I OH ANN LüDWIC DLISSEE K Bergse organist DE WATERSCHANS Y n - b Een onbekende beroemde i\ Verschans De Waterschans nr. 3-2004 De Waterschans nr. 3-2004 Ben Daeter Hij eindigde zijn leven in bed, niet omdat hij ziek was, maar wel uitgeput en onder invloed van drank. In 1812 kwam er een einde aan het briljante leven van de Bohemer Johann Ludwig Dussek, ooit een belangrijk organist in Bergen op Zoom. De man was in zijn tijd beroemd en in geheel Europa had hij een grote naam gemaakt als klaviervirtuoos.1 Maar welke Bergenaar heeft ooit van deze beroemde musicus gehoord? Een onbekende beroemde Bergse organist dus. Er bestaat verschil van mening over Dusseks geboortejaar; som migen houden het op 1760,2 an deren op 1768.1 Zijn doopakte be wijst dat hij toch in 1760 geboren moet zijn. Zijn vader was een uitstekend or ganist in Czaslau. De begaafde Johann kreeg op zeer jonge leeftijd al pianoles van zijn vader en begon op zijn vijfde met pianospelen, vier jaar later prelu deerde en fantaseerde hij al geni aal op het orgel. Johann ontwikkelde zich veelzij dig, kreeg zijn opleiding bij de je zuïeten en studeerde o.a. filosofie en theologie en promoveerde daarin te Praag. Hij heeft even overwogen priester te worden. Johann Ludwig zag er blijkbaar aardig uit, want men sprak van 'le beau Dussek'. Bovendien had hij een aangenaam karakter. Na van Clementi veel geleerd te hebben3 ging hij op negentienja rige leeftijd op reis met zijn be schermheer graaf Mönner. Deze zorgde er voor dat hij een betrek king als organist te Mechelen kreeg. Van 1779 tot 1783 was hij or ganist in deze plaats en ook te Bergen op zoom. In 1782 ging hij naar Amsterdam en Den Haag, waar hij ook de mu zikale opvoeder werd van de kin deren van de stadhouder Willem V. Hij was als organist verbonden aan diverse kerken in Den Haag en Amsterdam. Johann componeerde uiterst ori ginele pianomuziek die vooruit wijst naar Beethovens middenpe riode en naar de romantiek van Schubert, Schumann en Chopin. In 1806 schreef hij eens naar een Engelse uitgever: 'Ik heb onlangs drie strijkkwartetten gecompo neerd, niet in de stijl van Mozart, Haydn of Pleyel. Ze zijn geschre ven in de stijl van Dussek, en ik hoop dat ze wat rumoer teweeg zullen brengen in de muziekwe reld'.2 Velen bewonderden zijn zangerig en zuiver spel, waarvoor hij zelfs een nieuwe vingerzetting bedacht had, neergelegd in een eigen kla viermethode. Hij was ook een van de weinigen die in zijn muziek aanwijzingen gaf voor het gebruik van de rechterpedaal. Joh. Ludw. Dussek. In Den Haag gaf hij zijn eerste werken uit: opera 1 en 2 en drie concerten voor klavier, twee vio len; bovendien 12 sonaten. In Hamburg bezocht hij in 1783 Emanuel Bach bij wie hij stu deerde. Zowel daar als in Berlijn werd hij zeer bewonderd. Hierna volgden successen in Rus land waar prins Radziwil hem twee jaar op zijn landgoed in Lit- hauen gastvrijheid verleende. In Parijs speelde hij voor Marie Antoinette. Intussen gaf hij ook concerten op de glasharmonica, waardoor hij onder de beter gesitueerde dames erg gezien was. Het was een soort klavier van glazen kommen van verschillende grootte, bevestigd aan een horizontale as; het geheel was gemonteerd in een bak met water en kon met een pedaal aan het draaien gebracht worden. Met de vingertoppen kon men hierop tonen, melodieën, loopjes en ak