122 123 De Waterschans nr. 4 1995 BERGEN OP ZOOM NETKAART SPOOR en TRAM 1937 - 1994 GE Plastics BV na 1970 spoorweg 1435 mm tramweg 1067 mm spoor- en tramweg aangelegd vóór 1965 en inmiddels opgebroken (industrie-^vterrein) 1965 NOOROLAND (Industrieterrein) 1937 „Holland" „Zeeland" km 13.0 1987 M.C.J. Broos BERGSE PLAAT (nieuwbouwwijk) Afb. 12. Netkaart spoor- en tramwegen te Bergen op Zoom. 1937-1994. Tekening M.C.J. Broos, Roosendaal. maar over de dijk gelopen en had slechts de kruin beschadigd), kon het water spoedig worden geloosd en vielen het kantoor en de werk plaatsen op 4 februari 1953 weer droog. Ongeveer zes weken na de ramp waren alle afdelingen weer in bedrijf. Spoedig diende zich weer talloze uitbreidingen en wijzigingen aan. 9.9. opheffing spooraansluiting Rond 1960 kwam het einde van het railbedrijf in zicht. In 1959 werd de railstoomkraan voor eigen gebruik (een tweede-handsje van 700 uit 1930) wegens waterslag in de cilin ders buiten dienst gesteld en ge sloopt. Een nieuwe door de firma 'Allan' in Rotterdam gebouwde ben- zine-elektrisch aangedreven kraan was niet meer aan rails gebonden, zodat op het fabrieksterrein steeds meer stelcon-platen tussen en naast de sporen werden gelegd. In 1961 werden plannen gemaakt voor nieuwe wegen in het havenge bied in aansluiting op de ontwik keling van het industrieterrein Theodorushaven in de Oosterschel- de. Als gevolg daarvan zou de spooraansluiting van de 'Holland' langs de Havendijk gewijzigd moeten worden. Maar een wijziging van de spooraansluiting betekende wel weer een verplaatsing van de weegbruginstallatie. Onderhan delingen met de gemeente Bergen op Zoom over financiële tegemoet komingen liepen op niets uit, zodat een beslissing nog enige tijd werd uitgesteld. In het jaarverslag van 1964 leek de kogel door de kerk te zijn gegaan. 'Aangezien bijzonder weinig per spoor verzonden wordt, schijnt het aangewezen de spooraansluiting in principe wel aan te houden, doch de bijbehorende werken voorlopig niet uit te voeren'. In 1965 waren de werkzaamheden aan de nieuwe haven zover gevorderd, dat de oude haven geheel buiten gebruik kon worden gesteld door het leggen van een dam dwars overde havenin gang. Een nieuwe verbindingsweg met de gemeentelijke 'stamlijn' naar de nieuwe Theodorushaven en het gelijknamige industrieterrein door kruiste letterlijk het oude rac- cordement langs de Havendijk en sneed de 'Holland' van het spoor wegnet af. Haar spooraansluiting kwam daarmede in feite te verval len. Wel werd in het nieuwe tracé van de gemeentelijke 'stamlijn' een wissel met een kruising in de straat en een gedeelte spoor tot op een stuk terrein in eigendom van de 'Holland' gelegd, zodat in de toe komst altijd nog een aansluiting op het Nederlandse spoorwegnet moge lijk was. Alleen zou de 'Holland' dan wel flink in de buidel moeten tasten. Sinds 1965 is men dan ook overgeschakeld op vervoer per vrachtauto of per schip. 10.0. gemeentelijke 'stamlijn' 10.1. nieuw industrie-terrein Het tot stand komen van de nieuwe Theodorushaven en het gelijkna mige industrieterrein maakte rond 1965 een ingrijpende wijziging van het 'spirituslijntje' aan de zuidzijde van de stad noodzakelijk. Delen van de Wittoucksingel, het Geertruid- aplein en de Havendijk werden vrij gemaakt van rails. De 'stamlijn' van de gemeente Bergen op Zoom als nieuwe railverbinding met de Theo dorushaven sloot pal ten zuiden van het gemeentelijke opslagterrein aan op het 'spirituslijntje'. De ZNSF (later Nedalco CV) bleef bereikbaar langs een nieuwe aftakking ter hoogte van de Zeelandhaven, die pas in 1969 zou worden gedempt. Aangezien de ZNSF niet langer meer wilde opdraaien voor de ex ploitatie van het raccordement, ge schiedde dit voortaan door de N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS) op kosten van de belanghebbende be drijven en de gemeente Bergen op Zoom. De locomotief uit 1953 werd in 1967 met een gebroken krukas van de hand gedaan. Na 1965 zouden nieuwe bedrijven in het Theodorushavengebied per trein be reikbaar worden door het aanleggen van verlengingen en aftakkingen van de nieuwe gemeentelijke 'stam lijn'. 