De Waterschans nr. 3-2004 De Waterschans nr. 3-2004 Dat is in dit geval een dundoek met Bourgondisch kruis op een gebloemde achtergrond.22 Heden en verleden Bij de realisatie van de nieuwe wijk de Bergse Plaat te Bergen op Zoom was er duidelijk sprake van een koppeling van het 'oude' aan het 'nieuwe' land. Verweven met de stedenbouwkundige opzet van de nieuwe woonwijk formuleerde ir. J.H. de Boer een zogenaamd masterplan. Zoekend naar een tref woord dat de beoogde samenhang goed weergeeft heeft hij gekozen voor 'Communicatie'. Als een van de elementen die met communi catie van doen hebben kan gel den: 'geschiedenis - heden - toe komst'. Kunstwerken zouden even wichtig over het gehele gebied worden verspreid. Daarbij zou worden gevarieerd van monumen tale werken op markante punten tot kleinschalige werken op buurt- niveau. Het plan werd op 12 de cember 1995 gepresenteerd aan de commissie cultuur van de ge meente Bergen op Zoom. De stichting Beelden Binnen schelde zette de eerste stappen tot de realisatie van dit plan. Tien kunstenaars werd gevraagd een schetsopdracht voor een speci fieke locatie te maken. Een van de inzendingen, door de kunstenaar Hugo Vrijdag, voorzag in het plaat sen van roestvrij stalen panelen die eenzijdig spiegelend de omge ving (het 'heden') zouden weer kaatsen en aan de andere zijde in etsvorm een afbeelding geven van de zeeslag bij Bergen op Zoom in 1574 ('het verleden'). Het geheel zou een plaats vinden in een op de oever van de Binnenschelde te graven vijver. De stichting was dermate enthou siast over dit het ontwerp dat zij bereid was meer geld voor dit kunstwerk vrij te maken. Daarom verzocht zij de kunstenaar een aangepast ontwerp in te dienen. Dit bleek echter dermate kostbaar dat in overleg met prof. De Boer gekozen werd voor een ensemble en het beleg van Zierikzee (1575/1576). De afbeelding uit het wandtapijt verschilt enorm met die van Ho- genberg. Het grootste deel van de compositie wordt gevuld door het watervlak waarin een menigte schepen (afb. 5). Pas als het oog aan de massa gewend is kan men een aantal groepen en enige be weging onderscheiden. De sche pen van de opstandelingen komen van rechts aangevaren. De Spaanse vloot begint zich rechts al terug te trekken naar de haven van Bergen op Zoom. Die stad ligt rechtsboven in het tapijt (afb. 6). Hier zijn de havenhoofden duide lijk aangegeven, en ook de Gertru- diskerk met zijn toren en hoge da ken. Daarnaast links de toren van het Markiezenhof en de Noord molen. Boven de bebouwing de torenspitsen van enige kapellen. Links en rechts de hoge Brabantse heuvelrand. Het eiland Tholen met vijf kerktorens ligt links op de achtergrond. Als standpunt van de ontwerper is de noordkust van Zuid-Beveland, aan de zoge naamde Lodijkse Hoek gekozen. Van de stad Reimerswaal is niets te zien.20 De nadruk van de voorstelling valt op de scènes op de voorgrond en op het middenplan. De Zeeuwse schepen omsingelen de grotere Spaanse schepen en als ze er geen vat op kunnen krijgen, gaat de brand erin. Er is oog voor enige details van anekdotische waarde. Op de voorgrond is een stukje oever voorgesteld, waarop enige wildgebarende mensen. Een van hen, die zich met de armen zwaaiend, vertwijfeld naar de toe schouwer toewendt zou naar ver luidt landvoogd Requesens zijn. Drenkelingen proberen aan land te komen.21 Een andere bijzonder heid is het figuurtje dat in de mast van het admiraalsschip links van het midden klimt. Het zou de scheepsjongen Jasper Leijnse uit Zoutelande zijn die zich meester gaat maken van de vlag (afb. 7). zijn Staatse leger de veiligheid en welvaart van de zeeprovincie wa ren verzekerd, vonden de Staten van Zeeland volgens hun besluit van 30 juli 1591 dat een tastbare uitbeelding van dit wapenfeit ze ker op zijn plaats was. Hoewel er in de jaren sinds 1572 heel wat successen behaald waren koos men voor een gebeurtenis die daarvoor het meest in aanmerking kwam: de slag op de Schelde bij Bergen op Zoom, ook wel de slag bij Reimerswaal genoemd. De ont werper van dit eerste tapijt in een reeks van zes is onbekend. De re alisatie daarvan gebeurde in 1593/1595 door Frangois Spier- incx te Delft.19 Sinds 1955 zijn deze tapijten in restauratie ge weest. In mei 2004 kwanten de twee laatste gereed. Het betreft hier behalve de reeds genoemde slag bij Bergen op Zoom: de slag voor het fort Rammekens (1573) 136 1 3 7 10. Werktekening van een van de schepen uit de afbeelding van de zeeslag bij Bergen op Zoom door Hugo Vrijdag, 2000. De tekening werd gemaakt om een optimaal resultaat te kunnen bereiken bij de perforatie van de staalplaten waarop de voorstelling moest worden aangebracht. 19 Van Swigchem en Ploos van Amstel, Zei' unieke wandtapijten, 67-77. Twee reeds eerder gerestaureerde tapijten stellen gevechten voor bij Veere (1572) en Den Haak (1573) alsmede de slag voor het fort Lillo (1574). Daarnaast is er een tapijt dat Willem I (de Zwijger) voorstelt, met het wapen van Zeeland en van de Zeeuwse steden. 20 Van Swigchem en Ploos van Amstel, Zei unieke wandtapijten, 72-73 21 Van Swigchem en Ploos van Amstel, ibidem, 75, afb. 22 Van Swigchem en Ploos van Amstel, ibidem, 74-75, afb. Iriks, 'De zeeslag', 177, noemt hem 'Jaspar Lcunszoon van Zoelelandt'. 8. Kunstwerk 'De windvanen', gedeeltelijk in het water van de Binnenschelde geplaatst, door Hugo Vrijdag, 2000. Het herinnert aan de zeeslag. Foto Hugo Vrijdag, Eindhoven. 9. Aquarel naar het wandtapijt 'De slag bij Bergen op Zoom' door Pieter Snijders, 1783. Zeeuws Archief Middelburg, collectie Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. Zelandia Illustrata dl. II 53511. Repr. Zeeuws Archief2004.

Periodieken

De Waterschans | 2004 | | pagina 17