f De \AAterschans nr. 1 2002 Vice-admiraal Imansse en schout bij-nacht Sappius met de reeds eer der genoemde schepen. Dit eska der moest vooral de nog functione rende fortjes ondersteunen en de vijand beletten vanuit Antwerpen te opereren. Daarnaast vermeldt De Jonge nog de schepen die Löwent- hal gezien heeft: 'Voor Bergen en de rivier de Eendracht, enige schepen, oftewel enkele vaartuigen en enige uitleggers'. Luitenant-admiraal Wilschut (met zwaardere schepen). Zijn opdracht was de kusten van Zuid-Beveland en Walcheren te vrijwaren voor ac ties vanuit de omgeving van Gent. Voor Vlissingen: Het Engelse eskader onder Mi- chell, met hieraan toegevoegd een Hollands-Zeeuws smaldeel onder schout-bij-nacht Jacob van Reynst. 16 september 1747 - 18 oktober 1748 Wat niet mogelijk geacht werd ge beurde: de stad Bergen op Zoom viel! 'Schrik onder de inwoners van de provincie en van geheel het vader land bij het vernemen der verrassing van deze door velen onverwinbaar geachte veste'. Men spreekt zelfs over wanhopen aan de redding van de staat! Ook de Staten van Zeeland zijn totaal ver rast. In enkele dagen is de situatie totaal gewijzigd. In plaats van Franse legers aan de zuidelijke Schelde-oe- ver, loopt de frontgrens ook voor hen nu van Breskens tot Maastricht. De Zeeuwse achterdeur staat half open. Het dient gezegd, ze reageren met loffelijke ijver en nemen in korte tijd tal van maatregelen. De admiraliteit moet haar ijver verdub belen en hoeft daarbij niet op geld te zien, alles wat gekocht of gehuurd kan worden moet aangeschaft: sche pen, bemand en onbemand, ge schut, ammunitie, voedsel, enz. Ook bij Willemstad worden nu schepen gestationeerd. Kapitein St- avorinus krijgt een smaldeel toebe deeld om de monding van de Een dracht af te schennen. Deze kapi tein heeft in de voorgaande maan den verdienstelijk werk gedaan bij de verdediging van Bergen op Zoom. Mr. de Jonge vroeg zich af, of het deze maatregelen geweest zijn die Lodewijk XV van verdere acties deed afzien. Wij weten nu achteraf dat deze koning reeds lang twij felde aan het nut van doorgaande offensieven. Sprak hij, enige tijd later, bij de vrede van Aken niet :'Ik heb de oor log gewonnen maar mijn handel ver loren'.. 29 november 1747 - 26 maart 1748 De winter van "47-'48 was de strengste van de eeuw. De op zo wonderlijke wijze tot stand geko men jonge zeemacht kreeg amper de kans haar 'aloude Moed en Va derlandsliefde' te tonen. Kontakten met de vijand kwamen haast niet voor: 'Zij maakten zich verdienstelijk met onder allerlei ontberingen, storm, ijs gang, ziekten, ja zelfs gebrek aan het noodige, den moeilijken dienst, welke aan haar opgedragen was, op weinige uitzonderingen na, ijverig en trouw te verrigten En verder: 'wie met de Zeeuwse stromen bekend is, weet dat zij des winters, vooral voor grote schepen, door veelvuldige zandbanken en engte van het vaar water, menigerlei bezwaren opleveren en dat vaartuigen, die genoodzaakt zijn zich in het ruwe jaargetijde al daar op te houden, groot gevaar lo pen, door storm of ijsgang vernield te worden'. Over dit winterweer schrijft drs. J.Buisman in zijn 'Bar en Boos, Ze ven Eeuwen winterweer in de Lage Landen': '1747 - 1748- Koude winter van 29 november - 14 december. 