koorden ten gehore brengen. Daarna zien we Dussek in Mi laan, waar de Italianen hem bui tengewoon vereerden, vooral om zijn zangerig spel. Te Parijs teruggekeerd vluchtte hij spoedig voor de gevolgen van de Revolutie. Hij vertrok naar Lon den, waar hij ook weer erg en thousiast onthaald werd. Hier 122 werd hij leerling van Clementi. Hij trouwde in 1792 met de Schotse zangeres, harpiste en pia niste Sophia Corri. Het was ook in Londen dat hij met zijn schoonva der in de muziekhandel ging: Corri, Dussek Co. Maar dit liep niet zo goed af. Voor zijn schuld eisers vluchtte hij naar Hamburg, zijn schoonvader belandde in de gevangenis. Te Hamburg had Jo hann een romance met een vor stelijke dame waar hij twee jaar mee samenwoonde op haar land goed aan de Deense grens. Daarna reisde Johann weer naar zijn vaderland Bohemen, daarna weer te Berlijn waar hij leraar en vriend werd van prins Louis Ferdi nand van Pruisen. Na diens dood ging hij naar Parijs in betrekking bij prins Talleyrand voor wie hij in 1807 veel soirees organiseerde. Met zijn concerten had hij weer veel succes. Hij leidde te Parijs een koorstachtig, gejaagd en roman tisch leven. Hij raakte geheel uit geput. Uiteindelijk liep dit uit op een dolce far niente; dat werd zijn levensideaal. Hij bracht de laatste maanden van zijn leven bijna de Joh. Ludw. Dussek. hele dag in bed door en raakte aan de drank.1 Hij stierf in 1812 te Parijs en liet ongeveer 40 pianosonates na. ge kenmerkt door een zeer creatieve gevoeligheid en een vurige virtuo siteit, één grote Mis, 15 pianocon certen, 4 harpconcerten, 15 wer ken voor piano en harp en een aantal werken voor vierhandige piano, twee opera's en drie strijk kwartetten. Opvallend genoeg geen enkel werk voor orgel. In zijn tijd trok zijn muziek zeer de aan dacht, maar in onze tijd is zijn werk nogal in vergetelheid geraakt. Op sommige punten is zijn werk een voorloper geweest voor Beet hoven, Chopin, Schumann en Brahms.5 Even gaat er iets door me heen: een groot musicus als Dussek, die invloed heeft uitgeoefend op grote componisten als Beethoven en Chopin, was eens een organist in Bergen op Zoom! Te chauvinis tisch? v Eerder dan verwacht ontvangt u hier de eerste Waterschans in kleur. Drukkerij Vis experimenteerde alvast met kleur om begin 2005 de Waterschans definitief in een tweekleurendruk te kunnen laten ver schijnen. Per abuis zette iemand deze aflevering 3 reeds geheel in kleur. Men stuurde dit op naar bestuur en redactie van de Kring. Deze waren zo enthousiast dat besloten werd nu reeds in kleur te laten drukken. Voor de meerkosten kwamen we tot een oplossing: deze aflevering betaalt de Kring de extra kosten, voor het laatste nummer doet dat de drukkerij. Graag uw mening over de Waterschans in kleur naar e-mail redac tie: bda@home.nl of: Geschiedkundige Kring, Postbus 280, 4600 AG Bergen op Zoom. B. Daeter Hoofdredacteur. 1 23 1 Wal, A de. De pianistenwereld, beroemde pianisten van voorheen en thans. Den Haag, 1927, pg. 77-78. 2 Reichenfeld, K. XYZ van de klassieke muziek. Houten, 2003, pg. 99-100. 3 Grote Winkler Prins, Amsterdam. 1974, pg. 697. 4 Stanley, J. Klassieke muziek, de grote componisten en hun meesterwerken. Utrecht, 1995, pg. 121. 5 Grout, D. Geschiedenis van de westerse muziek, Hilversum, 1988, pg. 590-592. fj

Periodieken

De Waterschans | 2004 | | pagina 10