De Waterschans nr. 4-2004 Afb. 9. Voorgevel van de katholieke kerk op de Grote Markt in 1979, gemaakt door Cees Vamvesenbeeck. Overgenomen uit Ter ere van "De Maagd", blz. 26. heid. Na enige aarzeling, lang ge noeg om alle leerboekjes gauw op te laten bergen, liet hij de inspec teur binnen. Die trof ongeveer 60 kleinere kinderen in een schamel vertrek. In een tweede, niet veel groter, zaten circa honderd jon gens, voor een deel op vaste ban ken, de anderen op losse. Wijn beek informeerde naar de leerstof, maar De Klerk antwoordde slechts: "De godsdienst" en meer liet hij niet los. Ook de hervormden richt ten onwettige scholen op, met dit verschil dat de leerkrachten over een onderwijsbevoegdheid beschik ten. Mijnheer Sitzen runde een dergelijke school bij hem thuis. Zijn klaslokaal was tevens slaapka mer en keuken. De burgemeester en de schoolcommissie van Ber gen op Zoom waren kennelijk op de hoogte, maar verklaarden dat er niets aan te doen was. 9. Zusters naar Bergen op Zoom Na de Franse Tijd werden er ook in Noord-Brabant opvallend veel congregaties gesticht die een of andere nood als werkterrein ko zen. Ze richtten hun zorg op het onderwijs aan armen (en aan rij ken voor de broodnodige inkom sten), op de verpleging van zieken en/of de opvang van hulpbehoe venden. Koning Willem 1 zag het met lede ogen aan. Hij verbood de bestaande orden om nieuwe leden aan te nemen en duldde geen nieuwe kloosters met meer dan twintig personen. Dat laatste werkte overigens een snelle ver spreiding in de hand. De meeste zustercongregaties richtten hun le venswijze in naar de derde regel van St. Franciscus van Assisië. Naar hem noemden ze zich fran ciscanessen, welke naam dan ge volgd wordt door een toevoeging ter onderscheiding van de andere franciscanessen. In de wandeling worden ze gemakshalve aangeduid met de plaats van het moederhuis. Zo kennen we de Franciscanessen van Dongen, van Etten, van Roosendaal, van Bergen op Zoom enz. In Noord-Brabant waren het de Franciscanessen van Dongen die als eersten de rij openden. In 1801 vonden vier zusters die door de Franse regering in 1796 uit Leuven waren verjaagd eindelijk een vast onderkomen in Dongen. Daar openden zij een Frans pensionaat voor meisjes. Er meldden zich no vicen en in 1820 bereikte het klooster de grens van 20 zusters. De zusters van Dongen stichtten daarom een soort filiaal in Etten met een pensionaat en dat was het begin van de Franciscanessen van Etten.Vanuit Etten was de sprong naar Roosendaal niet groot. Vijf zusters uit Etten vormden daar in 1832 een succursaal. Onder een succursaal verstaat men een kloos ter dat onderhorig blijft aan het moederhuis. Het duurde echter niet lang of dit succursaal zegde de gehoorzaamheid aan Etten op en werd op zijn beurt het moeder huis van de Franciscanessen van Roosendaal, ook wel genoemd de Zusters van Mariadal. Met verlof van het gemeentebestuur - want de school zou de gemeente niets kosten - begonnen de zusters een lagere school en een Frans pen sionaat. Dat laatste was wel tegen het zere been van Etten, want ook daar hadden de zusters zo'n kost school. Roosendaal deed Etten concurrentie aan door zijn meer gunstige ligging. Inderdaad over trof Roosendaal al gauw Etten en Dongen, ook in ledental. Vanuit Roosendaal ontstond nog de con gregatie van de Franciscanessen van Oudenbosch. De pastoor van Bergen op Zoom Cornelis van Aken wilde ook wel een lagere school voor de arme katholieke kinderen. Enkele voor aanstaande katholieken wendden zich tot de Franciscanessen van Roosendaal, maar zonder succes. 1 60 De Waterschans nr. 4-2004 De zusters van Etten reageerden echter positief en stuurden in 1836 de in het rapport van Wijn beek reeds genoemde Antonia Verhoeven (Moeder Clara) met een paar medezusters. De zusters woonden eerst in de Korenbeurs straat (nr. 42) en later in de Hoog straat (nrs. 12 en 14). Op aandrin gen van de pastoor maakten de zusters zich los van Etten om een eigen congregatie te gaan vormen. Na enkele jaren betreurde moeder Clara die stap. Ze trad af als over ste om plaats te maken voor soeur Joseph Wijnands. Die nam con tact op met de zusters van Maria dal en in 1858 werd zo het Bergse klooster een succursaal van de Franciscanessen van Roosendaal. Er was wel heel wat deining aan voorafgegaan. Na het slechten van de vestingwerken lieten de zusters een groot complex bouwen aan de Burgemeester Van Hasseltstraat. Er is in die tijd ook in Bergen op Zoom een congregatie gesticht die de naam van de stad draagt, na melijk de Franciscanessen van Bergen op Zoom, als gasthuiszus- ters actief in de verpleging en ver zorging. Vanuit Breda (Gasthuis- zusters van de Haagdijk) zijn ze naar Bergen gekomen, zij het wat stiekem. Wat was namelijk het ge val? In 1836 werd in Bergen op Zoom het Algemeen Burgerlijk Gasthuis opgericht, bedoeld als ziekenhuis voor arme mensen. Het bestuur van het ABG, een college van regenten grotendeels aange wezen door het gemeentebestuur, vestigde het gasthuis in het vroe gere St.-Catharinagasthuis aan de Geweldigerstraat. Voor dit huis zocht het bestuur een zoge naamde binnenmoeder direc trice). Op de advertentie kwamen drie sollicitaties binnen, waaron der die van Rosa de Bie, een fran ciscanes van de gasthuiszusters van Breda. Maar dat laatste was niet bekend. De twee andere ge gadigden waren weduwen. De re genten kozen zuster Rosa. In 1838 kwam zij naar Bergen op Zoom met twee geprofeste medezusters en twee novicen. Het gezelschap verbrak reeds in 1839 de banden met Breda en zag zichzelf als een aparte congregatie. Het bestuur van het gasthuis bleef in handen van de heren regenten. 10. Een nieuwe kerk voor de katholieken Reeds tijdens de Franse overheer sing en in de jaren daarna werden de katholieken zich meer bewust van hun macht. Tot de Belgische opstand van 1830 vormden ze im mers de meerderheid in het hele koninkrijk en na de afscheiding behielden ze die in Noord-Bra bant. Geen wonder dat ze hun schuur- en schuilkerken wilden verlaten en in gemeenten waar ze de meerderheid vomden hun kerk gebouw van weleer terug wilden hebben. We zagen hoe in vele dor pen en ook in een enkele stad (Den Bosch!) dat verzoek werd in gewilligd, maar niet in Bergen op Zoom. Daar was de schuilkerk op Afb. 10. Biechtstoel in barokstijl in de katholieke kerk van Bergen op Zoom, afkomstig uit de Antwerpse Peer Pots abdij. Uit: Korneel Slootmans: Bergen op Zoom een stad als een huis, Zaltbommel 1977 (4e druk), blz. 71. 161

Periodieken

De Waterschans | 2004 | | pagina 8