Musea in de Regio Het Wilhelmietenmuseum van Huijbergen De Waterschans nr. 1 1998 als het ware tussen de consoles. Op het bekken staat een fondelement, eveneens in de vorm van een schelp, dat vloeiend aansluit op het bekken en waaruit een dolfijnfi guur naar voren komt. Deze spuit water in het bekken dat verspreid overloopt in de vijver. Ter weers zijde van de dolfijn zijn gestileerde rietpluimen en bladeren afgebeeld. Het element is verder tot in detail afgewerkt. Een fraai ornament bekroont ten slotte de wandfonteincompositie. Voor de constructieve verbinding van de onderdelen is bij het op bouwen gebruik gemaakt van glas- vezelstaaljes en voor de bevestiging aan de achterwand van messing ha ken. Op geen van de onderdelen van het fonteinbeeld werd een datering, steenmerk of dergelijke aangetrof fen. Ook de plaats van vervaardi ging is anoniem. Op grond van de ornamentiek, profilering e.d. mag voor het ontstaan ervan midden achttiende eeuw worden aange houden. Aan de fontein behoefde nauwe lijks iets gedaan te worden. Gezien de gave toestand en de afwerking van het geheel zal het fonteinbeeld in het verleden zeker niet aan weer en wind blootgesteld hebben ge staan, maar in een hal of galerij op gesteld zijn geweest. Vanwege het unieke en de kwets baarheid van dit beeldhouwwerk verdient het goed verzorgd en ge koesterd te worden en moet het in de winterse periode tegen weersin vloeden worden beschermd. Een karweitje dat ook aan te raden is voor de overige kwetsbare na tuurstenen tuinornamenten. Dat werd overigens in het verleden met tuinornamenten ook al gedaan, zij het met andere materialen dan waarover wij nu kunnen beschik ken. Verder verdient het aanbeveling om met name de wit marmeren objec ten om de paar jaar schoon te ma ken. Dat kan het beste gebeuren met puimsteenpoeder en zachte borstel of kwast, nagespoeld met schoon water en zeker niet met moderne schoonmaakmiddelen of methoden. De vijver waarin het beeld staat is van gewapend beton en net zo af gewerkt als de grote vijver. Beplanting en utilitaire zaken in kort bestek De her en der vermelde en de op de plattegrondtekening aangegeven beplanting kan nog worden aange vuld met de bij de lage balustrade van het tuingevelterras geplante ro zenstruiken 'Grass an Aachen', de zelfde soort als bij de grote vijver. Onder de leilinden is een groen blijvende bodembedekker, lage pa- chysandra, geplant. Rondom de vier roestvrijstalen kor ven, op de hoeken van het buxus- patroon, groeien klimrozen 'New- Dawn', waarvan de bloemen heer lijk geuren. Tegen de terraswand, ter weerszijde van de nis met het fonteinbeeld, bevinden zich twee zitbanken. Ook halverwege de tuin staat er een, op het straatwerk. Deze drie banken zijn van hardsteen, speciaal ont worpen en gemaakt en hebben een achttiende eeuwse detaillering ge kregen. Het geheel wordt gecompleteerd met aan de omgeving aangepaste nestkastjes voor vogels en vleer muizen en door drie uitzonderlijke groen geschilderde houten lan taarnpalen, op een hardstenen ba- sementje, die voorzien zijn van ge schilderde koperen lantaarns. Deze staan op het straatwerk langs het keermuurtje aan de noordzijde. N.B. Op enkele plaatsen aan de ge vels zijn later nog detonerende in dustrieterrein-verlichtingsarmatu ren aangebracht. Vernield mag nog worden dat op de lage balustrade van het terras bij de tuingevel twee verschillende bouwfragmenten zijn weggezet. Een is een nieuw natuursteenblok Balegemse steen voorzien van gut- tae, dat is gehakt ten behoeve van de architraaflijst onder het fries van de tuingevel. Deze guttae-blokken bevinden zich onder de houten triglyfen. Dit blok is overgebleven en niet aangebracht tijdens de res tauratie van de gevel omdat het mogelijk was om het gaafste van de aanwezige exemplaren op de oor spronkelijke plaats te handhaven. Het andere fragment is een blok Belegemse steen dat tweezijdig is voorzien van een holprofiel en sponningen en het is haast zeker afkomstig van de middenstijl van een venster of doorgang. Het heeft echter geen relatie met het Markie zenhof. Dit aitefact is, zoals ook middels inscriptie werd geduid, in 1982 op het Noordland te voor schijn gekomen ongeveer op de plaats van de vroegere Noord schans. Het betreft een deel van de zeventiende eeuwse Waterschans van de toenmalige havenmonding en was gelegen tegenover de Zuid schans waarvan overblijfselen nog waarneembaar zijn aan de Kop van 't Hoofd. Deze overblijfselen zijn als rijksmonument beschermd. Tot besluit Met de tuinaanleg is getracht een relatie te creëren tussen de acht tiende eeuwse tuingevel en de 20 De Waterschans nr. 1 1998 nieuwe terraswand. Ondanks het