142 143 De Waterschans nr. 4. 1996 Afb.5. Herinrichting omgeving Lievevrouwepoort. De Waterschans nr. 4. 1996 Afh.6. Perspectief van de nieuwe voorgestelde situatie van de hand van Kees Warmoeskerken. 1996. oversteekplaatsen aangelegd worden als alternatieve routes voor bijvoorbeeld rolstoelers en kinder wagens. Aan de zuidzijde van de poort kan een parkeerterrein aangelegd worden en eventueel een fietsenstallingsplaats. De versterkte bochtwerking in de Westersingel, alsmede de verdere verdieping tot het oude niveau van de Rijkebuurtstraat zullen de snelheid afremmen, zeker in relatie met het boeiende aanlegperspectief. De inpassing in het stadsbeeld Met het derde onderdeel, de heraanleg van het voorterrein, kan uitstekend ingespeeld worden op de bijzondere kwaliteiten van de stadspoort. Door het verleggen van de rijbaan naar het westen ontstaat juist voldoende ruimte om de iets (ca 1 m) op te trekken onderbouw van de voorpoort zichtbaar te maken. Ook de unieke brug kan geheel in het zicht gebracht worden! De westelijke kademuur van de voormalige gracht kan worden opgetrokken tot het niveau van de rijbaan, wel met een borstwering. In de gracht kan weer water worden gebracht. Vandaar uit loopt het terrein met een groen talud naar de poort en stadsmuur. De waterpartij van de gracht loopt vanaf een kademuur in het zuiden, corresponderend met de te herbouwen stadsmuur, tot aan de Grebbe in het noorden. Visueel is enigerleiwijze de oorspronkelijk met de Grebbe bestaande relatie wel aan te geven. Tot slot zal het zo gevormde gebied door grotere boomgroepen bij het parkeer- terreintje in het zuiden en bij de kruising met de Moeregrebstraat enige afsluiting moeten krijgen. Ter completering van het beeld is het wenselijk de hoek noordzijde Rijkebuurtstraat-Westersingel weer te bebouwen. Op langere termijn kan andere bebouwing langs de Westersingel een passender en consistentere vormgeving krijgen. Tot slot Door het uitvoeren van bovenstaand plan zal de historische en toeris tische waarde van ons bijzondere monument de Lievevrouwepoort buitengewoon versterkt worden. Tegelijkertijd wordt een zeer aan trekkelijk verbindend element tot stand gebracht tussen het stads centrum en het havenkwartier, en dit zonder de inmiddels verkeers technisch niet meer weg te denken Westersingel te elimineren. Diverse beleidsdoelen uit de inmiddels vastgestelde nieuwste versie van het Beleidsplan voor de Binnenstad worden ermee gerealiseerd: versterking van de toeristisch recreatieve waarde, opwaardering van de as Station-Oude Haven, vermindering doorgaand verkeer in de binnenstad en verbetering van de verkeersonveilige situaties. Door de leden van het college van B. en W. en de van de Gemeenteraad is belangstellend tot enthousiast gereageerd op het plan. Het toch weinig omvangrijke haalbaarheids onderzoek binnen het gemeentelijk apparaat is wel in bewerking, doch heeft tot heden nog geen resultaat afgeworpen. De vereniging heeft aangeboden desgewenst daarbij hulp en bijstand te verlenen. Gehoopt mag worden dat het onderzoek op

Periodieken

De Waterschans | 1996 | | pagina 13