Wispelturige ansjovis en traditionele vissers wy j De Waterschans nr. 4 2000 waren niet uitgebleven, maar het verdriet om het sneuvelen van een zoon evenmin. Jan II was aardig opgeklommen in de rangen van de adel, zonder evenwel de top te be reiken. Dat was weggelegd voor zijn zoon Jan van Walhain oftewel Jan III. Toen Jan metten Lippen in 1440 de Bergse Blijde Inkomste be zwoer, stonden er in Bergen op Zoom ongeveer 1120 huizen; twee jaar na zijn dood telden de haard- tellers er 1709. Jan had zijn stad zien groeien en bloeien en ook zijn eigen fortuin was er wel bij gevaren. Hij had zijn domeinen weten uit te breiden door inpolderingen en dat waren eveneens rijk vloeiende in komstenbronnen. Jan II van Glymes overleed op 7 april 1494. Aan zijn uitvaart werd bijzonder veel aan dacht besteed. Aanstonds trokken er snelle bodes te paard naar de verschillende dorpen van zijn heer lijkheid en naar de voornaamste steden van Brabant om overal de droeve mare over te brengen en te vragen om voor de overledene te bidden. De dode lag acht dagen opgebaard op een praalbed in de grote zaal van het hof, omringd door acht grote kaarsen. De zaal was met tapijten behangen en bij de baar werden acht Heilige Mis sen gelezen voor zijn zielerust. In de kapel van het hof droegen vier priesters 57 requiemmissen voor hem op. Dertig dagen achtereen luidden de klokken in de dorpen van zijn heerlijkheid. Het is met name C.J.F Slootmans die in zijn biografie Jan metten Lippen ons over al deze bijzonderheden uit voerig inlicht. De uitvaart had plaats in de St.-Gertrudiskerk. Het hele priesterkoor was met zwart la ken behangen evenals de koorban ken van de kanunniken en de les senaars. Op de vloer was stro ge spreid. De dode lag in een zinken kist met daaromheen een kist van eikenhout. Een grote stoet van priesters, herauten, ambtenaren, Je- ruzalembroeders en toortsdragers, allemaal op kosten van de heerlijk heid in het zwart gekleed, vergezel den de dode naar zijn laatste lust plaats. De leden van de magistraat vormden met hun medewerkers een groep apart, eveneens verge zeld door vijftig toortsdragers, alle maal in rouwkledij, maar dan voor rekening van de stad. Verder waren er natuurlijk de vele kinderen, kleinkinderen, familieleden, geno digden uit de hogere kringen en niet te vergeten de talrijke poorters van de stad. Die lieten zich dit schouwspel niet ontgaan. Op de Grote Markt wemelde het van mensen, hoofdzakelijk armen uit de stad en uit de wijde omge ving. Jan had in zijn testament on der meer laten vastleggen, dat elke arme bij zijn uitvaart onthaald moest worden op 'een broot van een halve stuver en dair op eenen stuver in gelde'. De bakkers hadden hun best gedaan, maar 2000 bro den bleken niet voldoende. Men loste het probleem op door allen die het brood misten, anderhalve stuiver te geven. Extra giften waren er verder voor de cellebroeders, de cellezusters, de minderbroeders, de zusters van het klooster St. Mar- griete in het dal van Josaphat, de zusters van Hildemisse (klooster Emmaus) en de paters wilhelmie- ten van Huij bergen. Jan metten Lippen nam op waar dige wijze afscheid van zijn men sen en zijn stad. (Wordt vervolgd). Ulustratieverantwoording Literatuur: 202 De Waterschans nr. 4 2000 C. in 't Groen a Aft A>: y2A,AA -ft y vft-. ftsz, a v ft,,' ■A - sftsv/3V /aT/Ca, ftft I y ft,: ft# 33: 4Ja/ 'a sA, /ft ;W'V W'' ft s 3%/ fts: /ft ft ft A 3 /ft ftft y, v ft/ In dit artikel worden beroep en be drijf van de weervisser in hun spe cifieke kenmerken behandeld. Ook wordt aandacht besteed aan het wezen van de ansjovis. Visser en vis zorgen samen voor de roem van de 'Bergenopzoomsche ansjovis'; vette vis, vers gevangen, zorgvuldig ge knipt en gezout. De ansjovis Het begin, datgene waar alles om draait, is dat luxe schaarse product: de engraulis encrasicholus of an sjovis. Een vis met een grillig en wellicht zelfs gevoelig karakter die hoge eisen stelt aan een paaiplaats. De Oosterschelde voldoet aan die eisen: sterke stromingen, een groot getijdenverschil, een gelijkblijvend zoutgehalte in het water en een sta biele temperatuur. De geringe diepte op het verdronken land speelt ook een rol omdat het water snel opwannt. Sinds 1530 is de Oosterschelde paaiplaats voor an sjovis. De ansjovisvangst is sterk wisselend doordat de vangst voor namelijk uit eenjarige dieren be staat en er een direct verband is tussen watertemperatuur en voort planting. Een goede zomer belooft dus het volgend jaar een goede vangst (1). Behalve de ansjovis zelf zijn er nog andere factoren die de vangsten wisselvallig maken. Zo kan storm het steken en het vissen bemoeilijken en kan het water te hoog staan om te kunnen vissen. De concurrentie tussen de vissers onderling is groot en ook zeehon den lusten ansjovis. Er wordt eind vorige eeuw zelfs subsidie verstrekt voor de vangst van zeehonden (2). Het vak weervisser Het vak wordt van vader op zoon overgeleverd. Zoons gaan al jong met hun vader mee. Weduwen ne men het weer na de dood van hun man over totdat een zoon oud ge noeg is om het op zijn beurt over te nemen. Zo pacht in 1855 de we duwe van C. Lafontijn een weer, tot zoon Johannis het in 1857 over neemt (3). De vangst van de weer visser is sterk afhankelijk van het trekgedrag van de ansjovis en van de stromingen in de Oosterschelde. Voor het steken van de weren is specifieke vakkennis vereist. Naast het weerhout is er niet veel materi aal nodig: een boot, netten, fuiken, een viskaar, tonnen, kuipen en zout. Het steken en opruimen van de weren is zeer arbeidsintensief. 203 Ajb.6. Voorbeeld van een gotisch stad huis, gebouwd te Middelburg onder lei ding van Anthonis en Rombout Kelder mans. De balustrade rechts is van latere tijd. Alb.l: Tekening van Han Bos in de Water schans van 1988, nr.2; 2: A.C.L. Brussel; 3: GAB; 4 en 5: Studio Markant, M. Verheggen; 6: Rijksdienst voor de Monumentenzorg, Zeist. Wie meer wil weten over de familie Kelder mans kan terecht in het boek: Keldermans. Een architectonisch netwerk in de Nederlan den, geschreven door H. Janse, R. Meischke, J.H.van Mosselveld en F van Tyghem, eind redactie: J.H. van Mosselveld. 