- - -•■ De Waterschans nr. 2 2003 llllfUUIII 4/6.6. Foto van de Oranje-Nassaukazeme op het Korenbeursplein. Tot 1829 was in dit gebouw de schuurkerk voor de katholieken gevestigd. In dat jaar kwam de nieuwe katholieke kerk op de Grote Markt klaar. Titans is dat de schouwburg De Maagd. (Regionaal Historisch Cetrum Bergen op Zoom). hetzelfde jaar verbouwden de ka tholieken de bierbrouwerij De Raern tot een kerk. De calvinisti sche kerkenraad protesteerde ui teraard en had deze keer in zo verre succes dat een officier op ze kere dag de gelovigen uit De Raem verdreef. De magistraat ver bood verdere diensten en dreigde overtreders te beboeten. Bergse bezoekers van de mis riskeerden een bon van honderd gulden, be zoekers van buiten de stad een boete van honderdvijftig gulden, terwijl de eigenaar van de kerk het gebouw zou moeten afstaan. Strenge straffen, die evenwel niet werden toegepast en dus niets uit haalden. De bouwactiviteiten aan de Korenbeursstraat gingen intus sen door. Het Cleijn Engels Huijs op de hoek van de Korenmarkt veranderde in een schuurkerk (een kerk waaraan men niet kon zien dat het een kerk was). De katho lieke kerkenraad kon geen eige naar zijn. Het kerkelijk onroerend goed stond op naam van advocaat mr. Johan van Dijck. Het werd een heel complex want bij de schuur kerk kwam verder een kosterswo ning, een huis voor de organist, een tuin plus nog enkele wonin gen die men kon verhuren. Een jaar later probeerden predikanten en ouderlingen met een andere tactiek de magistraat in beweging te krijgen. Dagelijks verweten zij vanaf de kansel de heren van het stadhuis dat die hun plicht ver zaakten door de katholieken maar hun gang te laten gaan en de plak katen niet uit te voeren. Dat hielp. Op 28 februari constateerde het stadsbestuur dat veel katholieken zowel in het Cleijn Engels Huijs als in de Raem kerkten. Daarom besloten de vroede vaderen om pastoor Joannes van Hove o.f.m. te gaan waarschuwen dat hij in over treding was. Voordat ze die stap zetten, wilden ze toch eerst het ad vies inwinnen van de Raad van State en van Willem III. Ze zullen wel een tip hebben gekregen, om niets te ondernemen. Een jaar la ter (maart 1678) wendde de ker kenraad zich rechtstreeks tot de Raad van State met het dringende verzoek om Van Hove uit de stad te verbannen. De Raad van State verwees de kerkenraad naar de Staten-Generaal. Als er in juli nog niets is gebeurd, roept het gerefor meerde kerkbestuur de hulp in van Willem III en die verzoekt dan de pastoor Bergen op Zoom te verlaten. Van Hove verliet inder daad de stad, maar slechts voor korte tijd. De calvinisten dienden voorts menigmaal klachten in te gen de winkeliers die op katho lieke feestdagen hun winkel sloten. Tot 1744 protesteerden zij tegen dat gebruik, maar zonder resultaat. De tolerante houding van de over heid mag voor een deel worden toegeschreven aan Willem III, die geheel in de traditie van de Oranje dynastie niets moest hebben van kerkelijke onverdraagzaamheid. De Staten-Generaal kozen eveneens voor een gematigde opstelling te genover hun katholieke onderda nen. Men wilde hen in geen geval van zich vervreemden. In 1675 vroeg de Raad van State aan het stadsbestuur om de vleeshal (thans Grote Markt 23) te sluiten, want het leger wilde daar een deel van de artillerie in onderbrengen. Daar mee verloren de slagers hun geza menlijke verkooppunt. Na het slui ten van de vrede kreeg de markie zin haar vleeshal terug en hervat ten de slagers hun vleeshandel zo als van ouds. 3. Tien jaar gewapende vrede 1678-1688 Voor Henrietta Francisca von Ho- henzollern was de vrede van Nij megen van grote betekenis. Zij kreeg haar Markiezaat weer terug en dus ook de inkomsten ervan. Op 24 juni 1679 had haar plech tige inhuldiging plaats als markie zin, reden voor een feest in de stad. De vrede was ook de poor ters erg welkom, want de laatste ja ren kwamen de Fransen bedenke lijk dichtbij. De Zuidelijke Neder landen waren weer eens het slag veld geweest en in 1677 hadden de Fransen daar nagenoeg alle Spaan se grensvestingen in handen. Wan neer zou Bergen op Zoom aan de beurt zijn? Op zee ging het op 't laatst ook niet zo best meer. Mi- chiel de Ruyter werd naar de Mid dellandse Zee gestuurd om de Spanjaarden te helpen tegen de Fransen. Hij zegevierde in de zee slagen bij Stromboli en de Etna, maar moest de laatst genoemde overwinning met de dood beko pen. In het daarop volgende ge vecht bij Palermo overwon de Franse marine. In 1679 werd mr. Hugo Cornets de Groot 21 jaar en ging hij zelf het ambt van dros saard uitoefenen. De gereformeer den hadden op deze Rotterdam mer hun hoop gevestigd, maar moesten geduld hebben, want al gauw trok Cornets de Groot naar Frankrijk voor een gezondheids kuur. Dan maar eens via de clas sis proberen, moet de kerkenraad gedacht hebben. De