Kerkfusie Kerkzegels De Waterschans nr. 1-2004 EN Ds. drs. Willem Vermeulen Op 12 december 2003 viel het definitieve en historische besluit van de diverse 'Samen op weg Kerken' in Nederland om verder te gaan als één kerk onder de naam Protestantse Kerk in Nederland. Vanaf januari 2004 is deze kerk een feit en vanaf 1 mei 2004 zullen alle kerkelijke gemeenten in het land die horen bij de hervormde kerk, de gerefor meerde kerken of de evangelisch-lutherse kerk officieel vallen onder de nieuwe kerkorde van deze protestantse kerk. In dit artikel wil ik kort terugblik ken op de locale geschiedenis van de partners in deze fusiekerk en dat doe ik dan aan de hand van de historische kerkzegels. Zoals bij veel parochies was het zeker bij protestantse kerken een ge woonte om een eigen zegel te hebben. Het hanteren van een lakzegel is al een gebruik dat tot voor onze jaartelling teruggaat. In de vroege oudheid werden teksten reeds 'be zegeld' en brieven 'verzegeld'. Lakzegels dienden namelijk als teken van bekrachtiging, tot verze kering van echtheid, danwel als naamteken ter herkenning. Een lakzegel kan worden verkregen door een afdruk van een (ze- gel)ring in zachte was, maar heel vaak werd hiervoor ook een stem pel gebruikt. Het document waar aan een zegel was gehecht werd hiermee gegarandeerd om de echtheid. De eerste protestantse synode (1578) riep de pas ontstane kerk gemeenten reeds op om een eigen zegel in te voeren. De uitgaande stukken en attestaties (soort kerke lijke verklaringen van goed gedrag) moesten natuurlijk zo onvervals- baar mogelijk worden opgesteld. Een bewezen lidmaatschap van een protestantse kerkgemeente gaf bijvoorbeeld toegang tot diak- onale steun. Ook was een kerke lijke attestatie in die tijd nodig om een overheidsfunctie te verkrijgen. Deze stukken hadden dus een groter belang dan thans een ge middeld doopbewijs heeft. Voor de protestantse kerken werd met het ontwerpen van een eigen zegel de vraag opgeworpen: "wat zet je daar dan op?" Parochies hadden het gemakkelijker: de pa troonheilige van de kerk was meestal ook het onderwerp van het kerkzegel. Protestantse kerken hebben geen patroonheilige. Toch wilde men deze 'bedrijfslogo's avant la lettre' gebruiken om meer uit te dragen dan alleen het adres van de afzender. Men vond voor het ontwerpen van de zegels in spiratie in de bijbel (natuurlijk!) en zocht deze inspiratie vaak van uit lokale eigenschappen. Zo zal men in de kerkzegels van vissers plaatsen veel verwijzingen vinden naar de in de bijbel voorkomende goede vangsten en veilige havens. Ook de Bergse protestantse ker ken gebruikten zegels. We be schikken in Bergen op Zoom zelfs over een van de oudste kerkelijke zegels. Aan de hand van deze ze gels wil ik U meenemen langs onze lokale geschiedenis. 1580-heden: Nederduits Gereformeerde ofwel Nederlandse Hervormde Gemeente Het afgebeelde kerkzegel werd in 1592 ontworpen door ds. Baselius jr. Hij gaf de in 1580 ontstaande protestantse gemeenschap in Ber gen op Zoom hiermee een eigen identiteit en waardigheid, maar ook een juridische zelfstandig heid. Zoals gezegd: met het zegel konden immers ook belangrijke stukken worden 'bezegeld'. De kerk vervulde in die tijd nog een belangrijke functie als een soort burgerlijke stand en hield ook toezicht op handel en wandel van de leden van de samenleving. Dit resulteerde in correspondentie die een legaal karakter moest heb ben en daarvoor was een zegel onontbeerlijk. Het Bergse zegel is het op 14 na oudste in Nederland en nog steeds in gebruik. Bij de restauratie van de Ontmoetings- kerk is het zegel op een fors for maat van 1 meter doorsnede op de glazen entreedeuren aange bracht. Ook is het te vinden op de torendeuren van de St.-Gertrudis- kerk. Binnen het zegel zijn drie bergen met bloemen zichtbaar en daaronder de woorden 'Op Zoom'. Het randschrift luidt: Gods bergh is vruchtbaar - ps 68. In onze huidige vertaling van psalm 68 is deze tekst niet terug te vinden. De tekst kan wel worden gevonden in de in die tijd gebruikte 'deuxaes' bijbel, een voorloper van de Sta tenvertaling. Het bijbelvertalen was in die tijd nog niet zo'n goed ontwikkeld vak vandaar dat men later tot een andere vertaling kwam. Voluit staat er in die deu- zaes vertaling: "Den bergh Gods is een vruchtbare berch, een groot ende vruichtbaer gheberchte". Met de keuze voor deze tekst greep ds. Baselius naar de bijbel, maar hij liet zich duidelijk inspireren door de lokale omstandigheden, name lijk de naam van onze stad Bergen op Zoom. De kerk droeg in die tijd de naam 'Nederduyts Gerefor meerd' en was de staatskerk of heersende kerk. De leden waren 40 De Waterschans nr. 1-2004 de in Bergen op Zoom wonende burgers van wie velen de RK-kerk de rug hadden toegekeerd. Be stuur en militairen kwamen vaak van boven de rivieren en waren meestal 'gereformeerd'. Pas in 1815 komt de naam 'Hervormde Kerk' in gebruik, namelijk bij de wetswijzigingen die na de Weense Conventie werden doorgevoerd en de basis vormden voor de wet geving van het dan ontstane ko ninkrijk der Nederlanden. De hervormde gemeente gebruikte de Gertrudiskerk tot 1966. Inmid dels is er een federatieve samen werking met de gereformeerde kerk in Bergen op Zoom en zal de hervormde gemeente opgaan in de protestantse fusiekerk. 