De Waterschans nr. 3-2004 De Waterschans nr. 3-2004 nog afgezien van de vernietigde of op de slikken vastgelopen vaartui gen. Het overgebleven deel van de Spaanse vloot kon Bergen op Zoom bereiken. Er werden zeven tot achthonderd man gedood of zij verdronken. Het totale aantal gesneuvelden van beide partijen bedroeg naar schatting 1200 man. De gevechten hadden zich op het water tussen Bergen op Zoom en Reimerswaal afgespeeld (afb. 2 en 3).10 De eerste schermutselin gen hadden plaats vlak bij Bergen, het hoogtepunt van de slag bij het Lodijkse Gat en de laatste inci denten aan de Thoolse oever en opnieuw bij het Bergse hoofd. De geschiedschrijving uit die tijd spreekt kortweg van de slag bij of voor Bergen op Zoom. De afbeelding door Morgan Een van de eerste uitbeeldingen van het toneel van de slag komt voor in de reeds genoemde kro niek van Walter Morgan. Hij heeft de situatie geschetst door gebruik te maken van bestaande landkaar ten. Deze gaan echter allemaal te rug op de in 1545 door Jacob van Deventer vervaardigde kaart van Zeeland, vooral bekend door de uitgave in de atlas van Abraham Ortelius." Deze geeft duidelijk aan dat het oostelijk deel van Zuid-Beveland is overstroomd: Reimerswaal ligt op een eilandje, terwijl bij het vroegere Lodijke nog een landtong over is. De Bra bantse kust met het dorp Hilder- nisse en het klooster Emmaus zijn weergegeven, alsof de polders daar nog geheel intact waren. Zij waren echter in 1570 overstroomd: het dorp Hildernisse met het klooster Emmaus gingen voorgoed verlo ren. Daar tegenover ligt op de kaart nog een eiland waarop zich de dorpen Agger, Bath en Hinke- lenoord bevonden. De situatie in 1574 was echter veel ernstiger. Laatstgenoemd eilandje was ver dwenen door de Pontiaansvloed van 13 januari 1552. Nadien had men weer dijken aangelegd in het Zuidland bij Bergen op Zoom en het aangrenzende Neerland van Borgvliet. In augustus en oktober 1573 gingen deze weer teniet.12 De moderne reconstructiekaartjes van Zeeland dienen in dit opzicht te worden herzien.13 De slag voltrok zich, als we Mor gan letterlijk nemen, op de Wes- terschelde in plaats van op de Oosterschelde. De schepen bevin den zich op de tekening ergens tussen 'Stuvcsantc'14 en 't Badt' (dat toen allang verdronken was!). Deze plaatsen lagen op respectie velijk de toenmalige zuidoostpunt van Zuid-Beveland en het eiland van Agger en Hinkelenoord (afb. 1). Als oriëntatiepunten op de kust van Zeeuws-Vlaanderen kan men 'Osnesse' (Ossenisse), 'Hontnelf (Hontenisse) de Polder van Na men en 'Saefigen'(Saeftingen) be schouwen. Opvallend zijn de sche pen met gestreepte (Nederlandse) vlaggen en daaronder een hori zontaal hangende Spaanse (Bour gondische) vlag als een teken van verovering. Een aantal schepen met smakzeilen onder Spaanse vlag zeilen weg in de richting van 'Bergen op Zom. Bij die plaats heeft Morgan nog zijn eigen spel ling voor Bergen, 'Barowe', ge plaatst. De stad ligt tamelijk ver van het gevecht, evenals het ei landje van Reimerswaal. Tussen de slag en deze stad ligt 'the drounde lande' (het Verdronken Land) waarbij en waarin in werkelijkheid gevochten werd.15 De prent van Frans Hogenberg Bekender dan de lange tijd voor het publiek verborgen afbeelding in de kroniek van Morgan was de prent, toegeschreven aan Frans Hogenberg. Deze kunstenaar was afkomstig uit Mechelen waar