amalgama van het met zorg en kennis van zaken verzamelde tuin meubilair is het een aantrekkelijke en evenwichtige aanleg zonder overdaad geworden. Er is waarlijk sprake van een ge daanteverandering van het terrein ten opzichte van 1957 (zie foto's van na de restauratie). De tuin moest worden aangelegd en gemeubileerd met bescheiden financiële middelen. In deze kos ten werd bovendien niet gesubsi dieerd. Zeker vermeldenswaard is nog dat het onzalige idee, hoewel dat wel geplaatst moet worden in de tijd, zoals dat was opgenomen in het re constructieplan 'centrum' Bergen op Zoom van het architectenbu reau Kuiper, Gouwetor en de Ra- nitz te Rotterdam, van oktober 1960, gelukkig geen werkelijkheid is geworden. Dat idee behelsde onder andere het opofferen van het bin nenterrein, bereikbaar gemaakt vanaf het Sint Catharinaplein via de achtertuin, voor het bevoorra den langs de achterzijde van de winkels in de Kortemeestraat. Het betreffende plan werd notabene ge presenteerd toen de planvorming voor de restauratie van het Markie zenhof al in volle gang was. Kerstmis 1997. Noten Door: drs. G. Huijbregts Brachten we de laatste keer een be- op, want zo groot en indrukwek- vaste collecties van de beide musea zoek aan het Zeeuws Museum in kend de oude abdij van de betreft, is het verschil erg groot. Het Middelburg, deze keer blijven we Zeeuwse hoofdstad is, zo beschei- Zeeuws Museum beschikt over een dichter bij huis. We gaan namelijk den en eenvoudig komt de priorij uitgebreide verzameling voorwer- naar Huijbergen, een uurtje fietsen van Huijbergen, het Monasterium pen van grote waarde, zowel in his- van Bergen op Zoom. Net als in Beatae Mariae, over. Bovendien is torisch als in kunstzinnig opzicht, Middelburg hebben we ook hier te het museum van Huijbergen niet gedurende eeuwen en vaak met maken met een museum dat in een ondergebracht in het eigenlijke subsidie bijeengebracht. Het Wil- kloostergebouw is gehuisvest. klooster, maar in het daarbij beho- helmietenmuseum van Huijbergen Daarmee houdt de gelijkenis wel rende poortgebouw. Ook wat de kende een late start, beperkt zich 21 AJb.8. Terraswand tijdens de afbouw in december 1986 met nieuw bibliotheekgebouw (Foto: Adrie Koens). Woordverklaring: /ioefc«'sa//ef=gevelvoorsprong, vooruitspringende partij van een bouwli chaam. Oculus=Tonde opening in de wand. (1) Wyck H. van der. Herinneringen aan de architect EA. Canneman 1905-1987. Alphen aan den Rijn. 1992. (2) Everdingen-Meyer L.van. De lusthof liet Loo. 's-Gravenhage 1974. Vertaald uit het Engels. London. 1699. (3) Koldeweij A. De loden beelden van Fran cesco Riglietti voor Welgelegen te Haarlem. In; Bulletin K.N.O.B. nummer 2. juni 1983. (4) Brochure Dionysos en Ariadne. Uitgegeven door Buijs Afbouw B.V. Bergen op Zoom. 27 juni 1997. (5) Notulen van de bouwvergade- ring restauratie Markiezenhof; no. 88-G, sub.4, 08-12-1970 en de bijbehorende brief van de antiquair. Gemeentelijke Archief dienst Bergen op Zoom. Slinger A, e.a. Na tuursteen in monumenten. Zeist/Baarn. 1980. Country life. August 21, 1980 (626-629). The Markiezenhof, Bergen op Zoom I. Country life. August 28, 1980 (694-697). 77ie Markie zenhof, Bergen op Zoom II, by John Corn- forth. Meischke R. De zeven zeldzaamheden van het Markiezenhof. De Waterschans no. 2- 1987. Bergen op Zoom. 1987. Meischke R. Bergen op Zoom gebouwd en beschouwd. Het Markiezenhof te Bergen op Zoom. 1987. 1-71. Tekeningen in het restauratie-archief, onder gebracht bij de Gemeentelijke Archiefdienst Bergen op Zoom, met de bladnummers; 313 W, 314 W, 389 W, 401 W, 404 W, 411 W, 422 W, 432 W, 433 W, 464 W, 466 W, 467 W, 468 W, 469 W, 472 W. 501, 503, 544, 594, 687, 699, 722, 756, 777, 790, 834, 878 888 930 t.e.m. 934. 949, 956, 1042, 1256, 1352 t.e.m. 1360, 1363 t/m. 1368, 1372 t/m. 1376, 1391, 1474. Stokroos M. Lood in Nederland. Amsterdam 1988. N.B. Met dank aan Gerard Overeem, beeld- Ajb. 9. Gedeelte van de maquette op een schaal van 1 600 van Nézot te Parijs uit omstreeks 1750 met het Markiezen hof. Zichtbaar onder andere de deels nog openliggende Grebbe en de tuin inrichting. houwer bij de R.D.MZ, voor zijn vriendelijk gegeven waardevolle aanwijzingen en aan Lisette de Wit-Besters, die de handgeschre ven tekst uittypte. De vernielde jaartallen tijdens de restaura tieperiode lijken soms niet op elkaar aan te sluiten. Dat heeft echter te maken met de gebezigde volgorde tijdens de uitvoering. De volgorde werd steeds bepaald door het jaar lijks beschikbaar te verwerken bedrag en de behoefte aan voltooiing of het beschikbaar komen van vertrekken of gebouwdelen op een zeker moment.

Periodieken

De Waterschans | 1998 | | pagina 12