikt voor de opslag van steenkolen voor de gasfabriek. Het geheel werd pas in 1924 voor zien van een aansluiting op het raccordement 'Wittouck'. Het wissel lag midden op het Geertruidaplem. In 1933 werd door de Dienst van Openbare Werken op het terrein aan de zuidzijde van de Wittouck singel een houten opslagloods voor de steenkolen neergezet. Deze loods werd in 1952 verbouwd tot werk plaats van de Gemeente Bedrijven. Rond 1965 werden dc Wit toucksingel en het Geertruidaplem gedeeltelijk vrij gemaakt van rails en de spooraansluiting opgebroken 9.5. N. V. Zoutraffinaderij J. de Kok Zn Op 24 december 1895 kreeg zout- zieder J. de Kok een vergunning tot het 'oprichten eener door stoom in beweging te brengen zoutraffinade rij en het plaatsen eener stoomlo- skraan'. De onderneming voor het fabriceren van zeeppoeder, zachte en harde zeep was gelegen tussen de Visschershaven en de Wittouck singel. Zij kwam op 7 februari 1896 met circa 20 arbeidskrachten in bedrijf en handelde ook onder de naam 'Stoomzoutraffinadenj Welge legen'. In 1902 en in 1915 werd de fabriek uitgebreid door het stellen van een extra 'zoutpan'. Voor de aanvoer van zout, afkomstig uit Engeland, werd gebruik gemaakt van de scheepvaart. De verzending van produkten geschiedde vaak per trein of tram vanaf één der sporen in de Wittoucksingel. Men had echter niet de beschikking over een apart zijspoor. Rond 1960 werd het bedrijf gesloten. 9.6. N.V. Zoutziederij Gebr. Juten Co Dc gebroeders Juten brachtten in 1905 aan de Wittoucksingel een fabriek voor zeepprodukten tot stand. Al in 1914 kwam de fabriek in handen van de concurrent N.V. Zoutraffinaderij J. de Kok Zn. Rond 1930 werd de onderneming door de ZNSF opgekocht en het fa brieksgebouw gesloopt. Voor het vervoer per trein of tram kon men gebruik maken van één der sporen in de Wittoucksingel. 9. 7. N. V. Machinefabriek, Ijzergie terij en Constructiewerkplaats Holland vh Alex Nerincx Sinds 1905 had Alexander Antonius Nerincx een machinefabriek en constructiewerkplaats aan de Zuid- West-Singel. In 1909 werd nog een ijzergieterij aan het bedrijf toege voegd. Voor de aan- en afvoer van grondstoffen en produkten kon gebruik worden gemaakt van het raccordement 'Wittouck'. Na het uitbreken van de Eerste Wereldoor log in 1914 werd het bedrijf over stelpt met orders voor klein con structiewerk en machineonderdelen - voor de chemische, de textiel- en de suikerproducerende industrie. De Waterschans nr. 4 1995 ■fabriek. IJzc werkplaats Construct» HOLLAND ïderlandsche Spiritusfc fmadeni J de Kok 8. Zn derij Gebr Juten ZEELAND Gemeente BERGEN OP ZOOM HAVEN- en INDUSTRIE- SPOORAANSLUITINGEN i 1930 Afb. 11. Overzichtskaart Broos, Roosendaal. haven- en industriespooraansluitingen te Bergen op Zoom, 1930-1955. Tekening M.C.J. Wegens de krappe huisvesting aan de Zuid-West-Singcl verplaatste men in 1915 zijn activiteiten naar de voormalige oesterputten buiten de Waterpoort. De gronden werden in erfpacht verkregen. Het bedrijf werd omgezet in de N.V. Machine fabriek, Ijzergieterij en Con structiewerkplaats Holland vh Alex Nerincx ('Holland'). Bij hinderwetvergunning van 21 mei 1915 werd een constructie werkplaats opgericht. Het gebouw in profielijzer en metselwerk onder ging al in 1916 een flinke uit breiding. Tegelijkertijd liet dc 'Hol land' nog een ijzer- en metaalgiete rij bouwen na het verkrijgen van een hinderwetvergunning op 7 april 1916. Bij vergunning van 4 januari 1918 verrees er tenslotte nog een carbidfabrick en een kantoor gebouw. Het raccordement 'Wit touck' werd met 'derde' rail cn al in 1916 doorgetrokken vanaf dc spiri tusfabriek langs de onderkant van de I lavendijk tot op het fabriekster rein en in de gebouwen 9.8. na-oorlogse expansie In 1928 werd de 'Holland' een onderdeel van het Stork-concern. Het fabriekscomplex werd nadien regelmatig uitgebreid en verbouwd. In 1937 verviel de aan- en afvoer- mogelijkheid per tram. Na de Tweede Wereldoorlog wer den de in erfpacht verkregen gron den aangekocht. Bovendien ver wierf men gronden aan de west- en de oostzijde van het fabriekscom plex om uitbreidingen in de toe komst mogelijk te maken. Op 30 maart 1949 kwam een nieuwe gieterij met poetskamer in gebruik. Het nieuwe gebouw kreeg in 1949 aan- cn afvoermogelijkhcden per spoor door een tweede aftakking van het raccordement langs de Havendijk. Op het fabrieksterrein splitste deze aftakking zich in twee lijnen aan weerszijden van de nieu we gieterij. Aangezien het vervoer per spoor langs de nieuwe aanslui ting de weegbrug niet kon passeren, verplaatste men in 1950 de oude weegbrugmstallatie naar dc nieuwe aftakking en maakte men een aan sluiting tussen het oude en het nieuwe fabrieksspoor. De oude aftakking kon toen worden opge ruimd. Ter plaatse van het vroegere weeghuisje werd een modelmakerij gebouwd. In 1951 kwam aan de westzijde van het fabriekscomplex een nieuwe fabriekshal tot stand voor het uitvoeren van plaat- en constructiewerk. Het spoor in de oude fabriekshal, die in gebruik was als machinefabriek, werd doorge trokken tot voorbij de nieuwe con structiewerkplaats. Tussen de rails werden bestratingen aangelegd in de vorm van stelcon-platen. In 1952 plaatste men ter hoogte van het vroegere weeghuisje nog een loods, terwijl achter de machinefabriek was- en kleedlokalen werden ge bouwd. In de nacht van 1 februari 1953 kwam het gehele fabriekscomplex maar liefst drie meter onder water te slaan. Aangezien de dijk rond de Geertruidapolder in stand was gebleven (het water was alleen

Periodieken

De Waterschans | 1995 | | pagina 6