hij voor 1540 geboren moet zijn. We gens zijn godsdienstige overtui ging moest hij in de jaren zestig uitwijken. In 1570 had hij zich te Keulen gevestigd. Zijn grote naam dankt hij als graveur en uitgever aan het prentwerk dat hij na ge wichtige gebeurtenissen in series liet verschijnen.16 De prentkunst vervulde in deze jaren een die nende functie, namelijk het oplui steren van nieuwsberichten. Naast actualiteitswaarde mag daarbij ge dacht aan de propagandistische waarde die men aan het gebeuren kon ontlenen. Een pakkende prent zei daarbij soms meer dan woor den. Bovendien kon een groot deel van het publiek niet lezen zo dat afbeeldingen meer dan ge wenst waren. Men moet daarbij niet uit het oog verliezen dat deze prenten geen fotografische weer gave waren van de gebeurtenissen. Ook het feit, of het vermoeden daarvan, dat kunstenaars de plaats van de strijd (achteraf) bezochten, geeft geen enkele garantie voor een exact historiebeeld. De prent die de gevechten bij Bergen op Zoom moet voorstellen (afb. 4) verscheen vermoedelijk voor het eerst in 1576. Hij geeft de 134 sr sim arm mm (BSësï slag in de onmiddellijke nabijheid van de stad weer. Deze ligt in de rechterbovenhoek. De afbeelding is nogal schematisch. De haven hoofden ontbreken. Van de Zuid- Bevelandse oever is linksonder een heel klein stukje te zien. De bodemgesteldheid (een onder wa ter staand land met gebroken dij ken) is niet aangegeven. Op de voorgrond zijn op en in het water gevechten van man tegen man te zien. Tussen de schepen drijven mensen en materialen. Op de tweemaster bijna in het midden op het voorplan en in de zinkende boot daarachter vechten Spaanse soldaten, kenbaar aan het schuin- kruis op een geheel of gedeeltelijk gebaand vaandel. Op nog drie smakzeilen verder op de prent staan Spaanse legerafdelingen die dergelijke vlaggen voeren. Veel Spaanse schepen, zowel die rechts op de voorgrond als die wegzei lend naar de haven van Bergen op Zoom, hebben op hun achter- bouw zogenaamde marskleden. Deze zijn eveneens voorzien van schuinkruisen op een gebloemde achtergrond. De Zeeuwse schepen vallen op deze prent van links aan. Ze zijn te herkennen aan hun marskleden met meerdere banen. Op één schip in het midden van de afbeelding, in een levendig ge vecht met een kapseizend Spaans schip, voeren Zeeuwse soldaten een gebaand vaandel. De vlaggen in top van de grote masten zijn vrij klein en weinig gedetailleerd weer gegeven. Kleuren heeft de prent niet: men mag bij de Spaanse schepen denken aan rode schuin kruisen, terwijl de achtergrond wit of gebaand van verschillende kleu ren kan zijn. De Geuzenvloot gaf in deze fase waarschijnlijk reeds de voorkeur aan de kleuren van de prins van Oranje: oranje, wit en blauw. Onder aan de prent, zoals gebruikelijk bij Hogenberg, een onderschrift van vijf kolommen van tweeregelige versjes in het Duits. Daaronder de datering Anno D[omi]ni M. D.LXX If I. XX VII. Ianua[ri] (In het jaar van de Heer 1574, 27 januari). Merk op dat de datum van het gebeuren niet juist is. Op de verkleinde editie bij Baudartius komen minder sche pen voor; de compositie is als het ware in elkaar geschoven. Er zijn echter geen essentiële verschillen. Het prentje heeft als onderschrift twee versen van ieder twee regels in het Latijn. De prenten van Hogenberg ver schenen oorspronkelijk als afzon derlijke losse