142
143
De Waterschans nr. 4. 1996
Afb.5. Herinrichting omgeving Lievevrouwepoort.
De Waterschans nr. 4. 1996
Afh.6. Perspectief van de nieuwe voorgestelde situatie van de hand van Kees Warmoeskerken. 1996.
oversteekplaatsen aangelegd worden
als alternatieve routes voor
bijvoorbeeld rolstoelers en kinder
wagens. Aan de zuidzijde van de
poort kan een parkeerterrein
aangelegd worden en eventueel een
fietsenstallingsplaats. De versterkte
bochtwerking in de Westersingel,
alsmede de verdere verdieping tot
het oude niveau van de
Rijkebuurtstraat zullen de snelheid
afremmen, zeker in relatie met het
boeiende aanlegperspectief.
De inpassing in het stadsbeeld
Met het derde onderdeel, de
heraanleg van het voorterrein, kan
uitstekend ingespeeld worden op de
bijzondere kwaliteiten van de
stadspoort. Door het verleggen van
de rijbaan naar het westen ontstaat
juist voldoende ruimte om de iets
(ca 1 m) op te trekken onderbouw
van de voorpoort zichtbaar te
maken. Ook de unieke brug kan
geheel in het zicht gebracht
worden! De westelijke kademuur
van de voormalige gracht kan
worden opgetrokken tot het niveau
van de rijbaan, wel met een
borstwering. In de gracht kan weer
water worden gebracht. Vandaar uit
loopt het terrein met een groen
talud naar de poort en stadsmuur.
De waterpartij van de gracht loopt
vanaf een kademuur in het zuiden,
corresponderend met de te
herbouwen stadsmuur, tot aan de
Grebbe in het noorden. Visueel is
enigerleiwijze de oorspronkelijk
met de Grebbe bestaande relatie wel
aan te geven. Tot slot zal het zo
gevormde gebied door grotere
boomgroepen bij het parkeer-
terreintje in het zuiden en bij de
kruising met de Moeregrebstraat
enige afsluiting moeten krijgen. Ter
completering van het beeld is het
wenselijk de hoek noordzijde
Rijkebuurtstraat-Westersingel weer
te bebouwen. Op langere termijn
kan andere bebouwing langs de
Westersingel een passender en
consistentere vormgeving krijgen.
Tot slot
Door het uitvoeren van bovenstaand
plan zal de historische en toeris
tische waarde van ons bijzondere
monument de Lievevrouwepoort
buitengewoon versterkt worden.
Tegelijkertijd wordt een zeer aan
trekkelijk verbindend element tot
stand gebracht tussen het stads
centrum en het havenkwartier, en
dit zonder de inmiddels verkeers
technisch niet meer weg te denken
Westersingel te elimineren. Diverse
beleidsdoelen uit de inmiddels
vastgestelde nieuwste versie van het
Beleidsplan voor de Binnenstad
worden ermee gerealiseerd:
versterking van de toeristisch
recreatieve waarde, opwaardering
van de as Station-Oude Haven,
vermindering doorgaand verkeer in
de binnenstad en verbetering van de
verkeersonveilige situaties. Door de
leden van het college van B. en W.
en de van de Gemeenteraad is
belangstellend tot enthousiast
gereageerd op het plan. Het toch
weinig omvangrijke haalbaarheids
onderzoek binnen het gemeentelijk
apparaat is wel in bewerking, doch
heeft tot heden nog geen resultaat
afgeworpen. De vereniging heeft
aangeboden desgewenst daarbij hulp
en bijstand te verlenen. Gehoopt
mag worden dat het onderzoek op