classis diende een rekest in bij de Staten-Gene raal met klachten over de "paapse stoutigheden", maar het verzoek schrift is blijkbaar voor kennisge ving aangenomen. In 1681 was de drossaard terug. Op zondag 5 ok tober greep hij in en verstoorde een katholieke eredienst. Het zou de laatste keer zijn. Was het om 7 O De Waterschans nr. 2 2003 zijn geloofsgenoten te helpen of wilde hij wat meer geld vangen van de katholieken voor zijn ge doogbeleid? Alles bleef in ieder geval bij het oude en dat was ont moedigend voor de Bergse kerken raad. In 1681 openbaarden zich ook spanningen binnen de calvi nistische kerk. Meestal beroerden dergelijke twis ten de bewoners van het Markie zaat niet zo erg. In 1681 lag dat an ders, misschien doordat een Ber- genaar de hoofdrol in het geding speelde. In Sint Philipsland stond namelijk een geboren Bergenaar op de preekstoel, Pontiaan van Hattem. Die probeerde de leer van Calvijn in overeenstemming te brengen met sommige nieuwe ideeën van zijn tijd. uitgewerkt door wijsgeren als de Fransman René Descartes (1596-1650) en de uit een Portugees joodse familie stammende Baruch Spinoza (1632- 1670), twee grondleggers van het rationalisme. Van Hattem trok conclusies uit hun leer, die door de synode werden veroordeeld. Hij had een optimistisch mensbeeld zoals blijkt uit zijn opvatting, dat de door Christus verloste mens geen angst meer hoeft te hebben van terug in de zonde te vallen. In 1693 zette de synode hem af. Hij verhuisde naar zijn geboorteplaats en bleef daar zijn ideeën verder uitwerken en verkondigen, niet in de Grote Kerk uiteraard, maar in een kleine groep. Deze buitenkerke lijke, godsdienstige bijeenkomsten noemde men conventikels. Het is begrijpelijk dat de calvinistische kerkenraad zich ergerde aan het optreden van Pontiaan van Hat tem en de magistraat verzocht om tegen de conventikels op te tre den. Het stadsbestuur hield even wel ook in deze kwestie vast aan haar politiek van verdraagzaam heid. De katholieken hadden ook hun interne problemen. Zo be stonden er spanningen tussen de reguliere en de seculiere geestelij ken. De Staten-Generaal duldden geen bisschoppen op hun grond gebied en daarom was een apos tolisch vicaris de hoogste kerke lijke functionaris in het gebied bo ven de rivieren. Deze plaatsvervan gende bisschop meende dat zijn gezag zich ook uitstrekte over de reguliere priesters, maar die be streden dat, wat hier en daar tot minder verkwikkelijke situaties leidde. Bergen op Zoom viel kerk rechtelijk wel onder een bisschop, namelijk die van Antwerpen. Mon seigneur mocht echter zijn pa rochies in Staats-Brabant niet visi teren. De bisschop was daardoor aangewezen op de rapporten die hij van zijn dekens ontving. Eerder reeds vermeldden we dal reguliere priesters, in dit geval paters van de orde van de franciscaanse minder broeders, de zielzorg in Bergen op Zoom waarnamen. De oversten van de orde stuurden gewoonlijk bekwame, tactvolle en daardoor geziene leden en dat kwam het herstel van de Bergse parochie ten goede. Een ander strijdpunt in de katholieke kerk was het janse nisme. De jansenisten ijverden voor een strengere leer en disci pline. Zij zagen in God vooral de rechtvaardige rechter, terwijl hun bestrijders het accent legden op God als de liefdevolle, barmhar tige Vader. De reguliere priesters waren over het algemeen gematigd en zij kregen de steun van Rome. Meerdere aan de jansenisten toe geschreven opvattingen werden door de paus veroordeeld als zijnde in strijd met de katholieke leer. Daarmee was de kwestie niet opgelost. In het Markiezaat is niet veel te merken van deze tegenstel lingen, maar boven de rivieren en in de Zuidelijke Nederlanden des te meer. 4. Hugenoten in Bergen op Zoom Reeds meerdere jaren probeerde Lodewijk XIV zijn calvinistische onderdanen, de hugenoten, over te halen om katholiek te worden, desnoods met geweld. Het gevolg was dat veel hugenoten Frankrijk verlieten. Het werd een ware uit tocht, toen de Zonnekoning in 1685 een einde maakte aan de vrijheid van godsdienst door het Edict van Nantes van 1498 in te trekken. Dat edict schonk de hu genoten een zekere mate van godsdienstvrijheid. In 1685 kwa men ze voor de keuze te staan: ka tholiek worden of Frankrijk verla ten. Velen kozen het laatste. Ge lukkig voor hen waren ze erg wel- 4/6.7. De vroegere kapel van het Sint-Margrietenklooster. Sinds 1702 maakten de lutheranen en de hugenoten samen gebruik van dit gebouw, eerst om de beurt, later tegelijk na het bouwen van een tussenmuur. In 1848 werd de Waalse gemeente opgeheven en de lutheranen stichtten in 1939 een nieuwe kerk in de Faurestraat. In 1952 is de kapel afgebroken voor een uitbreiding van het Sint-Catharinagesticht. (Foto Regionaal Historisch Archief Bergen op Zoom). 71

Periodieken

De Waterschans | 2003 | | pagina 16