PM De Waterschans nr. 1-2005 De Waterschans nr. 1-2005 vanuit de Heide. Daardoor ont stond daar de bekende duin- en waterpartij. Van de Wouwsestraatweg naar het Zuiden Terwijl men nog niet helemaal klaar was met het graafwerk, rich ting de Zoom, begonnen al de voorbereidingen voor het werk in onze richting. Voor ons was er nu de eerste tijd veel rooiwerk te zien, de fruitboomgaarden en de bes- senbossen moesten eraan geloven. Voor ons huis hadden we een vijf meter diepe tuin, daarna kwam je op ons zandbaantje, dat een afwis seling was van loop-of fietspad, karspoor, paardenvoetspoor, kar spoor, waarna een twee meter hoge meidoornhaag volgde die al wel twintig jaar oud was. Tegen over de tuin van onze buren was er een opening in de meidoom- haag van zo'n twee meter breed, de toegang tot fruit- en bessenbo- gerd van de familie Franken. In de bessentijd gingen we daar elk jaar met ons gezin bessen plukken om wat bij te verdienen. Naar rechts liep de haag nog ongeveer vijfen twintig meter door, naar links en tot aan de laatste woning nog zo'n 75 meter. Ik vertel dit omdat die haag als scheiding ging dienen, al les wat daarvóór groeide werd ver wijderd. Zo jong als ik was heb ik toen toch kans gezien een paar jonge appelbomen uit te steken. Met veel water heb ik ze in onze achtertuin geplant en dat is toen nog goed gelukt ook. Kort daarna zagen we het uitzetten van de tankgracht en het weghalen van de zwarte bovenlaag, ook hier weer opgeslagen om later als af dekking van de gele grond te die nen. Hier viel het ons op, dat de breedte aan beide kanten van de tankgracht veel groter gehouden werd dan aan de overkant van de Wouwsestraatweg. Later bleek dat tot aan de Balsebaan aan weerszij den wel honderd meter te zijn. Vermoedelijk maakte dat het weg- Afb.2. Werkzaamheden hij de aansluiting aan de Wouwsestraatweg. De betonrot lag toen al voorgoed onder de huidige ventweg. Datering 1949. Collectie Regio naal Historisch Centrum Bergen op Zoom. Foto Schreuder, Apeldoorn. AJb.l. Gedetailleerde plattegrond van Bergen op Zoom1944. Links van de spoorlijn de verdedigingslinie langs de Zoom, ten noorden van de stad. Rechts de tankgracht die reikte tot aan de Mondaf, rechtsonder. De verdedigings werken bij Schaliehoef zijn op deze kaart niet te zien. Collectie Regionaal Historisch Centrum Bergen op Zoom. kilo spijkers mee naar huis had ge bracht. Die hadden ze niet opge ruimd en moesten eerst wel recht- geslagen worden. Er was trouwens steeds meer te zien bij de werkzaamheden. Ik weet niet welke 'foute' firma's die uitvoerden, van mijn vader heb ik wel gehoord dat de Duitse firma Toth hoofdaannemer was en dat Nederlandse firma's de onderaan nemers waren. Wij vonden toen dat ieder die voor de vijand werkte fout zat. Toen ik op een dag uit school kwam, zag ik een grote gele hijs kraan, met zo'n grote graafbak, aan de overkant van de straatweg staan. Ze waren nog volop bezig met de sloop van de huizen, maar precies tegenover de plek waar nu de waterpartij van de Vijverberg begint waren arbeiders begonnen sleuven te steken op het land van tuinder Nuyten. Zijn woning was al gesloopt. Zijn kassen, die toch wel drie meter hoog waren, moch ten blijven staan. Toen de kraan na enkele dagen voor het graafwerk ingezet zou worden, kon de kraanmachinist er geen beweging in krijgen. Waar schijnlijk hadden opgeschoten jongelui de motor vol fijn zand ge gooid en het duurde dagen voor alles, na demontage, weer in orde gemaakt was en hij met zijn graaf werk kon beginnen. Toen werd het ook langzaam aan in onze omge ving bekend wat men ging doen: vanaf de Wouwsestraatweg zou er een 'kanaal' gegraven worden in een rechte lijn naar de Zoom bij het spoor. Zo ongeveer naar waar nu Bruynzeel gevestigd is. Elke dag, tussen de middag of na schooltijd, bekeken we het graaf werk, zagen we dat er rails werden aangelegd en later er duwwagens, zoals in de kolenmijnen gebruikt, werden aangevoerd. Om uitzakken van de zijwanden te voorkomen werden, in het ge deelte dat op diepte was, van wil gentenen gevlochten matten tegen de zijkanten vastgezet. Wij, als schoolgaande jeugd, kregen te ma ken met een verbod om op de stroken grond langs de tankgracht te komen. De tuinders beschouw den die grond nog steeds als hun eigendom en dus: "wegwezen jon gens!". En dat was lastig, want vóórdat dat deel van de tankgracht klaar was kon je vanuit de Markie- zaatsweg zo door een wegje naar de tuinderij van de familie Zomers en de Lage Meren gaan. De graaf werken maakten dat nu onmoge lijk. Ook de aansluiting op de Zoom gaf problemen, de weg vanaf Rogier Nerincx Richter naar wachtpost 11 werd ook door de tankgracht onderbroken. Het terrein waar nu de Bruynzeelfa- briek staat, was vroeger een laag- liggend, drassig gebied, alleen te gebruiken als weiland en doorsne den met sloten voor de afVoer van het grondwater op de Zoom. Hier, in dit laagliggend gebied, kon men veel gele grond langs de zijkanten van de tankgracht kwijt. Daarna werd die gele grond door arbei ders afgedekt met een laag zwarte grond, mede in verband met het zicht vanuit de lucht. Na de oor log is heel dat lage en natte gebied zeker anderhalve meter opge hoogd met gele grond, aangevoerd De aanleg van de Wouwsestraat weg naar de Zoom De kraanmachinist trok met de kraanbak eerst de zwarte grond van de bovenlaag weg en stortte die bij elkaar, zover als de kraan reikte, op één hoop. In het begin kon hij de gele leemgrond, die dan vrijkwam, wel kwijt aan de zijkanten van het kanaal. Met de schop werkten mensen die daar verstand van had den de zijkanten daarna gelijkma tig in schuinte af. Bij de graafwer ken zorgde men er voor, dat de kraan altijd naar boven kon met zijn stalen rupsbanden. De werke lijke afstand, vanuit de diepte naar boven over de helling, was toch mi nimaal honderd meter. Natuurlijk was het grondwater een probleem. Toen de eerste 200 me ter op de juiste diepte gegraven waren begon het de bouwput te vullen en sijpelde het uit de zij kanten. Dus werden er ronde bui zen in de bodem geperst, die men onderling koppelde met een hori zontale buis, die verbonden was met een pompinstallatie. Dag en nacht werd zo het grondwater op gepompt en afgevoerd via een sloot. Zo kon men op de gewenste diepte doorwerken. Er kwamen steeds meer mensen werken, die vóór de kraan uit rails aanlegden en daarop stalen kip karren plaatsten, waarmee ze de opgeschepte grond naar gedeelten van het graafgebied waar dat no dig was, konden afVoeren. Dit eer ste deel van de aanleg zag je dage lijks verder afgewerkt worden. De breedte was er toch wel een twin tig meter met een minimale diepte van 8 meter. De zijkanten van de tankgracht hadden, bouwkundig gezien, een helling van ongeveer 60 graden. 2 O

Periodieken

De Waterschans | 2005 | | pagina 11