146 De Waterschans nr. 4. 1996 Ajb.3. Een foto van de maquette (situatie stad 1749) gemaakt door H. van Tilburg en opgesteld op de zolder boven de Hofzaal, nr. 201 (GAB). kamers, galerijen, traptorens, binnenplaatsen en tuinen. Hofzaal Heel bijzonder is de Hofzaal met de uit hardsteen vervaardigde Chistoffelschouw, een 15.000 kg wegend, uit 1521 daterend meesterwerk dat werd ontworpen door de befaamde beeldhouwer Rombout Keldermans en Laureys de Steenhouwer. Deze schouw heeft ook nog een tijd in het Stadhuis gestaan. Het monumentale gevaarte van arduinsteen is versierd met een groot reliëf met de figuur van Christoffel, geflankeerd door leeuwen met banieren (fanions), waarop de wapens van Glymes en van Brimeu staan. De stijl is een speelse combinatie van gothiek en renaissance. In deze zaal ontvingen de Markiezen hun hooggeplaatste gasten. De Hofzaal is een groot rechthoekig vertrek, dat een roodkoperen plafond gehad moet hebben. In deze zaal bracht Jan II eens met Maximiliaan van Oostenrijk en zijn gevolg de Kerstdagen door. Daar gaven de Rederijkers, 'de gesellen der Vruechdebloemen', hun voorstellingen, hier werden grote banketten gehouden en werd er veel muziek gemaakt. Hier kwam in 1496 't Kapittel van het Gulden Vlies bijeen en vocht de twistzieke en autoritaire Jacoba van Croy haar geschillen met de Brede Raad van Bergen op Zoom uit. Hier bevinden zich ook de portretten van Maria van Lannoy (1528-1580) en van haar echtgenoot Jan IV, 'graaf van Walhain, staatsraad, stadhouder van Henegouwen en Cambresis, regent van het Prinsdom Luik, ridder in de Orde van het Gulden Vlies', beide geschilderd in 1650 door Adryaen van de Creke. Aan de wand hangt ook een stamboom op perkament van de Heren en Markiezen van Bergen (1287-1795) gemaakt in 1770 door Petrus Janssens uit Antwerpen. Het linkerluik van een triptiek, een paneel uit circa 1480, toont Jan 111 met achter hem Sint-Jan de Evangelist. Rechts van hem knielt zijn broer Hendrik, bisschop van Kamerijk en kanselier van de Orde van het Gulden Vlies. Achter hem staat Keizer Hendrik II van het Heilige Roomse Rijk. Er hangt een 16e eeuws Vlaams wandtapijt en er staat o.a. ook een uit 1450-1500 daterend kalkstenen beeld van de noodhelpster Catharina met rad en zwaard. Boven de Hofzaal In het vertrek boven de Hofzaal is ook veel te zien. Een groot wandtapijt 'Karei de Grote in Rome' voorstellend, blijkt een ontwerp te zijn van Michiel Coxcie en Hans Vredeman de Vries, beide 16e eeuwse kunstenaars. Het werd te Brussel geweven in 1570. De Waterschans nr. 4. 1996 Afb.4. Praalbed in kamer 103, eerste verdieping (Fotolino). Aardig is ook het olieverfpaneel van Henri de Cort (1775), waarop het kasteel van Wouw te zien is, dat vooral door Jan 111 lang bewoond is geweest. Een schilderij van de beroemde zeeschilder Simon de Vlieger geeft een indruk van de Slag op 't Slaak (1631: de Zeeuwen verslaan de Spaanse vloot). Het interieur van de St.Geertruids kerk van Daniel de Blieck (ongeveer 1670) staat ook op doek, op paneel de scheepvaart bij Fort Rammekens door David Kleijne (1780). Heel oud en opvallend klein is de gouache op perkament van Hans Bol, die de Grote Markt van Bergen op Zoom vertoont anno 1587. Hier hangt ook Het Offer van Baal, kort geleden gerestaureerd in onze zusterstad Oudenaarde. Tenslotte de mooie 17e eeuwse Vlaamse kasten en het zilverwerk uit de 17e, 18e en 19e eeuw. Stijlkamers Op de eerste verdieping zijn de vier stijlkamers te vinden, die een indruk geven van de 18e eeuwse woonsituatie van de rijke man. Dit is onder andere gelukt met behulp van waardevolle authentieke bouw en inrichtingselementen, schouwen, stuckplafonds en parketvloeren, afkomstig uit slooppanden (o.a. uit een huis in Tholen) of gecopiëerd aan de hand van de in de Drabbe-kamer teruggevonden fragmenten. De kamers zijn ingericht in de Lodewijk XIV, XV en XVI stijl en dragen de namen van de markies en markiezinnen, die hier in de 18e eeuw regeerden. De hoekkamer is genoemd naar de familie Drabbe. Johannes was thesaurier-generaal van de Markies, Matthijs zijn rentmeester en bovendien burgemeester van Bergen op Zoom. Dwalend door de stijlkamers, waar de adellijke sfeer uit vroeger tijden nog bijna tastbaar is, krijgt de bezoeker een beeld van de elegante levenswijze van de vroegere bewoners. De portretten van de vroegere markiezen en markie zinnen en vele andere schilderijen vormen een deel van de collectie oude kunst, die voorts bestaat uit meubilair en sier- en gebruiksvoorwerpen uit de 16e, 17e en 18e eeuw. Ook de geschiedenis van de stad Bergen op Zoom komt aan de orde, evenals die van het Bergse aardewerk. In een tweetal zalen wordt niet alleen getoond hoe het bekende Bergse aardewerk er uitzag, maar ook hoe het werd ge maakt. Zo is er onder meer een maquette van een oven en een ingerichte pottenbakkerswerkplaats. Maquette Bijzonder is ook de fraai overkapte bovengalerij met houten beeldjes en paneeltjes, uniek in zijn soort. Op de tweede verdieping bevond zich een grote maquette van de vesting Bergen op Zoom en een van de nu nog gaaf aanwezige Lieve Vrouwepoort. Bergen op Zoom is immers een belangrijke vesting geweest tussen 1 568-1 867. Vestingbouwers waren David van Orleans (1591) en later Menno van Coehoorn, die vanaf 1698, in opdracht van Stadhouder Willem 111 en van de Raad van State aan een totale herziening van het verdedigingsstelsel begon. De vesting Bergen wist in 1588 tegen het Spaanse leger onder Parma (Alexander Famese) stand te houden, maar viel in 1747 tijdens de Oostenrijkse Successie oorlog na een grote Franse aanval onder Löwenthal. Jammer dat de prachtige maquette al bijna twee jaar niet te bezichtigen is. Al het materiaal dat in dit bovenvertrek te bezichtigen was en een goede kijk gaf op Bergen op Zoom als vestingstad, is al sinds twee jaar niet meer te bezichtigen. Dit alles zou een uitstekend begin kunnen zijn voor een eerste inrichting van een vestingmuseum. In dit bovenvertrek waren ook prenten van veld- en zeeslagen uit de 80-jarige oorlog te zien en van de hoofdrolspelers uit die tijd; maar ook van de inval van de Fransen en van de Belgische opstand (1830) terwijl ook kogels, geweren en voetbogen van 's mensen eeuwige strijdlust getuigen. Naast de grote maquette van de hele vesting is er ook een van een detail, het Bastion Coehoorn. De vesting Bergen had tenslc.'te 12

Periodieken

De Waterschans | 1996 | | pagina 15