BERGEN OP ZOOM 48 49 De Waterschans nr. 2 1996 bevoegdheid de Koudemarkt zonodig tot Kerstmis te verlengen (3), waarmee men tegemoet wilde komen aan kooplieden die vaak ernstig door slechte weers omstandigheden werden belemmerd doordat ze met op tijd konden beginnen. De hele streek rondom de Schelde is voor kooplieden uitzonderlijk gunstig, omdat de Bergse Paasmarkt praktisch direct aansluit aan de Antwerpse Pinkstermarkt, terwijl de Septembermarkt in Antwerpen weer aansluit aan de Koudemarkt in Bergen op Zoom. Zodoende blijven er maar enkele maanden over waarin de koopman niet kan pro fiteren van de marktvrede en ge leide. Een laatste probleem rond de hele opbouw van het jaarmarkt systeem blijft dat kooplieden soms, bij slecht weer en ijsgang, niet op tijd weg kunnen komen en dus het risico lopen buiten de marktvrede te geraken. Ze lopen dan het gevaar om gearresteerd te worden voor de schulden van anderen: landen of steden waar ze vandaan komen, en vervolgens in gijzeling gehouden te worden tot die betaald zijn. Philips de Schone treft in 1495 een regeling waarbij ook dat bezwaar wordt ondervangen. Het hele jaar door zullen alle kooplieden die zich binnen het gebied bevinden, tot ver de Schelde op en tot aan Ant werpen, vrijgesteld zijn van schul den en verplichtingen van anderen. Er volgen nog enige schermutse lingen met de hertog rond de tijdsduur van de markten rond 1500; de Bergse Heer weet de bestaande gunstige privilegiën te behouden. Het Bergse stadsbestuur zit ook niet stil. Zij verleent sommige naties allerlei voorrechten en zorgt bovenal voor een goede en snelle rechtsspraak. Daarmee is de opbouw van het raamwerk van privileges rond de Bergse jaar markten voltooid. De Markiezaatsfeesten In eerste instantie lijken de Braderie en de Bourgondische Krabbenfoor rechtstreeks teruggevoerd te kunnen worden op de traditie van de jaarmarkten in Bergen op Zoom in de late Middeleeuwen. Enige nadere analyse echter brengt verwijzingen naar de Markiezaatsfeesten aan het licht. De Markiezaatsfeesten werden voor het eerst in 1938 gevierd en in 1987 nogmaals; aanleiding was het heuglijke feit dat Bergen op Zoom 650, c.q. 700 jaar een aparte Heerlijkheid was. In 1287 sterft de regerende Heer van het Groot-Bredase land, Arnout van Leuven, kinderloos. Met instemming van de hertog van Brabant wordt zijn erfenis verdeeld tussen twee neven, bij welke gelegenheid Gerard van Wesemale de eerste Heer wordt van de zelfstandige Heerlijkheid Bergen op Zoom. (Hij kan zich, wegens zijn deelname aan de slag bij Woeringen, pas in 1288 feitelijk met de zaken die de Heerlijkheid aangaan bezighouden. Vandaar de keuze om het feest eerst in 1938 te vieren). Voor Bergen op Zoom is dat een zeer belangrijke gebeurtenis omdat het daarmee zelfstandiger werd, én een regeringsmiddelpunt. Deze eigen Heer wordt pleitbe zorger van de belangen van Bergen. Als ridder en edelman aan net hof en in allerlei krijgsbedrijven van de Brabantse hertog is hij zeer nauw betrokken bij diens activiteiten. Deze nauwe band met de hertog zal in later jaren in de vorm van allerlei privileges voor de stad Bergen op Zoom haar weerslag hebben. De Markiezaatsfeesten van 1938 beslaan een periode van 11 dagen, waarin een uitgebreid pro gramma wordt afgewerkt en waarin vele verenigingen die in Bergen op Zoom actief zijn participeren. Hoofdthema van dit feest is de herdenking van het 650 jarig bestaan van het Markiezaat Bergen op Zoom (overigens is dat historisch gezien onjuist; Bergen op Zoom kreeg pas veel later markiezen). Men verwijst in het 'Officieel Programmaboek van de Markiezaatsfeesten van Bergen op Zoom' naar het roemrijke verleden, en de grote historische, staatkundige en economische betekenis die