NIET VERGETEN MEDEOEELING. VERDWENEN MAAR... W binnenkort voor denzelfden prijs Biscuitfabrieken „LIGA" N.V. De Waterschans nr. 2-2004 De Waterschans nr. 2-2004 koscher beschikbaar te stellen. Een verhaal over onze joodse stadgenoten tijdens de Tweede Wereldoorlog Aangezien het ons bekend is dat voor de koschcr voedingsmiddelen als regel meer moet betaald worden dan voor de niet-koscher waren, hebben wij besloten ons algemeen bekend nieuw artikel ,,Sanov«te" (gezondheidsvoeding tegen slechte spijsvertering enz.) hetwelk in gebakken vorm in pakken van 26 cent (16 stuks) in den handel v/ordl gebracht 8 9 Mariëlle Kosters Het is 16 mei 1940, kort na de capitulatie en de dag waarop in Ber gen op Zoom het eerste joodse slachtoffer valt. Isaac van Loon maakt een einde aan zijn leven. De 61-jarige ondernemer van joodse afkomst laat zijn niet-joodse vrouw met een goedlopende manu facturenwinkel achter. Bedreigingen van N.S.B.ers en de angst voor de komst van de nazi's, hebben Isaac waarschijnlijk tot zijn wanhoopsdaad gedreven. Er waren meer Bergse joden die door de dreigende oorlogssi tuatie resolute besluiten namen. Simon Kleinkramer was een jonge on dernemer en had een gezin met drie kinderen. Hij was getrouwd met Liesje de Jong, die ook joods was. Zij woonden in een villa op Bolwerk Noord en hadden een fabriek in parfumerieën en cosmetica op de Balse- baan. Op 3 mei 1940 vluchtte het gezin samen met Joost de Bruin via Frankrijk en Portugal naar de Verenigde Staten.1 Voor Isaac van Loon betekende het begin van de Duitse bezetting het einde van zijn leven. Voor de familie Kleinkramer begon er een nieuw le ven aan de andere kant van de oceaan. Maar wat betekende de bezetting voor de joden die in Bergen op Zoom bleven? Voordat hun lot wordt op gehelderd, gaan we terug naar november 1932. Een kleine groep joden maakt zich op voor het vieren van het honderdjarige bestaan van hun synagoge. De joodse gemeenschap te Bergen op Zoom bestond uit een zestigtal mensen. Het was een vrij hechte gemeenschap die werd geleid door een aantal joodse families dat al lange tijd in Bergen op Zoom gevestigd was. Vanuit de joodse gemeenschap was een commissie in het leven geroepen om een feestdag te organiseren voor het jubileum van de syna goge.2 Naast de joodse gemeen schap namen ook prominente ver tegenwoordigers uit de gemeente deel aan de festiviteiten. Zo was er tijdens de sabbatdienst op zater dagmiddag het voltallige College van Burgemeester en Wethouders aanwezig, maar ook hoge militai ren, vertegenwoordigers van de rechterlijke macht en predikanten van de plaatselijke hervormde en gereformeerde kerken. De opval lende afwezige was een afgevaar digde van de katholieke kerk. De hoogste vertegenwoordiger van de lokale rooms-katholieke kerkge meenschap, de deken, had schrif telijk laten weten dat hij verhin derd was. Uit de aanwezigheid van zoveel prominente Bergenaren kan men afleiden dat de joden in Bergen op Zoom geen buitenbeentjes wa ren. Uit dagblad 'De Avondster bleek zelfs dat zij graag geziene burgers waren; "Onze Bergen op Zoomsche Joden zijn echte Berge- naars, vreemdelingen komen er zel den bij en als die vreemdelingen hier komenblijven zij niet lang. De Bergsche gezelligheid is blijkbaar alleen tastbaar en genoeglijk voor de joden die zich echte Bergineezen denken. Wij denken aan de families Wolf, van Loon, de Bruin en Goud stikker. Zij leven het Bergsche leven, met ons, Katholieken, mee; Zij stel len belang in onze katholieke fees ten. Bij de feesten van de vroegere deken Muskens in 1898, waren zij enthousiaste helpers. Zij zijn echte, fijne, ingetogen Bergenaars"3. Ten tijde