De Waterschans nr. 4 1997 Uitgave P. A. Verrreultn. No. 7757 Stadhuis. STEENBERGEN. Afb.3. Gemeentehuis van Steenbergen. De foto dateert van 1905 (Uitgave: P. Vermeiden nr.7757 in jaarboek Heemkundekring De Steenen Kamer 1997 pg.5). Grondwet maakte veel reclame voor De Ram. Deze won de zetel met 3.574 stemmen van de 4.700 uitgebrachte stemmen. Uit de Grondwetnummers van 1897 put Hellegers nog meer Wouws nieuws: jubilea, ongelukken met fietsen, muziek- en toneeluitvoe ringen en een wedstrijd van de Wouwse Wielrijdersbond in de Spellestraat. René Hermans biedt de lezer een beknopte geschiedenis van de Wouwse Plantage (p. 47-68) en een interview met Petrus Dekkers, een landbouwer uit Moerstraten (p.4-22), gevolgd door een stam boom van de ondervraagde die te ruggaat tot 1657. Het interview met Dekkers geeft een goed idee van de ingrijpende veranderingen die een in 1913 geboren boer te verwerken kreeg. Uit het artikel over 'De Pin' blijkt dat het dorp pas in de jaren ze ventig van de vorige eeuw is ge sticht. Het dankt zijn ontstaan aan de eigenaar van het landgoed De Wouwse Plantage, Constantin Pierre de Caters. De familie Ca ters kocht het landgoed nadat de Fransen het in 1795 hadden afge pakt van de laatste Markies van Bergen op Zoom, Karei Philip Theodoor van Sulzbach. De Steenen Kamerde in 1994 op gerichte Heemkundekring van Steenbergen, laat ons kennisma ken met zijn jaarboek 1997. Jo- hannie Prins en Con Slokkers vor men de redactie. Deze eerste uit gave van de jonge Kring bevat naast enkele wetenswaardigheden een tweetal langere artikelen. Het eerste is een bronnenpublicatie van de politierapporten inzake de brand in het gemeentehuis in 1936. Aan die brand hing name lijk een luchtje, ook figuurlijk. Hij zou zijn aangestoken om bewijs stukken van fraude te vernietigen. Op die kwestie wordt niet nader ingegaan. Het tweede artikel is van J. Prins. Hij schrijft over 'Sint Ontcommer in Steenbergen. De verering van een 'schijn'heilige in het Middel eeuwse Steenbergen'. Sint Ont commer was volgens een legende een maagd en martelares uit Por tugal, dochter van een heidens koningspaar. Zelf was ze gedoopt. Toen vader haar wilde uithuwelij ken aan een heidense prins, smeekte zij God haar zo lelijk te maken dat de prins nee zou zeg gen. Het gebed werd verhoord. In eens had de knappe prinses een foeilelijke baard. De bruidegom trok zich terug en dat maakte de vader van Ontcommer zo kwaad dat hij zijn dochter liet kruisigen. De heilige is dan ook vaak afge beeld hangende aan een kruis en met een baard. De legende is ont staan uit een aantal misverstan den. In werkelijkheid heeft er nooit een Sint Ontcommer ge leefd, vandaar de term 'schijn'hei lige in de titel. Dat neemt niet weg dat zij in Steenbergen vurig is vereerd en aangeroepen, vooral in kommervolle tijden. Prins maakt van haar zelfs een godin, want op pagina 29 schrijft hij: 'Sint Ont commer biedt hulp, maar men moet haar wel in Steenbergen gaan aanbidden'. Hij bedoelt na tuurlijk vereren en dat gebeurde ook, zeker nadat niet minder dan zes wonderen aan de voorspraak van St. Ontcommer werden toege- 152 De Waterschans nr. 4 1997 schreven. Zo zou zij een blind kind uit Zeeland ziende hebben gemaakt en een edelman uit de gevangenis van Arkel hebben be vrijd. Steenbergen voer er wel bij, want de vele pelgrims brachten heel wat geld de stad binnen en dat betekende voor menige burger minder kommer en kwel. De Tachtigjarige Oorlog maakte een eind aan de St.-Ontcommerdevo- tie. De naam van de heilige leeft echter voort in een straat en een polder. De huidige katholieke kerk heeft als patroon St. Gummarus. Wie was hij en hoe is hij in Steenber gen verzeild geraakt (en in Wagen berg)? Een mooi artikel voor een volgend nummer? 'Oud Nieuws' heet het orgaan van de Heemkundekring 'Willem van Strijen' uit Zevenbergen. Het is aan zijn 17de jaargang toe. In het juninummer van dit kwartaal schrift komt Kobie Schouwenaars aan het woord. Hij vertelt over zijn ervaringen als uitvaartverzorger. Meer dan zestig jaar lang bege leidde hij de overledenen van de St.-Bartholomeusparochie op hun laatste tocht. In februari 1934 volgde hij Frans van Loon op. Zijn vroegste ervaringen zijn een aar dige illustratie van het rijke roomse leven. Een uitvaart bood de getroffen familie de kans om te laten zien hoe (belang)rijk en voornaam men was of zich voelde. Schouwenaars weet zijn verhaal te kruiden met aardige anekdotes. Zevenbergen had in de jaren 1570-1811 een weeskamer. Lange tijd was die gehuisvest op de tweede verdieping van het oude raadhuis op de Markt. Keu ren en maatregelen beschermden de belangen van de wezen. G.J.M. Blom gaat daar nader op in (p. 29- 36). Hij put zijn kennis in hoofd zaak uit de documenten van het Streekarchief Nassau-Brabant. Jacques de Groot en Ine Krielen- van Dorst vervolgen hun Zeven- bergs Woordenboek. In dit num mer brengen zij de letter P, van paai tot puuzel. Kent U de vol gende woorden: potje lappe, pral- leke, pullepbrokske en poetjes- pap? Het kwartaalblad van de Bredase Heemkundekring is genoemd naar Engelbrecht van Nassau. Het is aan zijn 16de jaargang toe. In het juninummer 1997 schrijft Leo Cantrijn een In Memoriam naar aanleiding van het overlijden van de kunstenaar Niel Steenbergen op 8 maart j.l. Deze bekende en sympathieke beeldhouwer en pen ningsnijder zag het levenslicht op 18 april 1911 in Steenbergen. Hij behoort tot de oprichters van de Bredase kunstacademie Sint Joost. In zijn woonplaats Ooster hout, maar ook ver daarbuiten, treffen we zijn beelden aan. Voor Breda maakte hij een bevrijdings monument (Grote Markt) en bij het ziekenhuis De Klokkenberg wachten de gebroeders Cosmas en Damianus patiënten en bezoe- Afb.4. Voorzijde van nummer 52 van Oud Nieuws met een foto van een uitvaart eerste klas in vroegere tijden. Rechts van de lijkwagen Kobie Schouwenaars (Oud Nieuws 1997). 153 i 7:T.-

Periodieken

De Waterschans | 1997 | | pagina 16