Bergen op Zoom in het verleden heeft gehad. Getuigen daarvan zijn een aantal zeer fraaie monumenten. Tegelijkertijd wordt echter aange haald dat het haast niet toelaatbaar lijkt om 'in deze tijd van werkeloosheid, gebrek en armoede, Afb.4. Affiche ter gelegenheid van Bergen op Zoom 650 jaar. en demoralisatie door het gebrek aan arbeid feest te vieren. Het feest moet wel gevierd worden, maar op niet al te uitbundige en te kostbare wijze, zoodat niemand zich eraan stooten kan en zal. Dan verhoogt het op blijvende wijze de goede burgergemeenschapszin, dan kan iedereen van harte meevieren en de minst gesitueerden worden dan ook niet vergeten. Dat moet ook niet. Eenig extra's voor hen en 't feest is in alle opzichten gemotiveerd. Dan brengt heel het feest 'geld onder de menschen' en de naam van Bergen op Zoom wordt er weer meer door bekend en geroemd en we plukken er later bij voortduring de goede vruchten van' (4). In het pro gramma, dat zich nadrukkelijk op Oud Bergen concentreert, vinden we een enkele aankondiging aangaande de opening van de winkelweek. Daarnaast allerlei con coursen, ofwel zang, ofwel hip pisch, ofwel voor hengelsporters en atleten, concerten, wielerweds trijden, militaire demonstraties, en congressen. De 'Groote Historische Optocht', met als subtitel Bergen op Zoom door de jaren heen, is blijkbaar het klapstuk van het feest. Er zijn zelfs voorlopers van de 'NS trein-toegangsbewijzen' te ver krijgen op stations in de wijde omgeving. Deze optocht met talloze De Waterschans nr. 2 1996 praalwagens en groepen die elk een deel van die rijke historie voor stellen moet zeer indrukwekkend geweest zijn. De nadruk lijkt bij dit feest vooral op sociale aspecten gelegen te hebben, op 'Gemeinschaft' in plaats van 'Gesellschaft'. De hiervoor aangehaalde inleidende passage ten aanzien van minder gesitueerden geeft daar blijk van, evenals de enorme activiteit die door het verenigingsleven tentoongespreid wordt. Het is een middel om in slechtere tijden de gemeenschapszin en solidanteitsgedachte aan te wakkeren. Het is met name de combinatie van winkelfeest cn aandacht voor de rijke historie van de stad die men in de latere Braderie en Bourgondische Krab benfoor terug kan vinden. De 'architect' aan de wieg van de Markiezaatsfeesten was C.J.F. Slootmans, gemeentearchivaris van Bergen op Zoom, en een zeer actief Bergenaar. Wanneer, hoe, en door wie wordt het feest gevierd? De Braderie De eerste Bergse Braderie komt in 1965 'bescheiden maar goed' van de grond als een driedaags winkelfeest in augustus. Het Braderieterrein beperkt zich tot een gebied in het oude centrum van de stad. Andere winkeliers die willen deelnemen krijgen een kraam op de Grote Markt toegewezen. De Braderie speelt zich dagelijks af van 's middags 15.00 tot 's avonds 22.00 uur. Het gebied is deels afgesloten voor het verkeer en feestverlichting en een geluidsinstallatie moeten de feestvreugde verder vergroten. Op de markt een oliebollenkraam en 's avonds een bal champetre. Het bestuur van de vereniging ambieert op termijn een Benelux jaarmarkt in Bergen op Zoom. 'Een groots opgezette braderie die de aandacht moet vestigen op Bergen op Zoom als het aantrekkelijke en goed gesorteerde koopcentrum voor West Brabant en een deel van Zeeland. Door het inschakelen van een aantal folkloristische elementen zoals oude klederdrachten bij de neringdoenden cn historische gevelversieringen wordt met deze braderie een verband gelegd tussen de roemrijke, en voor een deel op de handel gerichte geschiedenis van Bergen op Zoom en de moderne tijd' (5). De Braderie wordt aangeprezen als een feestelijke winkelweek, waarin zich het kleurige gebeuren van koop en verkoop, het aanprijzen van waren en het loven