's-Gravenhage 1987. Eveneens rijk aan informatie en af beeldingen is ook Bergen op Zoom gebouwd en beschouwd. Studies over stad en stadsbeeld uitgegeven ter gelegenheid van het zevenhon derdjarig bestaan van de heerlijkheid van Stad en Land van Bergen op Zoom. Bergen op Zoom/Alphen aan den Rijn 1987. Voor go tiek en renaissance als kunststijlen zij ver wezen naar de bekende handboeken voor kunstgeschiedenis zoals: E.H. Gombrich: Eeuwige schoonheid. Inleiding tot de kunst. Zeist 1962 (4de druk; meerdere herdrukken); Wilfried Koelt: De Europese bouwstijlen. Am sterdam 1988 (2de druk), een naslagwerk met veel afbeeldingen; Ursula Hatje (red.): Gaade's stijlenboek. Van de Antieken tol he den. Den Haag 1963; H. Janse: Bouwers en bouwen in het verleden. De bouwwereld tussen 1000 en 1500. Zaltbommel 1965. Voor een nadere kennismaking met het Markiezenhof via de lectuur leent zich uit stekend het vlot geschreven boekwerkje van Jan Houdijk: Heerlijk Huis van Bergen, met fraaie foto's van M. Verheggen van Studio Marcant, Hooserhcide. Bergen op Zoom 1993. Over de Sint Gertrudiskerk schreef Han Bos twee artikelen in De Walerschans onder de titel: De Sint Gertrudiskerk anno 1500, resp. in de nummers 2 van 1988 (p. 18-26) en 1 van 1989 (p. 3-10). In het eerstgenoemde nummer tevens een bijdrage van W. van Ham: De Sint Gertrudiskerk: een gebouw en zijn functies, lp. 27-31). In de Middeleeuwen was er van scheiding tussen kerk en staat geen sprake, eerder het tegendeel; ze vormden een eenheid. Wel is er veel strijd geweest om de eerste plaats. Hoe de onderlinge verhouding precies was, verschilde van land tot land, van gewest tol gewest en zelfs van plaats tot plaats. Wie precies wil weten hoe kerkelijke en wereld lijke overheid zich in Bergen op Zoom tot elkaar verhielden, kan sinds kort heel goed terecht in het boek van WA van Ham: Macht en gezag in het Markiezaat. Een poli- tiek-institutionele studie over stad en land van Bergen op Zoom (1477-1583). Zie bijvoor beeld hoofdstuk 11Zorg voor welzijn en cul tuur. Hilversum 2000, p. 376-40 6. Met een uitvoerige literatuurlijst. W.A. van Ham is ook de auteur van Het Mar kiezenhof te Bergen op Zoom. Een overzicht vanuit de bronnen van zijn geschiedenis tot 1795. Uitgegeven als nummer 5 in de reeks: Studies uit Bergen op Zoom. Bergen op Zoom 1986 Veel interessante gegevens, in het bijzonder wat de restauratie van Markiezenhof en Gertrudiskerk (en andere gebouwen) betreft, in: Johanna Jacobs (ed.): 'Restaureren is geen zaak van mooi of lelijk', uitgegeven als deel 1 van 'Besturen en bouwen met Booij'. Bergen op Zoom 1999. Zie ook de literatuurnotities bij de vorige hoofdstukken. V. A jjf As/S s W,A AAAAA s. y A ss., s s A. - s s SS> ft '„,.A„ ft- f.A ■3 ftj: -V y ft //'s'AAJw ftJ *-AAft. A ftj A3, - 'A/s/Z .js, A A \'m,/a r- ,/y r/.'jfsAs'ZA ft j ft/ s ft J 1 ft/ ftJ y~"ftAy,y. -ft'ijft/»:'" ft'. /3 ft/ Aft ftft ftft ft/ ft' JV^//}a/, A 'f ft A/ /ft a -v ftj/y* ft ft ftfly** ié ft a yy ft ft ftf A A' yy ft ft 'jóo»*- ftft /-A y's, SA) 3 A ftJ - Asa. 3. r /ft A ft y :/A%yt~A's/Ar A ft/ ft A sff y A A//*** tft y ft' ftft -V a- ft A- ,y.' '/a/ ■,'-■///j /',z- y A A ft yy y ft /'y>yy/ft£y y 3 ft> vNvwcN /ft ftSj /jft ft/Y/ aaaa A/s.-'S ft y /A/a ft ft v A/A -vS <r - A's,. 4» y y Sss.r W //,-,■ SJy' syy- y>y SWa/Aj -A -"A'/'f Ar. W Ars//As-SÜr.A'.y»* ftftft.A, ;.„Ss .-Ar sr. sr As s,A J /ft.,f,, ft,-. ft/A- ftyr ft',: /AftssA- ..s -/-/ft,.ft,.AA.Aft W AA/ A rr?sA,.S.:,, ft/ft) ftft, y - A s z 'S/s S" Ar J /VsS.srs/c -. As Ja-...:. A As ...ft/C y a Êk srf .yyy. -A - 'AA-. - x sr s, - ftfi. yA,- 'A A As Sa.-s - J 1 A' Ajb. 1. Lijst vissers 1794.

Periodieken

De Waterschans | 2000 | | pagina 23