De Waterschans nr. 1 1998 Ajb.4. Loden tuinvaas, na de restauratie vóór het vergulden (Foto: Wim Riemens Middelburg, 1971). stamt vermoedelijk uit de tweede helft negentiende eeuw en is 95 cm hoog. Behoudens enkele details, die met bladgoud zijn beplakt, is het materiaal naturel geoxydeerd. De zonnewijzer is bevestigd op een sokkel van Belgische hardsteen, die op grond van de ornamentiek en uitvoering moet zijn ontstaan in het midden van de achttiende eeuw. De gerestaureerde sokkel is 100 cm hoog en bijzonder van vorm. In aanleg is ze cirkelvormig, naar boven taps toelopend, met vier uitgestulpte 'pilasters' en is op gesteld op een nieuwe vierkante hardstenen voetplaat. Wijzer en sokkel zijn niet gesigneerd en geda teerd. Ze werden aangekocht te Zeist bij antiquairs Becker. De her komst is onbekend. Twee met elkaar in relatie staande beeldjes (3. op pl.gr.tek.). Halverwege in de tuin, links en rechts van de zonnewijzer, op de plaats waar aanvankelijk in kegel vorm geschoren buxusboompjes groeiden, zijn in juni 1997 beeldjes geplaatst. Het gaat om twee gepati- neerde bij Mijron B.V. te Woudri- chenr in brons gegoten plastieken, hoog 72 cm, naar ontwerp en mo del van Yvonne Ypma te Breda. De met elkaar in relatie staande figura tieve beeldjes, getiteld 'De ontmoe ting', zijn bevestigd op simpele 112 cm hoge hardstenen sokkels. Ze verbeelden, naar een idee van Jo hanna Jacobs, het Grieks mytholo gische liefdespaar Dionysos en Ariadne. Het is een schenking van Buijs Afbouw B.V. te Bergen op Zoom (4). Vijver met verguld beeldje (4 op pl.gr.tek.). Op de aslijn, waar het gazon en de buxus overgaan in terre-battu, be vindt zich een cirkelvormige vijver, half ingebed in een met de ronding meelopende border waarin door- bloeiende rozenstruiken 'Gruss an Aachen'. De eind 1971 in gewapend beton uitgevoerde vijver heeft een inwen dige diameter van 715 cm. De bo venrand is afgewerkt met geprofi leerde natuursteen (Massangis). De bodem is in 1979 geplaveid in een vijfdelig gelijkvormig patroon van kleurige kiezelstenen aangebracht in mortel, analoog aan vijverbo- demafwerkingen in de tuinen van paleis Het Loo. Het beton van de opstaande wand is in een lichte kleur geschilderd. Centraal in de vijver staat een verguld loden beeldje op een tweedelig voetstuk. Dit voetstuk is speciaal gemaakt en opgebouwd uit een zuiver gecan neleerd rond element van Na- rnense steen. Daarop is een met ijs pegelornament behakt gedeelte van Franse Massangis kalksteen ge plaatst. Het voetstuk draagt een charmant laat achttiende eeuws lo den fonteinbeeldje dat 95 cm hoog is. Deze decoratieve putto kon pas in 1996, tijdens een onderhouds beurt, gerestaureerd en alsnog van AJb.5. Gedeelte Franse tuin met grote vijver en loden beeldje (Foto: Ben Steffen Roosendaal, 27 mei 1987, tijdens de officiële in gebruikstelling van het gerestaureerde Markiezenhof door Hare Majesteit Koningin Beatrix). bladgoud worden voorzien nadat er in de plooien restanten van ver guldsel op een witte ondergrond waren geconstateerd. Het beeldje draagt met een hand een schaaltje met golvende rand op het hoofd. Vanuit het midden in het schaaltje spuit subtiel een straal water omhoog hetgeen terug in het schaaltje kleddert en dat ver volgens via de golfjes overloopt in de vijver. Het beeldje is destijds aangekocht bij antiquair Becker te Zeist en er is geen datering of sig nering op aangetroffen. Ook de herkomst is niet medegedeeld. De mechanisch circulerende en zelfzuiverende waterhuishouding van beeldje en vijver is gekoppeld aan de vijver en het fonteinbeeld die zich in de nis van de terras- wand bevinden (7. op pl.gr.tek.). Het systeem werd uitgedacht door H. Coenen van het technisch ad- viesburo H. Hameleers te Sittard, het buro dat alle technische instal laties tijdens de restauratie ont wierp en de uitvoering ervan bege leidde. Ook de in tijd instelbare be sproeiing van het gazon is met het systeem verbonden. Twee borstbeelden (5. op pl.gr.tek.). Tegen de tuinmuur, op de einden van het scherm dat gevormd wordt door acht leilinden, zijn twee borst beelden geplaatst op piëdestallen. Het zijn laat achttiende eeuwse, in wit marmer gehouwen en gerestau reerde beelden, een mans- en een vrouwsfiguur, beide 72 cm hoog. Het zijn decoratieve uitingen die ontleend zijn aan de klassieke tijd wat onder andere door de kleding ook wordt verbeeld. Ongetwijfeld zijn ze voor buitentoepassing be stemd, gezien de ongepolijste af werking van de zichtzijden en be doeld voor plaatsing tegen een achterwand vanwege de ruwgespit- ste behandeling van de achterzij den. De bustes zijn