12 decem ber orkaan, die tal van daken, schoorstenen en bomen doet sneuve len, verscheidene schepen vergaan. 10 -15 januari Sneeuw, tal van rivie ren o.a. de Schelde zijn bevroren. 21 - 26 maart, opnieuw koudegolf. Het winterweer dat de verwoeste stad Bergen op Zoom bijna onleef baar maakte, geselde ook de vloot op de Schelde. Vooral het Saef- tinghe smaldeel had het zwaar te verduren, sloepen, boten, ankers en zeilen gingen verloren. Twee bran ders zonken, een gaffelschuit raakte bij Valkenisse aan de grond. Een gehuurd fregat, het Hof van Zeeland met 22 stukken, verloor haar masten en liep op de dijk. Eenzelfde lot trof een driemasthoe ker. De 'Paauwenburg' een fregat van 20 stukken uit Vlissingen, dreef zonder masten tegen de Zeeuws- Vlaamse wal en werd daar door de Fransen in beslag genomen. Zes dagen later werd het echter door de commandanten Pezijn en Walraven met hun uitleggers heroverd en ver brand. Na de storm en koude was daar midden januari het kruiende ijs. De meeste schepen werden gedwon gen een haven binnen te lopen. Het fregat 'Oud-Teylingen' liep bij Saeftinghe aan de grond, met dra matische gevolgen. Commandant en bemanning vluchtten in wan orde naar de wal, zelfs plundering van het schip kwam hierbij voor. Dit drama kwam bij schout-bij nacht Michael Sappius, de eska dercommandant en zijn scheeps- leiding op een groot eerverlies te staan. Een groep officieren, onder leiding van vice-admiraal Schrijver ondernam later pogingen om dit schandaal voor een krijgsraad te brengen. Dit gelukte niet, schijn baar waren de (vele) admiraliteiten nog niet aan het veroordelen van hun vriendjes toe. Toch werd de Oud-Teylingen nog gered, een aan tal schepelingen maakte het schip weer vlot en brachten het in een veilige haven. Al deze ellende, koude, gebrek aan eten, aan goede kleren enz, eisten meer slachtoffers dan de oorlog zelf. Er waren schepen met meer dan 100 ernstige zieken aan boord. De 'Damiaten' telde er op een be paald moment zelfs 170. Geen en kel schip bleef geheel gespaard. In de omgeving van fort Ramrne- kens bij Ritthem werden in februari 1748 driehonderd zeelieden begra ven, afkomstig van 4 of 5 schepen (6). Een vergeten groep die beter ver diend heeft dan de historische stilte die over hen neergedaald is. Na het noemen van de Vrede van Aken maakt mr. De Jonge de ba lans op: Jaren zo beroerd als nooit te voren! 'Nimmer werd het venal van het Ne- derlandsche Zeewezen meer open baar dan in deze jaren!' 6 O De Waterschans nr. l 2002 /i ft V 1,M Ajb.5. Detail van de kaart, met Krayenberg, Borg\'liet, Raven Berg en het schip. In grote lijnen en gesteld tegenover de rol die de vloot der gezamen lijke Admiraliteiten op de wereld zeeën speelde, zal dit ook wel zo zijn. Over deze jaren zijn dan ook geen wandtapijten gemaakt. Toch is er deze periode ook wel sprake geweest van een nieuw elan en waren er bestuurders en militai ren die braken met de sleur en met onconventionele middelen al het mogelijke deden om de rivier te be veiligen. Ook is er in deze tijd toch wel sprake van doortastend handelen. Bestuurders en militairen reageer den snel, doorbraken de sleur en schroomden het gebruik van on conventionele middelen niet. Het gebruik van de Engelse marine schepen onder eigen vlag, het vor deren van Oostindiëvaarders en het