van het eeuwfeest was Rudolf Wolf voorzitter van de Ne derlands Israëlitische Gemeente. Daarnaast waren ook de hierbo ven genoemde families de Bruin en Goudstikker al enkele genera ties voortrekkers van die Ge- Rudolf Wolf. meente. Vanaf 1915 tot 1940 heb ben Rudolf Wolf en Maurits de Bruin, respectievelijk voorzitter en penningmeester, de joodse ge meente van Bergen op Zoom in harmonie bestuurd. Ook de joodse inwoners van Ber gen op Zoom, voornamelijk kleine ondernemers en een enkele fabri kant, moesten het hoofd boven water zien te houden tijdens de economische crisis in de jaren dertig. Volwassen kinderen van de joodse families vertrokken vaak naar grotere steden zoals Amster dam en Den Haag. Hierdoor kwam een einde aan de groei van de joodse gemeenschap te Bergen op Zoom. De joodse ondernemers konden hun bestaansrecht hand haven door de acceptatie van de 88 BERGEN OF ZOOM joden door de Bergse bevolking. Deze acceptatie bleef bestaan ge durende de periode dat de vijan digheden tegen joden in Duits land toenamen. In dagbladen als 'de Avondster' stonden regelmatig advertenties van joodse winkeliers. De winkel van Isaac van Loon- Poppelsdorf adverteerde wekelijks in 'de Avondster' met zijn 'Concur- rentieliuis'. Maar ook 'Magazijn de Gunst' van Andries van Loon, met voornamelijk textielwaren, adver teerde vaak. Dan waren er nog de winkel van de Bruin, de juweliers zaak van Wolf en de Winter met zijn drankenhandel. De joden in Bergen op Zoom wa ren gewone Bergenaren, alleen hun godsdienstuitoefening en en kele tradities onderscheidden hen van de rest van de bevolking. Het eerbiedigen van de sabbat was een van de belangrijkste joodse wet ten, maar de joden in Bergen op Zoom waren als ondernemers vaak genoodzaakt zich aan te pas sen, omdat zij anders belangrijke inkomsten zouden missen. Naar verluidt was alleen de manufactu renwinkel van Moos Walg geslo ten op zaterdag. Alleen op Jom Kippoer deden de Bergse joden geen zaken. Of de joodse ge meente zich strikt hield aan eten volgens de spijswetten is onbe kend. Er was in ieder geval geen kosjere slager en daarom ging Mo zes de Hes, de godsdienstleraar, af en toe naar het slachthuis om daar kosjer te slachten. Bij slager J. Bastiaanse kon men overigens ver pakt en verzegeld kosjer vlees ko pen dat van elders werd aange voerd.4 Het jaar 1938 was een belangrijk jaar voor de Markiezenstad. Ber gen op Zoom was 650 jaar Heer lijkheid. In de zomer van dat jaar vonden bijna twee weken lang de Markiezaatsfeesten plaats, waarbij koningin Wilhelmina en kroon prinses Juliana de stad vereerden met een bezoek. Ook de joodse gemeenschap was betrokken bij de festiviteiten. Zo was de 'wele dele heer R. Wolf voorzitter der Is raëlitische Gemeente', lid van het Erecomité en werd er een extra sy- nagogedienst georganiseerd. En kele joodse ondernemers namen deel aan de tentoonstelling 'Oud Bergen' waar zij hun producten aan het publiek voorstelden. Zo had de Firma S. Kleinkramer een kraampje met eau de cologne en dhr. Mol verzorgde een stand voor de familie A.J. Polak uit Amster dam waar hij werkte als vertegen woordiger voor puddingpoeder. J MmnMNHMnMMnHHnHMaMMMMnMMnMHHaHWIHI Mozes de Hes. Advertentie biscuitfabrieken "Liga" N.V. 1. Paspoort Joost de Bruin 2. De commissie bestond uit: Samuel de Bruin, Joseph Stibbe, Jacq Mol. Mozes Walg en Andries van Loon. 3. Dagblad 'De Avondster', november 1932 door A.J.L. Juten. 4. Bader, J., "Kan ik mainteneren...?", de geschiedenis van de joodse gemeente Ber gen op Zoom (1793-1933) en de andere joodse gemeenschappen in West-Brabant. Breda 1996, p. 38

Periodieken

De Waterschans | 2004 | | pagina 16