Zuivelstraat 2 4-26 De Waterschans nr. 4-2004 De Waterschans nr. 4-2004 WjIFW ^©SMAJ&R, ©RAK (&ÏEN turfdragers zorgden voor de no dige brandstof voor het verwannen van de verblijven. De ketelaar, ke telmaker, ketelboeter en kopersla ger repareerden de ijzerwaren zoals ketels en pannen De vettewariër en de schoenmaker maakten en repa reerden schoenen en andere objec ten van leer. Moest er wat aan de daken gebeuren, dan kwam de stro dekker eraan te pas. Smid, wagen maker en bussenmaker kwamen in actie als er onderhoud nodig was aan de transportmiddelen, de affui ten waarop de kanonnen stonden, aan het geschut zelf en aan de ge weren. Bus is een oude benaming voor geweer. De schaliedekker was de man die de leien op de daken in het oog hield en de glazenma ker verving kapotte ruiten. Verder waren er (scheeps)timmerlieden, metselaars, schilders, slotenma kers en nagelmakers. Laatstge noemden vervaardigden spijkers. Ook is er in de rekeningen sprake van stelmakers (voor het bouwen van stellingen), kaarsenmakers, kuipers, bierstekers, landmeters, een voerman, veerlieden, manden makers, een molenaar, ja zelfs een deurwaarder, een vendumeester en niet te vergeten, gewone arbei ders. De meesten van hen kwamen uit Tholen en Nieuw-Vossemeer. Latere ontwikkelingen Na de Tachtigjarige Oorlog heb ben de forten nog slechts in be perkte mate dienst gedaan. Nu is het een bekend gegeven dat de Republiek in vredestijd flink be zuinigde op defensie. Veel huur soldaten en matrozen kregen ont slag en de oorlogsschepen werden evenals de verdedigingswerken op het land verwaarloosd. We wezen er reeds eerder op hoe ook de for ten langs de Eendracht dat lot on dergingen. Fort Nassau verdween helemaal in 1682. Ongeveer op de plaats van het fort is later een nieuwe verster king opgeworpen, Tweedijk ge naamd. Op een kaart uit 1748, be horend tot de collectie Brabantia Illustrata, heet het 'Fort Spallarf. Het heeft niet lang dienst gedaan. Fort Maurits bleek in 1747, toen de Fransen Bergen op Zoom beleger den, geruïneerd te zijn, maar er kon toch nog een batterij geplaatst worden. Restanten en wallen van de forten zijn tot het midden van de 19de eeuw blijven liggen. Bij la tere werken aan de dijken langs de Eendracht en bij inpolderingen verdwenen zij tenslotte. De vrijgekomen gronden van de forten hadden de ambachtsheren van Vossemeer in de verpachting van de dijken opgenomen. Dat ging lange tijd goed, maar in 1842 ontstond hierover een kwestie, omdat de staatsdomeinen zich de verpachting voorbehielden De he ren van Vossemeer protesteerden, spanden een rechtsgeding aan en wonnen dat. In 1850 berichtte het domeinbestuur dat de gronden bij het kadaster op naam van de am bachtsheren waren gesteld. Bijlage van namen van militairen die als kapitein of majoor actief zijn geweest bij de Eendrachtfor- ten: Als kapitein: Elbert Ingenhaeff (1593). Bartholomeus Walraeve (1595). Jacques Tutelaer (1597). Pierre La Corde (1598). Johan de Haene (1597-1599). Daniël Turqueau (1594-1598). Diederick de Ram (1597-1600). Balthasar de Ghistelles (1603). Jacques Broucqsaulx (1605). Arend van Tuyl van Serooskerke (1606-1617). Melchior Winckelman (1615-1622). Bartholomeus van der Muijden (1622-1624). Als majoor: Lambrecht Brouwer (1608-1634). Carel Comelis Brouwer 1635- 1638). Voor Bronnen en Literatuur zie de vorige Waterschans nr, 3-2004, blz. 143." Noten: 1 80 Ir. J. Weyts Afb. 1: Detail van de maquette in het Musee des Plan Reliefs. Afb. 2. Detail van de maquette in het Musee des Plan Reliefs. Een tot voor kort onaanzienlijk en tamelijk verminkt gebouw aan de Zuivelstraat, op de hoek van het Zuivelplein, herbergde vroeger de Waag of Boterwaag. De onlangs uitgevoerde restauratie en verbou wing heeft het gebouw weer als historisch monument herkenbaar gemaakt. Voor handelsactiviteiten en zeker markten, die al voor 1314' zijn in gesteld, is er een waag nodig. Een gewaarborgd gewicht is een voor waarde voor eerlijke handel. In 1355 zijn door de heer van Bergen op Zoom, Hendrik van Bouters- hem, panden aangekocht, ter plaatse van het bestaande gebouw, om daar een Waaggebouw te stichten.2 Waar tevoren nog een waag gevestigd was is niet bekend. Denkbaar is, dat die toen onder deel uitmaakt van het Laken hal/Belfortcomplex aan de Grote Markt. De plaats, waar de nieuwe Waag werd gebouwd, werd toen aangeduid als zijnde op de hoek van de straat naar de Markt (de Zuivelstraat dus) en de straat zuid waarts langs het kerkhof. Er was geen pleintje ter plaatse. Het toen opgerichte gebouw is in 1444 bij een stadsbrand afgebrand en weer herbouwd. Het gebouw was eigen dom van de heer. Het waagrecht werd door hem verpacht. In een ordonnantie van 1531, vernieuwd in 1755, is dat geregeld.3 In die or donnantie zijn de tarieven gere geld voor de handelsgoederen, die in de Waag gewogen moeten wor den. Ook geregeld is, welke belas tingen of waaggelden betaald moeten worden voor goederen, die niet in de Waag gewogen kun nen worden, zoals boten. De tarie ven worden berekend per baal, ton, vat e.d., soms per gewicht. In de middeleeuwen, ten tijde van de jaarmarkten, was vooral het wegen van wol belangrijk. Verder werden boter, specerijen en allerlei andere weegbare producten aangevoerd. Ook vee, hout en steen werden als zodanig beschouwd. De stad be taalde het waagrecht voor de En gelsen. Merkwaardig genoeg zelfs nog in de 17de eeuw. Graanpro- dukten werden aanvankelijk bij de molens en later in de Korenwaag 181 Mtojfitius, 'aHiert' OuKVolsniar- 15. C. dc Waard, Inventaris van kaarten en tekeningen. Middelburg 1916, no. 1252, 1254, 1255, 1277, 1278. 16. Centraal Bureau voor Genealogie, Den Haag, Collectie Steenkamp-Damstra. 17. Rijksarchief Zeeland, Rekenkamer C, 2157. 18. Rijksarchief Zeeland, Rekenkamer C, 2148. 19. Zie: CAI.L. van Nispen, De slag op het Slaak. In: Jaarboek De Ghulden Roos XLIII (1983), 63-82. 20. Rijksarchief Zeeland, Rekenkamer C, 2149. De Waag,

Periodieken

De Waterschans | 2004 | | pagina 18