bladen, vaak in serie. Nadien zijn zij gebundeld, als illu straties in het standaardwerk Leo belgicus (Nederlandse leeuw) van Aitsinger (1583 en volgende jaren) en in de Belgische [=Nederlandse] Historie van Van Meteren (1596). Nadien zijn de gravures in ver kleinde (en soms gewijzigde) vorm opgenomen in de werken van W. Baudart (Baudartius van Deynse), voor het eerst verschenen in 1615.17 Het is niet duidelijk of de gravures van Hogenberg naar schetsen ter plekke zijn vervaar digd of dat zij hun gegevens ont leenden aan eerder verschenen prenten, zoals sommige van de af beeldingen bij Morgan.18 Het wandtapijt De zeeslag was een voorbeeld van heldendom dat voor eeuwig in de herinnering moest blijven. Toen in de jaren negentig door de over winningen van Prins Maurits en 135 6. Detail van het wandtapijt 'De slag bij Bergen op Zoom': gezicht op Bergen op Zoom met de haven en omgeving. Zeeuws Museum, Middelburg. Br 72-007 detail 2. Foto G. Th. Delemarre, Bunnik. TtóJÏ. -•'w. 7-*ÏSbSÊoS 3l"i3 pss' 73BS S3 7. Detail van het wandtapijt 'De slag bij Bergen op Zoom': Jasper Leijnse klimt in de mast van het schip van De Lannoy om de Spaanse vlag neer te halen. Zeeuws Museum, Middelburg. Br 72- 007 detail 1. Foto G. Th. Delemarre, Bunnik. 10 Ecu verantwoording voor de recon structie die als basis dient voor afb. 3 is te vinden in de catalogus Schatten uit de Schelde (Markiezenhof Bergen op Zoom 1987) 88, waarin als afb. 1 en 3- 6 de voornaamste historische kaarten van het gebied zijn gereproduceerd. Voor de kaart van Sylvius zie deze cata logus, 15, cat. nr. 1. 11 Voor het eerst verschenen in 1570. De laatst verschenen editie is van 1612: C. Koeman, Geschiedenis van de Kartogra- fie van Nederland (Alphen aan den Rijn 1983) 58,104. Zie ook Schatten uit de Schelde15 afb. 3. 12 WA van Ham, 'Langs Schelde en Een dracht. Het polderlandschap vóór 1584', De Gladden Roos 35 (1975 22-24. 13 Voor een dergelijk kaartje: Van Swigchem en Ploos van Amstel. Zes unieke tapijten 70. 14 Morgan plaatst dit dorp, dat in werke lijkheid op de uiterste zuidpunt van het eiland (ten zuiden van Biezelinge) lag,.ter plaatse van het toenmalige dorp Valkenisse. 15 In de Engelse editie van Caldecott- Baird, The Expedition, is de plaat abu sievelijk bij een eerdere gebeurtenis, in april 1573, opgenomen (blz. 124/125). 16 T.S. Jansma, 'Een Engels kroniekje over de eerste jaren van de Opstand (1572- 1574)', Bijdragen en Mededeelingen Ge schiedenis der Nederlanden 93 (1978) 462-465. 17 F Muller, Beredeneerde beschrijving van Nederlandsche Historieplaten, zinnepren ten en historische kaarten dl. I (Amster dam 1863/1870) 39-43 e.v., 89 nr. 662; Jansma, 'Een Engels kroniekje', 463. De grote prent is in repro opgenomen in de map Prenten van Bergen op Zoom. verzorgd door J.H. van Mosselveld (Breda 1967) nr. 25 en in de reeks Ber gen op Zoom in kaart en beeld met toe lichting, afl. 15. Voor de grote prent een reproductie bij Van Swigchenr en Ploos van Amstel, Zes unieke tapijtenblz. 39, van de kleine op blz. 70. De kleine prenten worden waarschijnlijk ten on rechte aan Hogenberg toegeschreven, onder andere op de omslag van De Wa terschans 31 (2001). 18 S. Groenveld, 'Een Engels kroniekje van Walter Morgan en een onbekende reeks historieprenten (1572-1574)', ibidem 98 (1983) 25-34.

Periodieken

De Waterschans | 2004 | | pagina 16