6 Wetenswaardigh eden over verlic/itingskronen en gewelfrozetten in de Sint Gertrudiskerk. door: Kees Booij. 7 De Waterschans nr. 1. 1997 Afb.8. Foto: A. Zandstra. bijna compleet stuk vaatwerk op, dat in ouderdom en vorm een bijzonderheid genoemd mag worden (afbeelding 7 en 8). Aan de hand van enige begeleidende fragmenten van geïmporteerde Rijnlandse steengoed kannen, waarvan de ouderdom bekend is, kan de teil gedateerd worden in het laatste kwart van de 13de eeuw. Het voorwerp is op de schijf gedraaid, vermoedelijk in Bergen op Zoom, en meet ruim een halve meter in doorsnede. De rand is versierd met een golvend patroon van vinger indrukken. De teil staat op drie voeten, die niet zoals bij de meeste voorwerpen uit die tijd van vinvormige geknepen stukjes klei zijn, maar van massieve lobben, aan weerszijden versierd met vinger indrukken. Verder heeft de teil geen gewone oren maar twee korte knopvormige uitsteeksels die goed in de hand liggen. Fragmenten van een soortgelijke kleinere teil werden eerder gevonden in de Koren beursstraat (16). Het voorwerp diende waarschijnlijk als waterbekken of wasted; er zit geen spoor van organische aanslag of beschadiging aan de binnenkant. Wel zijn de standlobben afgesleten door langdurig gebruik. De teil is in gebroken toestand in de kuil gewor pen. Gebeurde dit door iemand uit de buurt tijdens het dichtgooien van de put, of heeft de teil iets te maken gehad met de werkzaamheden ter plaatse? We zullen het nooit weten. Conclusie Een opgraving op een terrein van amper 80 vierkante meter leverde een schat aan informatie op en gaf aanleiding tot nieuwe ideeen over de ouderdom van het Markiezenhof en de ontwikkeling van het Beurs plein. Eens te meer blijkt dat er werkelijk geen enkel plek in de Bergse binnenstad te is, waar geen waardevolle geschiedkundige informatie bodem besloten ligt. Aantekeningen 1. Met speciale dank aan Alexander van der Kallen, Adrie Raats, Bas Warmoeskerken en An Zandstra, die ook hielpen bi) de uitwerking van dit verslag; 2. W.A. van Ham, Het Markiezenhof te Bergen op Zoom (Bergen op Zoom 1986) 35 en 36; 3. W.A. van Ham en C. Vanwesenbeeck, Gids voor oud Bergen op Zoom (Antwerpen 1983) 105-106; 4. SA 1 f.71vo; SA 5048 f.49; 5.SA 5044 f.ll4vo; 6.Van Ham, 'Markiezenhof', 53; 7. ARR 5 f17 vo 8. Mededeling Mw. R.Weyts-Ramondt; 9.SA 809 f.18; 10.SA 5062 f.225; ll.SA 5061 f.30; 12. j.G. Hurst e.a., Pottery produced and traded in north west Europe 1350-1650 (Rotterdam 1986) 251 en fig.122; 13.1dem, 200; 14. H.E. Henkes, Glas zonder glans (Rotterdam 1994), 170-173; 15. R. Meischke, 'Het Markiezenhof te Bergen op Bergen op Zoom gebouwd en beschouwd (Alphen a/d Rijn 1987) 10; 16. W.A. van Ham (red.), Te gast bij Sint Maarten. Bergen op Zoom, 1993) 42. Door de brand die de St. Gertrudiskerk op 10 april 1972 teisterde, tijdens de in uitvoering zijnde restauratiewerkzaamheden, werd aanzienlijke schade aangericht aan het kerkgebouw en ging nagenoeg de gehele uit het midden van de 18e eeuw daterende inventaris verloren. Ook veel van de inventarisonderdelen en gebrand schilderde glas-in-loodpanelen uit de voormalige St.Josephkerk op het Pastoor Joorenplein, die in verband met de sluiting en sloop van dat kerkgebouw naar de Gertrudiskerk waren overgebracht, zijn toen vernietigd. Van de 18e eeuwse inventaris zijn door een toeval alleen vier fraaie in 1752/53 in geel koper gegoten grote kaarsenkronen overgebleven (1). Ze waren in april 1969, in verband met de naderende kerkrestauratie, gedemonteerd