10.2. verbanning uit bebouwde kom Onder druk van de plaatselijke bevolking, die steeds meer ging wijzen op de mogelijke gevaren van het vervoer van gevaarlijke stoffen per trein met een maximum snel- De Waterschans nr. 4 1995 heid van 7,5 km/u door de bebouw de kom van de stad, werd het gemeentebestuur gedwongen tot een radicale omleiding van de dagelijk se goederentrein. Dat vele malen per dag vrachtauto's met gevaarlijke stoffen met een vaart van meer dan 50 km/uur door de bebouwde kom raasden, deerde de inwoners kenne lijk niet. Op 15 mei 1987 werd het tracé door de stad voor het laatst gebruikt. Op maandag 18 mei 1987 werd helemaal aan de zuidzijde van de stad een nieuw tracé in gebruik genomen, dat aftakte bij km 13,9 van de lijn Roosendaal - Vlissmgen. Inmiddels is van het oude raccorde ment nagenoeg mets meer over gebleven. Alleen op het Stations plein is nog een kleine honderd meter rails in de bestrating te zien. De nieuwe 'stamlijn' wordt nog elke werkdag bereden door een goederentrein, bestemd voor 'GE Plastics BV'. Aan de oostzijde van de stad bedient deze goederentrein ook het in 1980 bij km 11,1 aange legde raccordement van de sigaret- tenfabrikant 'Philip Morris'. Overi gens werden alleen al in 1992 naar en van Bergen op Zoom 143.000 ton goederen per spoor over de beide raccordementen vervoerd. Rectificaties deel 1. Bij afb. 1 op pag. 122 had de tekst moeten luiden: Stoomtram van de ABT nabij het station te Bergen op Zoom, 1887. Archivalia en documentatie GABoZ Gemeentelijke Archiefdienst Bergen op Zoom; AHRKB Archief Hulpkaarten en Registers Kadaster Breda; ACBZ - Archief Coöp. Beetwortelsuiker- fabnek 'Zeeland'. Hinderwetvergunningen, 1885-1925, bestuurlijk en administratief archief ge meente Bergen op Zoom, index op kaart systeem, GABoZ. Bouwvergunningen, 1879-1952, bestuurlijk en administratief ar chief gemeente Bergen op Zoom, mdex op kaartsysteem, GABoZ. Koopakten en vergunningen suikerfabriek 'Wittouck', 1870-1908, ACBZ in GABoZ.* Stukken raccordementsbedrijven 'Wittouck' en 'Van der Linden Co', bestuurlijk en administratief archief gemeente Bergen op Zoom, GABoZ. Gegevens onroerend goed suikerfabrieken 'Wittouck', Firma Laane, Rogier, Daverveldt Co, Firma Van der Linden Co en 'Zeeland', AHRKB. Akte van oprichting en (wijzi ging) statuten, suikerfabriek 'Zeeland', 1913 en 1916, verzameling Juten, GABoZ. Verslagen algemene ledenvergaderingen suikerfabriek 'Zeeland', 1929-1930, ACBZ in GABoZ. Jaarverslagen en notulen bestuursvergaderingen suikerfabriek 'Zee land', 1916-1930, ACBZ in GABoZ. Inventarislijst roerende goederen bij ver koop fabriekscomplex suikerfabriek 'Zee land', 1930, verzameling Juten, GA BoZ.* Luchtfoto's KLM in Topogra- fisch-Historische Atlas, GABoZ. Ingeko men en uitgaande stukken B W, be stuurlijk en administratief archief gemeente Bergen op Zoom, 1814-1925, GABoZ. Notulen B W en notulen gemeenteraad, bestuurlijk en administratief archief ge meente Bergen op Zoom, 1814-1925, GABoZ. Jaarverslagen 'N.V. Holland' Bergen op Zoom, 1944-1972, GABoZ. Stukken verleggen spoor- en trambaan noordzijde stad, 1933, archief Gemeente werken Bergen op Zoom, GABoZ. Stukken concessies BT en ABT, 1879-1905, bestuurlijk en administratief archief ge meente Bergen op Zoom, GABoZ. Stukken tramwegmaatschappij ABT, bestuurlijk en administratief archief ge meente Bergen op Zoom, GABoZ. Brug Zeelandhaven, Tijdschrift 'De Prins', 12 november 1921. Sluiting suikerfabriek 'Zeeland', Dagblad 'De Grondwet', 1930. Literatuur Bakker, M., Ondernemerschap en Ver nieuwing. De Nederlandse Bietsuikerindu strie, 1858-1919, Amsterdam, 1989. Bakker, M., Het begin van de suikerindu strie in West-Brabant. Aspecten van indu strialisatie en ondernemerschap, Noordbra bants Historisch Jaarboek, 4 (1987) 63-81.