gesteld op identieke gerestaureerde eenvou dige maar goed geproportioneerde en geprofileerde zandstenen piëde stallen. Die zijn ca. 130 cm hoog en dateren uit dezelfde tijd als de bus tes. Zichtbaar is nog dat ze ooit grijs geschilderd waren en een zwart geschilderde afzetting had den. Het schilderen van zandsteen kwam vaker voor en met de grijze kleur is zo goed als zeker getracht het materiaal hardsteen na te boot sen. Zowel bustes als piëdestallen 18 De Waterschans nr. 1 1998 Afb.6. Gerestaureerde tuingevel met gedeelte van tuin (Foto: Fotolino; P. Bakker, 1979). zijn niet gesigneerd en gedateerd en in 1971 betrokken uit het depot van het aannemersbedrijf Huur man B.V. te Delft. Niet bekend is waar ze eerder toegepast zijn ge weest. Uit navraag is gebleken dat piëdestallen en borstbeelden mo gelijk afkomstig zijn uit België of Frankrijk. Acht tuin(terras)vazen (6. op pl.gr.tek.). De balustrade van het terras en de aanliggende trap bij het nieuwe bi bliotheekgebouw worden be kroond door acht hardstenen tuin- vazen. Zeven stuks zijn nieuw en een is van Iaat achttiende eeuwse origine. Het oude nog vrij gave exemplaar (6a op pl.gr.tek.), hoog 76 cm, heeft naast een achttiende eeuwse ornamentiek aangezette oren, hetgeen niet vaak voorkomt. Deze onderaan de trap op een hoofdbaluster geplaatste vaas is zo goed als zeker ergens in Bergen op Zoom toegepast geweest. Hij werd aangetroffen op de Watermolen, de werf van de gemeente Bergen op Zoom. Het is niet uitgesloten dat deze vaas heeft gediend als wa terpomp- of hekpijlerbekroning. De zeven geornamenteerde nieuwe vazen zijn bekostigd door personen of bedrijven waarvan de meeste op een of andere manier bij de restau ratiewerkzaamheden betrokken wa ren. Het zijn ronde vazen, vervaar digd aan de hand van een ontwerp van architect E. Canneman. De na men van de schenkers zijn in kapi talen in de zijkant van de voetplaat gebeiteld. Het gaat om één vaas van 81 cm hoog die aan het begin van de balustrade bij de trappen is geplaatst (6b op pl.gr.tek.). Deze is voorzien van de inscriptie: De Dreu B.V. Goes en is vervaardigd bij natuursteenbedrijf Lanssens te Brugge. De overige zes vazen zijn kleiner en eenvoudiger uitgevoerd en identiek van vonu. Ze zijn 74 cm hoog en vervaardigd in het atelier van aan nemersbedrijf Huurman B.V. te Delft, het bedrijf dat als hoofdaan nemer de gehele restauratie van het Markiezenhof heeft uitgevoerd. Zij dragen in de voetplaten achtereen volgens de namen: FEA Canne man, J. de Wilde, C. Booij (teza men de bouwdirectie bij de restau ratie-werkzaamheden). H.Huurman B.V. Delft. III.Ea. Jobse Middelburg. IV.Sakko B.V. Bergen op Zoom. APhilip Morris Holland B.V. Ber gen op Zoom. V.De Schelde B.V. Bergen op Zoom. Het wandfonteinbeeld (7. op pl.gr.tek.). Op het eindpunt van de denkbeel dige tuinas, in de nis en vijver van de terraswand, staat een witmanne ren wandfonteinbeeld. Het is on miskenbaar het fraaiste en meest waardevolle van de aanwezige tui- nomamenten en zondenneer een topstuk.Dit beeld (zie foto) is eind 1970 verworven bij de antiquair Jean Rouge in de Rue Sint Honoré te Parijs (5). Dat gebeurde tijdens het bezoek aan Fontaine SA aldaar in verband met het uitzoeken en bestellen van het stijlvolle vergulde hang- en sluitwerk voor in de zalen achter de tuingevel. Deze speciaalzaak lag namelijk niet ver van de antiekzaak. Naar informatie van de antiquair heeft hij de fontein gekocht van de prinses Anrédée de Broglie en zou afkomstig zijn van het kasteel Vaux- le-Pénil in de omgeving van Mélun. Het betreft een fonteinbeeld met een meer dan normale ambachte lijke uitstraling, waarvan de groot ste breedte ±118 cm is en de totale hoogte 225 cm bedraagt. Het diende bij de antiquair als winkel aankleding en hij was pas bereid het beeld af te staan na informatie over de toekomstige bestemming. De fontein, die precies goed van fonuaat is en speciaal voor onze tuin gemaakt lijkt te zijn, bestaat uit verschillende onderdelen. As basis heeft ze een gevormde voetplaat waarop overhoeks twee georna menteerde en geprofileerde conso les zijn geplaatst. Daartussen be vindt zich een verbindend deel dat is voorzien van blad- en ijspegelor nament. Het driedelige onderstel draagt een schelpvormig bekken dat aan de randen fraai is geplooid, hetgeen tevens bedoeld is om het overlopende water gelijkmatig en met effect te verdelen. Het hangt Afb. 7. Fonteinbeeld in nis van de terras- wand (Foto: Kees Booij, dec. 1986). 19 PAFf' li B mrn I RnTfi. in rn Ttirn rn rn Ft) rn JQ EG' li Eg 1 BC< U BSBr-

Periodieken

De Waterschans | 1998 | | pagina 11