Leesportefeuille De Waterschans nr. 3 1999 derijen met fruitafbeeldingen, ge maakt door beroemde kunstenaars als Cézanne en Van Gogh. De gang ernaast geeft aan de hand van prenten e.d. een idee van de rol die fruit, en dan met name de ap pel, speelt in de Bijbel (Adam en Eva), in de mythologie (de appel van Eris), de sprookjes (Sneeuw witje) en sagen (Wilhelm Teil). Denk ook aan de rijksappel, het symbool van de vorstelijke macht. Menige Bevelandse uitdrukking be vat ook een fruitelement. 'Wa' stae je dè te pereboomen' wil zoveel zeggen als dat je staat te treuzelen. Zo worden er meer voorbeelden vermeld. Dan gaan we verder terug in het verleden. Prehistorici heb ben sporen van fruit(resten) gevon den van vijf- a zesduizend jaar ge leden. De mens smulde toen al van appels, peren, pruimen, kersen en druiven. Later tooiden de Romei nen in Zeeland hun godin Neha- lennia met fruit zoals de in de Oos- terschelde opgeviste beelden bewij zen. Gebleken is dat in de streek van Kapelle in de 16de eeuw boomgaarden voorkwamen. Een les op de video Iets verder kunnen we even zitten en terwijl rustig naar een videofilm kijken. De ontwikkelingen in deze eeuw wat betreft het enten van bo men, de bestrijding van ziekten en schadelijke insecten, het oogsten, het sorteren, het bewaren en het verwerken van fruit, dat alles wordt aanschouwelijk in beeld ge bracht. Onze wandeling vervolgend maken we onder meer kennis met de fruithandel in de vorige eeuw. De appels, peren enz. werden toen 'op stam' verkocht. De kopers zorg den dan zelf voor het plukken en verzenden. De overheid droeg haar steentje bij door het verbeteren van de infrastructuur (wegen, spoorlijn). In 1894 begon men met het aan leggen van boomgaarden in de Wilhelminapolder. Acht jaar later openden Hanken en Van der Have daar een proeftuin. De heer Cam- man, rijkstuinbouwleraar, leidde het project. Zulke initiatieven droe gen veel bij tot de teelt van beter fruit en een efficiënter inrichten en leiden van de kwekerij. Rond de eeuwwisseling was er een agrarische crisis. Grote importen van goedkoop graan uit Amerika en Rusland brachten menige land bouwer in financiële problemen. De fruitteelt kon verliezen min of meer compenseren. Kleine bedrij ven begonnen met het telen van fruit als bijverdienste, terwijl beleg gers een toevlucht zochten in grote fruitondernemingen, die met arbei ders werkten. Tot 1940 was de fruitteelt in hoofd zaak een hoogstamcultuur, echte fruitbomen. Na de oorlog veran dert het landschap door de intro ductie van de lage stammen die het plukken een stuk gemakkelijker en dus goedkoper maken. Uw reactievermogen kunt U testen met de veilingklok, inmiddels ook antiek. Probeer eens een partij ap pels te kopen tegen een door Uzelf bepaalde prijs. U maakt ook kennis met sorteermethodes, met de in richting van koelhuizen, met trans portmiddelen enz. Voor de oude ren onder ons zal het geëxposeerde vaak herinneringen oproepen aan grootmoeders tijd. Het museum heeft ook ruimte voor wisselende tentoonstellingen, want niet alle verworven voorwerpen worden maar meteen uitgestald. Soms is het ook mogelijk om in sa menwerking met andere musea een bepaald thema of object cen traal te stellen door het organiseren van een tijdelijke expositie. Het museum beschikt over een vak bibliotheek en over documentatie over fruit in de kunstgeschiedenis. U mag niet vergeten om ook buiten te gaan kijken. Daar staan echte fruitbomen te prijken en kunt U als U op het goede moment komt goed het verschil zien tussen gou- dreinet, cox, elstar en andere varië