BERGS DIEP De Waterschans nr. 1 2003 De Waterschans nr. l 2003 Het grafmonument van Pompejus de Roovere Technische beschrijving stadsplatte grond 'Janssonius' - Kopergravure. - 11 x 13 cm. - Stadsplattegrond noordwesten bo ven. - Berghen op Zoom in kader onder links van het midden. - Stadswapen rechtsboven. - Toponiemen in kaartbeeld. - Legenda genummerd 1-14 in het Nederlands in kader linksonder. - Cijfers in kaartbeeld. - Keerzijde blanco. - Edities (duodecimo): - Janssonius Jr 1652 (Latijn). - Van Meurs 1660 (Latijn). - Van Meurs 1660 (Nederlands). -Van Meurs 1662 (Nederlands). - Referentie Guicciardini Illustratus Bergen op Zoom-5 pag. 158. - Ook in: Caert en stedeboexken van Nederlandt (Amsterdam, Jan Janssen Brouwer, 1652). Afb.7. De stadsplattegrond 'Janssonius'. Het verschil tussen deze stadsplattegrond en die van Blaeu is onder andere duidelijk te zien aan het ingevuld legenda-kader en de toponiemen in het kaartbeeld (Guicciardini Illustratus, pag. 158). volgen van de Tachtigjarige Oorlog op de ontwikkeling van de steden in de Nederlanden. Je ziet ze ver anderen, of het nu Aalst, Deventer, Gent, Lille, Mechelen, Valencien nes of Zwolle betreft, ze verande ren van typisch middeleeuwse ste den in vestingsteden. Deze veran dering is ook bij Bergen op Zoom heel goed zichtbaar (12). Op de stadsplattegronden van Plantijn en Claesz. en het stadsgezicht van Ka- erius zien we een versterkte mid deleeuwse handelsstad: een stad omgeven door grachten en muren met uitspringende torens en stads poorten. Tot circa 1590 is Bergen op Zoom op deze wijze ommuurd gebleven. Deze middeleeuwse om walling was adequaat voor aanvals wapens zoals blijde, stormram en -ladder, maar was in het geheel niet opgewassen tegen het buskruit en de alsmaar beter wordende vuurkracht van de kanonnen. De vijand moest daarom zo ver moge lijk van de stad worden gehouden en de muren moesten vervangen worden door aarden wallen. Op de stadsplattegronden van Blaeu en Janssonius zien we dan ook een ty pische vestingstad uit de Tachtigja rige Oorlog, met bolwerken, hoorn werken en inundaties. Voor Guicciardini zelf waren pren ten overigens maar bijzaak. In het voorwoord van de laatste door hem zelf herziene editie van de Be schrijving uit 1588 gaat hij uitge breid in op de opgenomen kaarten. Hij zegt, dat ze beter achterin het boek kunnen worden opgenomen. Degene die ze wil zien, kan ze vin den; degene die ze niet wil zien, wordt niet in zijn lectuur gestoord (13). Gelukkig voor ons dachten de uitgevers van de achtereenvol gende edities van de Beschrijving daar anders over. In de eerste uit gave van de Beschrijving uit 1567 waren in totaal 17 kaarten en stads plattegronden opgenomen. In de Italiaanse uitgaven uit 1581 en 1588 waren het er 55 respectieve lijk 78. In de in 1612 uitgegeven Nederlandse uitgave van de Be schrijving waren maar liefst 100 kaarten, stadsplattegronden en - gezichten opgenomen. Voor Guicciardini mag de tekst van zijn Beschrijving dan wel het be langrijkst zijn geweest - en de waarde daarvan kan niet worden ontkend - de populariteit van zijn Beschrijving is ongetwijfeld juist mede te danken aan de daarin op genomen prenten. Beide aspecten maken van Guicciardini's Beschrij ving een uniek tijdsdocument. Noten: l.In het vervolg zal elke verwijzing naar dit werk ongeacht editie en vertaling worden aangeduid met Beschrijving. 