* Hallema, A., Van biet tot suiker, J.P. van Rossum als suikerindustneel, koopman en organisator, Baarn, 1948. Hartel, E., Proeve van een sociaal-geografische stads- analyse, scriptie, Terborg, 1961. Herder, H. de, Nederlandse Industrielocomotieven. De stoomlocomotieven van de met-open bare normaalspoorwegen, Haarlem, 1994. Leideritz, W., De tramwegen van Noord-Brabant, Leiden, 1978. Piasmans, E., De Stoomtramweg-Maatschappij Antwerpen - Bergen op Zoom - Tholen, 1886-1934, scriptie, Bergen op Zoom, 1989. Rijpers, J., Het ontstaan en de ontwikke ling van de beetwortelsuikerindustrie in Z.W. Nederland, 1858-1920, Jaarboek De Ghulden Roos, 22 (1962) 67-96. Gedenk boek Coöperatieve Suikerfabriek en Raffinaderij 'Dinteloord', 1908-1948. Geschiedenis van de Coöperatieve Suiker fabriek en Raffinaderij 'Puttershoek', 1912-1966, en van anderhalve eeuw beet wortelsuiker in Nederland. De alcohol der Nederlandse Suikerindustrie. Gedenk boek Zuid-Nederlandsche Spiritusfabriek Bergen op Zoom, 1899-1949. oproep Dit jaar is het een eeuw geleden dat de Avondster werd opgericht. De Avondster was het katholiek volksdagblad van Nederland, opgericht in 1895 te Bergen op Zoom door Jan A.G. Juten, terwijl de redactie werd gevoerd door Willem Juten, de oprichter van Taxandria, het tijdschrift voor Noordbrabantse ge schiedenis en volkenkunde. Het doel van de Aondster was om de katholieke zaak te dienen en een tegenwicht te vormen tegen de sterk opkomende neutrale pers. Vanaf het begin verscheen het als dag blad, alleen door middel van straatver koop. Het bleef verschijnen tot december 1940, toen het door de Duitse bezetiing werd verboden wegens een artikel van de toenmalige hoofdredacteur ir. A.J.L Juten tegen de Weerafdeling (WA). De hoofd redacteur werd gearresteerd en enige tijd in hechtenis gehouden. Na de Bevrijding van Bergen op Zoom, 28 oktober 1944, herrees de Avondster. Het dagblad werd echter in 1951 vanwege de sterke concur rentie van de gewestelijke pers in West- Brabant opgeheven en door dagblad De Stem overgenomen. Wie van de leden zou zich eens nader willen verdiepen in deze interessante historie en er een artikel voor De Water schans willen schrijven. Belangstellenden worden verzocht tevoren contact op te nemen met de redactie. Nieuwe naam Heemkundekring Roosen daal en Nispen Vooruitlopend op de gemeentelijke herindeling in 1997, heeft de Kring Roosendaal en Nispen gemeend de naam van de Kring te moeten wijzigen in 'DE VRYHEYD VAN ROSENDALE'. De gemeente Wouw zal waarschijnlijk vanaf het moment dat de gemeentelijke herin deling van kracht wordt, aan de gemeente Roosendaal worden toegevoegd. De naam 'Roosendaal en Nispen' zou dan niet meer van toepassing zijn. Dankzij het werk van de heer Jos Hopstaken van het gemeente-archief van Roosendaal vond men het tot nu toe oudste bekende docu ment. Op een perkamenten omslag uit het gerechtelijk archief van 1557 is er sprake van 'DE VRYHEYD VAN ROSENDA LE'. De keuze om de beide lange Y's in het woord 'VRYHEYD' zonder puntjes te schrijven, is bewust gemaakt. Het bleek mogelijk te zijn het woord 'VRY HEYD' op zestien verschillende wijzen te spellen. De Kring gaf de voorkeur aan de lange Y zonder puntjes. Op de jaar vergadering ging men unaniem akkoord met de nieuwe naam. De Kringen De Heerlijkheid Nispen, De Vierschaer en DE VRYHEYD VAN ROSENDALE zullen in de toekomst ieder hun werk binnen de nieuw samengestelde gemeente in goede harmonie met elkaar blijven voortzetten.

Periodieken

De Waterschans | 1995 | | pagina 7