huren van smokkelschepen. Er is sprake van zeeofficieren die zich inzetten voor het handhaven van discipline, van schepelingen die boten heroverden. Al met al slaagde de Admiraliteit van Zeeland er in om in korte tijd de defensie op de Westerschelde in een redelijke staat te brengen. Dit alles vond dus meer dan 250 jaar geleden plaats. Nu, in het begin van de eenentwin tigste eeuw, staat de Westerschelde opnieuw volop in de belangstelling met een heel andere problematiek. De afweging tussen het econo misch handelen en het behoud en herstel van natuurwaarden. Daar is de in gang zijnde verdieping van de vaargeulen in de rivier, om passage van steeds groter wordende sche pen mogelijk te maken. De Wester schelde tunnel is bijna gerealiseerd. Een project van wereldformaat. Dit moet een goed moment zijn om een stukje geschiedenis te doen herleven. Hopelijk leidt deze zoek tocht tot verdere actie! Literatuur Gezien het verkennende karakter van dit artikel word volstaan met het aangeven van de voornaamste bronnen. Slechts van enkele meest belangrijke brieven/berichten wor den de door de auteur bijvermelde gegevens genoemd. Bruyn, Prof. J.R., Varend verleden. blz. 192-193, Balans 1998. Empel, M. van Pieters, J. Zeeland door de eeuwen heenMiddelburg, 2dln, 1935-1959. Groot de, S.J., Terecht-en teleurstel ling op de TaagHet handelen van LtAdmiraal Cornelis schrijver op de Rivier van Lissabon in 1748., tijdschrift voor Zeegeschiedenis, 17 (i998) no.2. Falls, Cyrilles, De Grote veldslagen 1745, Fontenoy, Jaques Boudet. Amsterdam Boek 1964. Jonge de, Mr. J.C., Geschiedenis van het Nederlandsche Zeewezen, 5C deel, 1843. Jongh de Marten, Zeeland bevei ligde de achterdeurProvinciale Zeeuwse Courant, 12 oktober 1996. Meilink-Roelofse, MAR, Johan Splinter Stavorinus, Vier Eeuwen Va ren, blz. 176, De Boer Maritiem. Nintwegen van, dr.O., Dien fatale dag, 1997, Gemeentelijke Archief dienst Bergen op Zoom. Sinke, J„ Kroniek van de Roovere, 1993 Sinke, J„ Zeeland en de West-Bra bantse Waterlinie1996. Slootmans, Korneel, Bergen op Zoom, een stad als een Huis, 4L her ziene druk, Zaltbommel 1977. Tirion, Isaak, Nederland in Vroeger tijd18e deel, 1751. Zeeuws Archief, Gedrukte resolu ties Staten van Zeeland 1745-1748. Bronnen: Zie hiervoor Verbaal Vice Admiraal Schrijver, notulen der admiraliteit van Amsterdam 1747. (2) Wapenstellen. Naam tot op he den niet hervonden. De Nieuwe Kaart van Breda en Markgraaf schap van Bergen Op Zoom, Am sterdam Tirion Isaalc Geeft duide lijk zowel een Noord, als een Zuid Stelle aan ter hoogte van Saef tinghe - Woensdrecht' (3) Brief aan Rijks Waterstaat, In spraakprocedure Tracé A4, 1995, St.Menno van Coehoom, Utrecht. Ter ondersteuning van het door J.Sinke ingebracht bezwaar tegen doorsnijding van historisch waar devol gebied, nr.40-54-95 Kneuter dijk, Den Haag. (4) Kempen, van P.A.L.M., Bergen op Zoom en de belegering in 1747, herschrijving, 1986, blz.51. (5) Gete, Navies and Nations, blz. 549-674. (6) Uit: Brieven van de schout-bij nacht Jacob Reynst aan de admira liteit van Amsterdam: Kapitein Pig- hot aan die van de Maze en van andere Scheepsbevelhebbers. Ne derlands Zeewezen. 61 Voor Bien'liet: v -i-V A - FORT DJJ'JD TVnrcry.i y uartu f\\f< ncra

Periodieken

De Waterschans | 2002 | | pagina 31