2. Onderstaande beschrijving van de prenten van Bergen op Zoom is - ten zij anders vermeld - ontleend aan H. Deys, M. Franssen, V. van Hezik, E te Raa en E. Walsmit, Guicciardini Illustra tus, De kaarten en prenten in Lodovico Guicciardini's Beschrijving van de Neder landen, 't Goy-Houten 2001, pag. 155- 158. Zie voor een bespreking van Guic ciardini Illustratus: Joost Augusteijn in Caert-Tliresoor2 lste jaargang 2002, nr. 4, pag. 123. Bij de beschrijving van de prenten Ber gen op Zoom-1.1, -1.2, -2.1 en -2.2 dui den de auteurs het op deze prenten voorkomende familiewapen aan als zijnde dat van de Luikse prins-bis schop Cornelis van Berghen. Dit is niet correct: het afgebeelde familiewapen is dat van het geslacht Glymes-Bergen en dan met name van markies Jan IV van Glymes. Cornelis van Glymes-Bergen was prins-bisschop van Luik van 1538 tot 1544 en is een zoon van Cornelis van Glymes (1458-1508), een broer van Jan III van Glymes. Laatstgenoemde Cornelis is de stamvader van de Zeven- bergse tak van het geslacht Glymes. Het familiewapen van Glymes-Zeven- bergen wijkt overigens af van dat van Glymes-Bergen. Zie voor de familiewa pens: WA. van Ham, Het doorluchtige huis van Bergen op Zoom, Zaltbomme! 1977, pag. 62- 66. Zie voor Cornelis van Bergen: H. Cools, Mannen met macht, Edellieden en de Moderite Staat in de Bourgondisch-Habsburgse landen (1475- 1530), Zutphen 2001, pag. 215-217 en 315. 36 3. H. Deys e.a., Guicciardini Illustratus, pag. 12. 4. J.J. Vredenberg-Alink, Spiegel der We reld, Nederlandse kaartmakers en hun werk. Utrecht 1969, pag.35-37. 5. H. Deys e.a., Guicciardini Illustratus, pag. 19 en 52. De auteurs van Guic ciardini Illustratus wijzen er op, dat het verschil in formaat zo gering is, dat het in verband met de mogelijke krimp van het papier niet voldoet als criterium om de prenten van elkaar te onder scheiden. 6. H. Deys e.a., Guicciardini Illustratus, pag. 53 en 74-75. 7. J.J. Vredenberg-Alink. a.w., pag. 81-83. 8. H. Deys e.a., Guicciardini Illustratus pag. 62. 9. H. Deys e.a., Guicciardini Illustratus, pag. 19. 10. J. Augusteijn, bespreking van Guic ciardini Illustratus, in: Caert-Thresoor, 21 ste jaargang 2002, nr. 4, pag. 123. 11. H. Deys e.a., Guicciardini Illustratus, pag. 103. Hoewel bij de laatste twee uit gaven van Van Meurs feitelijk, wat de tekst betreft, geen sprake is van een Guicciardini-uitgave, zijn deze edities wel in Guicciardini Illustratus opgeno men, om de Van Meurs uitgaven in de jaren 1660 in een duidelijke context te plaatsen. 12. Zie voor de geschiedenis van de vestingwerken van Bergen op Zoom, waaraan het onderstaande is ontleend: WA van Ham, Merck toch hoe sterek, Bergen op Zoom, 1982. 13. H. van der Heijden en K. Omen, De 'Beschrijving van de Nederlanden' door Lodovico Guicciardini het kader van zijn tijd, tentoonstellingscatalogus. Alphen aan de Rijn 2001, pag. 27. Er moet weer wat worden rechtgezet. In het vorige Waterschansnummer staat op bladzijde 191 een monument afgebeeld dat volgens het onderschrift in de Grote kerk van Dordrecht is opgericht ter nagedachtenis van Pompejus de Roovere, heer van Hardinxveld en burgemeester van Dordrecht. Naar deze man is het fort De Roovere in Halsteren genoemd. De heer J. Sinke maakte mij er echter op attent, dat het monument naar een andere Pompejus de Roovere verwijst, namelijk naar een neef, een zoon van Pieter de Roovere. Laatstgenoemde was een broer van de burgemeester van Dordrecht. Het monument stond oorspronkelijk in de hervormde kerk van Hardinxveld, maar is in 1935 overgebracht naar de Grote Kerk van Dordrecht. Met dank aan de heer J. Sinke voor deze gegevens. G.H. 3 7

Periodieken

De Waterschans | 2003 | | pagina 19