De herwaardering van de Lievevrouwepoort en omgeving. door: Jan Weyts 138 139 De Waterschans nr. 4. 1996 Achtergronden In maart j.l. werd door de vereniging Binnenstad aan het gemeentebestuur een plan aangebo- den voor de verbetering van de omgeving van de Gevangenpoort. De achtergronden daarvan en een toelichting erop zullen de leden van cje Geschiedkundige Kring wellicht interesseren. Met de aanleg van de Westersingel is in 1972 begonnen. Daaraan MIDDELEEUWS BESTAAND MIDDELEEUWS AFGEBROKEN IN OORSPRONG MIDDELEEUWSE HUIZEN HUIZEN EIND XVI-DE EEUW EN LATER KELDER Afb. 1Plattegrond van de Lievevrouwepport en de afgebroken huizen. De Waterschans nr. 4. 1996 4i-.Ur+L HM' bestaand en brug Hgesloopt xvi-de tot xvm- de eeuw Afb.2. Gereconstrueerde lengtedoorsnede over de hoofdpoort, voorpoort en brug naar de toestand omstreeks 1500. voorafgaand vond in de omgeving van de Gevangenpoort een geweldige kaalslag plaats. Een der schilderachtigste straatjes van onze stad, de Londonstraat, ging daarbij verloren, evenals het laatste stukje van de middeleeuwse stadsmuur. Aan de Rijkebuurtstraat werden vijf monumentale woonhui zen gesloopt, terwijl op de Nieuwe Markt Blokstal 1 het onderspit dolf. Toen in 1970 de grondwerken een aanvang namen werden door leden van de Scherminckel bewesten de poort de overblijfselen van de oorspronkelijke voorpoort ontdekt, samen met de vrijwel gave natuurstenen brug over de stadsgracht. Vastgesteld werd dat beide bouwwerken tegelijk met de poort aangelegd zijn, en dus ook uit de 14de eeuw dateren (fig. 1, 2, 3, 4). Aansluitend op deze ontdekking is ook een profielsleuf gemaakt, waarmee het talud van gracht en kademuren in kaart gebracht konden worden. Bezuiden de Rijkebuurtstraat werd ook nog een spectaculaire opgraving verricht, waarbij een overweldigende hoe veelheid drinkgerij tevoorschijn kwam. Ook aan de bouwhistorische onderzoekingen van de te slopen woonhuizen is de nodige aandacht besteed. Een uitgebreid verslag van deze activiteit is gepubliceerd in het bulletin van de KNOB, jaargang 73. Probleemstelling Al vanaf de aanleg van de Westersingel wordt deze weg ervaren als een onacceptabele coupure in het weefsel van de historische stad. Hoewel het tracé verdedigbaar is waar het de belijning van de middeleeuwse stadsomwalling volgt, is de vormgeving ervan, tezamen met die van het leeuwedeel van de aanpalende bebouwing, dat geens zins. Nu in het kader van een op toerisme en recreatie gericht beleid de historische kwaliteiten van de oude stad extra aandacht krijgen, is een bezinning op de Westersingel zinvol en noodzakelijk. Voor de Vereniging Binnenstad vormde de discussie over het heropenen van de oude haven en een herinrichting van het Mineurplein aanleiding tot een studie voor herinrichting van de omgeving van de Lievevrouwepoort met de Westersingel. Het mag als bekend worden verondersteld dat de 14-de eeuwse Lievevrouwepoort een der oudste gaaf bewaarde stadspoorten in Nederland is. Bijzonder zijn de voormelde onderbouw van de daarbij behorende voorpoort en de natuurstenen brug over de voormalige stadsgracht. Wanneer nu gekeken wordt naar een opwaardering is het van belang de bijzondere karakteristiek van de poort daarvoor te benutten. In de bestaande situatie is de poort vooral aan de westzijde ontheemd geraakt: de aansluitende bebouwing die de poort als toegang tot de stad markeren kan, en de verkeersfunctie zijn verdwenen. Daarnaast wordt door de Westersingel een sfeer van

Periodieken

De Waterschans | 1996 | | pagina 11