1659-1828: Waalse gemeente Door migraties in Europa kon de samenstelling van de bevolking van steden of dorpen soms erg veranderen. Hierdoor kon het ge beuren dat er ook behoefte was aan anderstalige kerkdiensten. Een lokale protestantse gemeente kon die diensten zelf verzorgen, maar de kerkenraad kon ook een speciale gemeente oprichten voor deze bevolkingsgroep. In Bergen op Zoom heeft vanaf 1659 een Waalse Franstalige) gemeente bestaan, van 1659 tot en met 1828. Zij hadden een eigen kerk gelegenheid in de Margrietenka pel. Deze kapel heeft tot het be gin van de jaren vijftig van de 20- ste eeuw gestaan op de hoek van de Minderbroederstraat en Ge- weldigerstraat. Ook de latere lu therse gemeente had hier haar onderkomen. Rond 1950 werd deze middeleeuwse kloosterkerk gesloopt en kon het Cathrientje zich verder uitbreiden. De ont werper van het hierbij afgebeelde zegel van de Waalse gemeente is onbekend. We zien (vaag) in het midden een rots/berg met daar omheen de tekst: "Dieu est notre rocher" (God is onze rots). Deze tekst komt uit psalm 18:3. Het randschrift vermeldt voorts: Eglise Wallonne Berg op Zoom. Ook in dit zegel zien we een verwijzing naar de naam van onze stad (berg/rots) maar tevens en vooral is het een geloofsbelijdenis. In 1828 hield de Waalse gemeente op te bestaan en werd zij samen gevoegd met de hervormde ge meente die formeel nog steeds haar rechtsopvolger is. 1698-heden. Evangelisch Lutherse gemeente te Bergen op Zoom Bergen op Zoom was vele eeuwen garnizoensstad en dat bracht ook altijd veel mutaties in het bevol kingsregister met zich mee. En door haar ligging dicht bij Ant werpen was Bergen op Zoom, zo wel over water als over land, de doorgangsstad richting het zui den. In de 17-de eeuw ontstond een gemeenschap Duitsspreken den van lutherse overtuiging die behoefte hadden aan hun eigen kerkdiensten. Door de hulp van de lutherse gemeenschap in Rot terdam kon in 1698 een eigen ge meente worden gevormd met een predikant, natuurlijk ook met me dewerking van de kerkenraad van de protestanten. Ook deze ge meente werd ondergebracht in de Margrietenkapel, eenvoudigweg door hier een muur in te metse len. De evangelisch lutherse ge meente heeft tot 1939 in deze ka pel gekerkt en is dat jaar naar de Faurestraat getrokken waar ze een nieuwe kerk hadden gebouwd. Hier is de lutherse gemeente nog steeds te vinden maar al heel lang wordt er niet meer in hel Duits gepreekt. De kerkzaal is een klein juweeltje en helaas erg onbekend bij veel Bergenaren. Iets meer be kend is wellicht dat in deze kerk een orgeltje staat van de Bergse orgelmaker en schrijnwerker Ro gier. Dit instrument is thans be schermd met de status van rijks monument. Ook de lutherse gemeente heeft een kerkzegel. Het staat in elke kerkbode afgedrukt en op het postpapier maar het is duidelijk een kopie van een kopie, dus erg vaag. (Van alle getoonde zegels zijn überhaupt geen originelen te rug te vinden). We zien in het midden een figuur en dit is de af beelding van een engel. Hierbij de woorden 'evangelium aeternum'. Dit verwijst naar Openbaringen 14 6 waar we lezen over de engel die in het midden van de hemel vliegt met het eeuwig evangelie. Als randschrift lezen we: sig.eccl. inv.aug.conv.civ.bergarum.zomam. Dit zijn allemaal afkortingen die met elkaar een zinnetje in het La tijn zouden moeten vormen. Het is zelfs niet helemaal duidelijk welk woord in de zin vooraan moet staan. Met hulp van de lu therse ds. Willem Baan kwam ik op de volgende mogelijke zin: si- gilum ecclesiae invariatae augu- stanae confessionis civitatis ber- garum [ad] zomam. De vertaling zou dan zijn: Zegel van de kerk van de onveranderde Augsburgse Confessie van de stad Bergen op Zoom. Hierin zit ook weer een stukje kerkgeschiedenis want ooit had de reformatorische voorman Melanchton aan de reformator Luther voorgesteld de Augsburgse Confessie enigszins te veranderen om daarmee de (Franse en Zwit serse) Calvinisten tegemoet te ko men. Luther hield echter niet van diplomatie maar wel van de waar heid. Dus geen concessie aan de confessie! In lutherse kring sprak men in de tijd dat dit zegel werd ontworpen dus voor de zekerheid over de onveranderde Augsburgse Confessie. Deze belijdenis wordt in de kerkorde van de nieuwe pro testantse kerk ook genoemd als één van de belijdenissen waarmee de kerk zich verbonden voelt. Het is deze confessie die de inspiratie geweest is tot het zegel. De verwij zing naar onze stad is zeer sum mier te noemen. 41 i

Periodieken

De Waterschans | 2004 | | pagina 21