en bieden zoveel mogelijk in de buitenlucht afspeelt zoals het in vroeger eeuwen waarschijnlijk ook hier is geweest en zoals het nu nog is in streken die milder door de natuur zijn gezegend. In 1967 wordt voor de eerste keer een kunstmarkt van allure ge houden. Daarvoor werd de binnenplaats van het stadhuis gebruikt (nog voor de bouw van het nieuwe stadhuis, dat nu mogelijk weer zal worden afgebroken). Veel winkeliers sieren het uitwendige van hun zaken op met Oudhollandse geveltjes om de sfeer en de ge zelligheid te verhogen. Het voor nemen bestaat zelfs om er een stadspoort bij te bouwen. De functie van de Braderie wordt door een van de deelnemers treffend beschreven: 'Een braderie in deze tijd van het jaar kan een prachtig verlengstukje zijn van de uitverkoop: een extra kans om niet geruimde producten te slijten', en 'De periode waarin de Braderie valt is een soort dood tij voor het zakenleven. De vakanties zijn dan zowat op hun hoogtepunt. Juist om die tijd te overbruggen is de Braderie erg gunstig' (6). Als nieuw folkloristisch element in het geheel wordt in 1970 gestart met de verkoop op de markt van het 'broodje os'. Een plaatselijke kok braadt een os aan het spit en het vlees daarvan wordt op brood verkocht. Jaarmarkten als middel eeuwse braderies: de braderij is de plaats waar het vlees van os, kalf, varken, speenvarken, van schaap of lam (aan het spit) geroosterd en verkocht werd. Daarnaast ook speciale worstsoorten, haantjes en hoenders. Aan deze braderijen dankt de markt ook haar naam. De gewoonte stamt uit de late Middel eeuwen, toen de markten gehouden werden in het begin van het jaar (Paasmarkt) en het eind van het jaar (Koudemarkt, in november en de cember). In de koudere tijden van het jaar dus, waar wat warms wel aftrek vond. Er wordt geappelleerd aan nostalgische sentimenten, aan gevoelens van -ons kent ons-: het geheimzinnige verlangen van de mensen naar een beetje romantiek in een intiem, gemoedelijk, en met oud cul tuurgoed gezegend binnenstadje. Maar in onze zakelijke en verschralende samenleving is dat ook wel te verklaren'(7), en het is inderdaad een festijn van de ontmoetingen. Wij zagen Berge- naren van wie het bestaan ons sinds jaren alleen nog bekend was van horen zeggen. Een sfeer van families onder elkaar en van - weet je nog wel oudje -(8). Zo ook een merkwaardig feest dus, dat vanuit een Bourgondisch verleden die elementen heeft aangedragen die direct passen bij de hang naar het oude, romantische en oerdegelijke waaraan de stedeling in dit tijdperk van automatisering en structurering klaarblijkelijk behoefte heeft' (9). Meer van deze historische elementen worden in de entourage opgenomen. Er komt een Miss Braderie-verkiezing: de dame in de mooiste middeleeuwse kledij. De start van de Braderie wordt gemarkeerd door trompetgeschal van herauten en het voorlezen van de openingsoproep door de stads omroeper. Een demonstratie van oude ambachten werd ingevoerd en ondernemende middenstanders ste ken zich in historisch kostuum; de voorzitter van de jury zou het liefst een groot deel van de Bergenaren in middeleeuwse kleding zien verschijnen op de Braderie. In 1974 wordt het oude stadsdeel inmiddels gemarkeerd door de Bospoort, de Steenbcrgsestraat en - poort, Lievevrouwepoort, Wouwse- poort; de Lievevrouwepoort is daarvan de enige authentieke, de andere zijn replica's. Een titelstrijd om 'de beste pui' (nagemaakte middeleeuwse) voor middenstanders wordt in het leven geroepen, evenals een standwerkerscompetitie. Maar ook tekenen zich conflicten af: er vmden uitsluitingen plaats met als argumentatie het behoud van het karakter van de markt. Zo wil een luchthaven een compleet

Periodieken

De Waterschans | 1996 | | pagina 4