en in afzonderlijke kisten in het Markiezenhof opgeslagen. Tot 1969 hingen de kaarsenkronen in het kerkschip gedeelte, dat toen door middel van houten wanden was gescheiden van de rest van de kerk en in gebruik was als zogenoemde 'preekkerk'. Bij het inrichten van de kerk in 1986/87, na afronding van de bouw- en restauratiewerkzaam heden, zijn twee kronen in het koor en twee in het oostelijke (2e) transept opgehangen. Een goede indruk van een deel van het kerkinterieur van voor de brand in 1972, met onder andere kaarsen kronen en orgel, verschaft het olieverfschilderij dat Fons Gieles maakte in 1974 en dat nu in de kerk aan de noordzijde van het orgel bij de biechtstoel hangt (afb). Het is na de brand speciaal in opdracht gemaakt aan de hand van eerder door hem vervaardigde schetsen en een aquarel van het De Waterschans nr. 1. 1997 orgel en omgeving. Een even treffend beeld van het verbrande kerkinterieur geeft overigens ook het olieverfschilderij op doek van de hand van Willem van Dort Sr. uit 1914. Het is eigendom van de Hervormde Gemeente te Bergen op Zoom en groter van formaat dan het schilderij van Gieles. Kort na de brand is in principe besloten om de schade zoveel als mogelijk te herstellen en de eind 1969 begonnen restauratie werkzaamheden voort te zetten. Omdat er toen van sluiting van de H. Maagdkerk, aan de overzijde van de Grote Markt, nog helemaal geen sprake was en dus ook niet van het overbrengen van de inboedel daaruit naar de Gertrudis, werd in die periode tevens uitgezien naar inventarisonderdelen ter vervanging van wat door de brand verloren was gegaan. Verworven werden onder andere in 1980 een juweeltje van een vroeg 18e eeuwse eikenhouten preekstoel (5), die een plaats heeft gekregen in de aan de noordzijde van de stadstoren (bijgenaamd De Peperbus) gelegen dagkapel, alsmede in 1974/75 acht laat 19e eeuwse ijzeren verlichtingskronen die zijn opgehangen in het schipgedeelte en in het aanliggende eerste dwarsschip (5). Ze vormen een opmerkelijke harmonie met de oudere koperen kaarsenkronen in het koor. De ijzeren kronen en hun herkomst. De kronen zijn afkomstig uit de Nieuwe Kerk aan het Spui te 's-Gravenhage (2). Zie afbeel dingen. De van oorsprong voor gas verlichting vervaardigde kronen waren daar tijdens de restauratie namelijk overbodig geworden en zijn door bemiddeling van architect Elias Canneman (8), die zowel bij de restauratie van de kerk te Bergen op Zoom als bij die in Den Haag betrokken was, naar de Ger trudiskerk overgebracht (3). De kronen zijn in losse onderdelen gedemonteerd ontvangen. Ze waren in een lichte kleur geschilderd. In de loop der jaren gedurende de restauratie van de kerk is een en Afb.l. Interieur schipgedeelte Gertrudiskerk voor de brand in 1972. Olieverf op oud eiken paneel, 43 x 43 cm (zonder lijst). Door: Fons Gieles. 1974. Foto: Gerard s-Gravendijk 1997. ander successievelijk schoonge- van Eekeren. Het was mogelijk om maakt en gerepareerd door Frans er acht voor elektrische verlichting Afb.2. Foto van gedeelte interieurschilderij van de Nieuwe Kerk aan het Spui te s-Gravenhagevermoedelijk omstreeks 1915. De schilder, de afmetingen, de plaats waar het schilderij zich bevindt en de fotograaf zijn onbekend en konden na verzoek ook niet worden achterhaald bij het Haags Historisch Museum en het Gem. archief aldaar en ook niet bij de Rijksdienst voor Monumentenzorg. Aandacht voor de gaslichtkronen en de rozetten tegen de open kapconstructie.

Periodieken

De Waterschans | 1997 | | pagina 5