teiten; ook oudere vrij zeldzame natuurlijk. Bessenstruiken en fram bozen ontbreken evenmin. Voor een eerste indruk laten we het hier bij. Het verrassingselement mag niet geheel worden weggenomen. Praktische tips Adres: Fruitteeltmuseum, Bieze- lingseweg 10, 4421 PM Kapelle. Tel: (0113) 344 904. Openingstijden: Woensdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur. Groepen op af spraak. Wil men een gids dan min stens twee weken tevoren aanvra gen. Bereikbaarheid: Met de auto uit Bergen op Zoom via de A58: afslag nr. 34 en dan richting Kapelle. Over de spoorweg meteen links, langs het station en dan eerste overweg links nemen. Het museum ligt dan aan Uw linkerhand. Met de trein: Uitstappen station Kapelle- Biezelinge en dan 10 minuten lo pen (links) naar de eerste overgang. Die oversteken. U kunt ook gebruik maken van een treintaxi. Vanaf sta tion Goes: ZWN-bus Goes-Kapelle en uitstappen bij het spoorwegsta tion van Kapelle. Voor sportieve lieden: Het museum ligt aan een interessante en mooie fietsroute, de 55 km lange Zee-Vruchtenroute. De route is bewegwijzerd. Als de boomgaarden in bloei staan, ver dient deze fietstocht een extra aan beveling. Toegangsprijzen: Volwassenen: 2,-. Kinderen, cjp-houders en 65-plus- sers betalen 1,-. Groepen vanaf tien personen 1,50 per persoon. 106 De Waterschans nr. 3 1999 drs. G.A. Huijbregts Afb.l. Opgravingen in Vlaardingen van een oude terp vlak bij de Markt (Foto gemaakt op 31 maart 1997). Vlaardingen Er is niet veel ingekomen. Was de zomer te mooi om achter het toetsenbord te gaan zitten? Wel mochten we enkele periodieken ontvangen die althans voor uw correspondent nieuw waren. In de eerste plaats valt het oog op een fraai Historisch Jaarboek Vlaardin gen 1998. Een uitgave zo'n histori sche stad waardig. Er is nog meer uit Vlaardingen: nummer 71 van Tijd-Schrifthet blad van de Histo rische Vereniging Vlaardingen. Op bladzijde 34 onder het kopje Le denactiviteiten staat onder meer het volgende: 'Dinsdag 25 mei 1999: Bergen op Zoom. Traditie getrouw is de mei-bijeenkomst ge wijd aan de gemeente die we met onze busexcursie in juni zullen bezoeken. De excursie zelf staat gepland op zaterdag 26 juni a.s., maar vanavond komt de heer Van Riemsdijk ons een mooie serie dia's laten zien, waarbij hij vele geschiedkundige wetenswaardig heden zal vertellen. Hij is een van de rondleiders van de Stichting Bezichtiging Monumenten in Ber gen op Zoom, een club van zo'n 140 enthousiastelingen die rond leidingen verzorgen, maar die ook restauraties ter hand nemen - thans bijvoorbeeld de synagoge - en zodoende ook daadwerkelijk bijdragen aan het monumenten- behoud'. Tot zover het citaat. Het Tijd-Schrift dat de 1261 leden elk kwartaal ontvangen maakt een zeer verzorgde indruk. Waarom we deze uitgaven mochten ontvan gen, is nu wel duidelijk. In het Historisch Jaarboek 1998 een uigebreid artikel van Bert van Bommel over de Vlaardingse mo- mumenten en stadsgezichten (p. 8- 65) en verder twee kronieken: Kro niek van Vlaardingen 1947 door M.A. Struijs en Kroniek van Vlaar dingen 1997 door M. van Pape- veld-Horst (resp. p. 68-89 en 90- 112). Verder jaarverslagen van de Archeologische Werkgroep Heli- nium, van de Gemeentelijk Ar cheoloog, van de Historische Ver eniging Vlaardingen, van het Stadsarchief, van de Stichting Ar cheologie en Bouwhistorie Vlaar- dingen/Archeologisch Historisch Museum Vlaardingen, van het Streekmuseum Jan Anderson en tenslotte van het Visserijmuseum. Er is in Vlaardingen kennelijk een 107 v-

Periodieken

De Waterschans | 1999 | | pagina 18